چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زایر خضرخان اهرمی

حوزه/ زایر خضرخان فولادی اهرمی ملقب به امیر اسلام از همرزمان رئیسعلی دلواری در نبرد علیه نیروهای انگلیس در سال ۱۳۳۳ه ق. در جنگ اول جهانی در دلوار و بوشهر در جنوب ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، علما و بزرگان همواره در طول تاریخ کشور نقش مؤثری در مبارزه و استعمارستیزی داشته‌اند و سبب شدند تا دست بیگانگان از این کشور کوتاه شود؛ در این راستا خبرگزاری حوزه قصد دارد تا به معرفی علمای مبارز و استعمارستیز استان بوشهر بپردازد.

زایر خضرخان اهرمی

زایر خضرخان فولادی اهرمی ملقب به امیر اسلام از همرزمان رئیسعلی دلواری در نبرد علیه نیروهای انگلیس در سال ۱۳۳۳ه ق. در جنگ اول جهانی در دلوار و بوشهر در جنوب ایران است.

زایر خضرخان، فرزند حاج محمدعلی متولد(۱۲۸۰ ه. ق/ ۱۲۴۱ خورشیدی) در روستای شمشیری دهستان باغک، از مخالفین حضور انگلستان در جریان اشغال بوشهر در جنگ جهانی اول که در آن ایام ضابط منطقه تنگستان بود. همزمان با مبارزات رئیس علی دلواری و پس از کشته شدن او مقاومت در مقابل اشغالگران را ادامه داد.

در سال ۱۲۹۷ خورشیدی زائر به کمک شیخ حسین خان چاه کوتاهی (سالار اسلام) و غضنفرالسلطنه برازجانی مانع عبور انگلیسها از تنگستان و رفتن به برازجان شد. در این جنگ زائر به کوه‌های خائیز پناهنده شد و پس از یکسال سرانجام موفق شد به اهرم بازگشته و ضابطی آنجا را برعهده گیرد.

وی به واسطه شدت فشارهای استعمارگران انگلیسی مدتی در کوههای خائیز بسر می‌برد، سرانجام بدست یکی از نزدیکانش و به همراه پسرش سام میرزا در سال(۱۳۴۱ ه. ق/ ۱۳۰۱ ش) در شهر اهرم به قتل رسید.

 قلعه کلات در اهرم از او به یادگار مانده که هم اکنون جای گلوله توپ جنگی انگلیسی‌ها بر دیواره آن هویداست؛ قلعه‌ای که مدتی اسرای انگلیسی در عین احترام برای معاوضه با اسرای خودی در آن نگهداری می‌شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha