چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و الملسمین محمد همتیان

حوزه/ قائم مقام معاونت تهذیب و مسئول برگزاری طرح میثاق طلبگی حوزه علمیه قم گفت: طلاب در طرح میثاق طلبگی نسبت به حوزه شناخت و بصیرت پیدا می کنند و با رسالت حوزه آشنا می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خصوص طرح میثاق طلبگی گفت: این طرح قبل از آغاز دروس حوزوی و مراکز آموزشی دولتی، ویژه ورودی های حوزه برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح میثاق طلبگی امسال برای هفتمین سال در حال برگزاری است افزود: طلاب در طرح میثاق طلبگی نسبت به حوزه شناخت و بصیرت پیدا می کنند و با رسالت حوزه آشنا می شوند.

قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه بیان کرد:هدف از برگزاری این طرح، کسب یک معرفت متقابل است یعنی جوان در طرح میثاق طلبگی قبل از ورود به حوزه می تواند باید ها و نبایدها و خوبی ها و سختی های حوزه را بشناسد و با چشم باز و بصیرت به حوزه ورود یابد.

وی تصریح کرد: از طرفی حوزه نیز در قالب این طرح،جوانان را بهتر می شناسد و سرمایه گذاری بر روی جوان را ارزیابی می کند و برخورداری جوان از توان و ظرفیت و شناخت حوزه را مورد بررسی قرار می دهد تا ببیند از شرایط ورود به حوزه برخوردار باشد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان خاطرنشان کرد: این دوره در هر یک از مقاطع تحصیلی شامل سیکل، دیپلم، لیسانس تا دکترا برگزار می شود و دوره 4 روز برای لیسانس ها و 7 تا 10 روز ویژه افراد دارای سیکل و دیپلم برگزار می شود.

وی اظهار کرد: طرح میثاق طلبگی 2 سال در حوزه علمیه قمصر کاشان برگزار شد و به مدت 5 سال است که در حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش در حال برگزاری است.

قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه گفت: در این دوره اساتید برجسته ای حضور می یابند و بزرگانی همچون آیت الله اسلامیان عضو جامعه مدرسین و عضو مجلس خبرگان و حجت الاسلام والمسلمین قائمی با بیش از 30 سال سابقه تعامل با طلاب و حجت الاسلام عالم زاده نوری سخنرانی می کنند.

وی تصریح کرد: اساتید برجسته حوزه هر کدام بخشی از حوزه را در ارتباط با اخلاق و آداب طلبگی به جوانان معرفی می کنند، ضمنا مشاوری به صورت شبانه روز در طول برگزاری طرح حضور دارد و به گفت و گو با تک به تک افراد می پردازد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان بیان کرد: بعد از گذراندن این دوره اتفاقات خوبی برای طلاب افتاده است به طوری که برخی می گویند تصمیم جدی برای ورود به حوزه نداشته اند اما با برگزاری این دوره بر آگاهی، بینش ، بصیرت و هدف گذاری شان افزوده شده است.

وی افزود: این طرح برای حوزه ضروری است تا طلاب حوزه را به خوبی بشناسند که بر اساس احساسات و انگیزه های دیگر وارد حوزه نشوند تا مبادا بعدها بدانند که به هر دلیلی نمی توانند ادامه دهند و احساس سرشکستگی و نا امیدی کنند و آسیب های زیادی متحمل شوند.

قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه یادآور شد:اگر انتخاب جوان با شناخت همراه است در حوزه می ماند و اگر حوزه را انتخاب نکرد کریمانه از حوزه می رود و برنامه زندگی خود را در قالبی دیگر ادامه می دهد .

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ضرورت ایجاب می کند برنامه هایی برگزار شود تا افرادی که به هر دلیلی سنخیتی با حوزه ندارند به حوزه ورود پیدا نکنند و به خود و دیگران آسیب نزنند.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با تقدیر از مدیر حوزه های علمیه و معاونین حوزه در برگزاری طرح اظهار کرد: این طرح آثار و برکات زیادی دارد و به گفته مدیران مدارس حوزه که در طول طرح حاضر می شوند جوانان روحیه و انگیزه کافی برای ادامه مسیر پیدا می کنند و هدف گذاری بهتری دارند.

وی گفت: در نظرخواهی ها بیش از 90 درصد نظری مثبت و عالی نسبت به برگزاری دوره دارند چرا که اگر شناخت کافی نباشد بعد از مدتی افراد مردد می شوند در حالی که افراد در این طرح حجره نشینی و نشستن در محضر استاد را تجربه می کنند.

قائم مقام معاونت تهذیب حوزه های علمیه بیان کرد: بی شک مهم ترین آفات طلبگی، بیگانگی با حوزه است. بسیاری از افراد حوزه را به خوبی نشناخته اند، محیط مدارسی و دانشگاه متفاوت از حوزه است، اگر حوزه را به خوبی بشناسند با بصیرت وارد می شود و با محدودیت ها، شرایط و مسائل را آشنا می شوند و با برنامه می آیند.

وی پیرامون ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش نیز گفت: حوزه از آموزش و پرورش غافل شده است در حالی که آموزش و پرورش ظرفیت بالنده ای است، اگر حوزه یکی از کارهای جدی اش را به آموزش و پرورش اختصاص می داد امروز وضعیت فرهنگ به گونه دیگری بود.

وی عنوان کرد: البته حالا هم دیر نشده است و ستاد نقش حوزه در آموزش و پرورش پررنگ کند و حوزیان در آموزش و پرورش حضور داشته باشند رویکرد خوبی است و باید بیش از این در این حوزه سرمایه گذاری کنیم.

گفت وگو : اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha