پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
صندوق قبور بزرگان دین

حوزه/ اگر صندوقى كه با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى كه بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست. زیرا در همه آن صندوق ‏هایى كه در مشاهد مشرّفه است، «بقیّة ممّا ترك آل ‏محمّد صلى الله علیه و آله» قرار دارد. «بقیة ممّا ترك آل موسى و آل هارون»

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 248 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْکِهِ أَنْ يَأْتِيَکُمُ التَّابُوتُ فيهِ سَکينَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ بَقِيَّةٌ مِمَّا تَرَکَ آلُ مُوسي‏ وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکَةُ إِنَّ في‏ ذلِکَ لَآيَةً لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنينَ

* ترجمه                      

و پیامبرشان به آنها گفت: نشانه‏ ى حكومت او این است كه تابوت (عهد) به سوى شما خواهد آمد، (همان صندوقى كه) آرامشى از پروردگارتان و یادگارى از میراث خاندان موسى و هارون در آن است، در حالى كه فرشتگان آنرا حمل مى ‏كنند، همانا در این موضوع، نشانه ‏ى روشنى براى شما است، اگر ایمان داشته باشید.

* نکته ها                     

براى اینكه یهود به فرماندهى طالوت اطمینان و یقین پیدا كنند، پیامبرشان به آنها گفت: صندوق مقدّس بنى ‏اسرائیل به آنها بازگردانده مى ‏شود، تا نشانه ‏اى براى انتخاب طالوت از سوى خداوند باشد. مراد از تابوت همان صندوق چوبى بود كه مادر موسى، نوزاد خود را در آن گذاشت و به فرمان خدا در آب نیل انداخت و مأموران فرعون صندوق را گرفته و نوزاد را با آن به نزد فرعون بردند. آن صندوق همچنان در دربار فرعون بود.

وقتى موسى علیه السلام به پیامبرى رسید، الواح تورات را در آن قرار داد و به هنگام رحلت نیز زره و سایر یادگارهاى خود را در آن گذاشت و به وصىّ خود «یوشع ‏بن ‏نون» سپرد. این صندوق، به صورت صندوقى مقدّس كه صندوق عهد نام گرفته بود، در میان بنى ‏اسرائیل بود و آن را در جنگ ‏ها پیشاپیش سپاه حمل مى ‏كردند، ولى كم‏ كم قداست آن شكسته و مفقود شد. این صندوق ربوده شده را در زمان ریاست طالوت، خداوند از طریق ملائك به آنان بازگرداند تا موجب آرامش و اطمینان خاطر آنان باشد. [الف]

* پيام ها                      

1- سرچشمه‏ ى آرامش خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فیه سكینة من ربكم»

2- انسان همیشه به آرامش نیاز دارد، به خصوص در آستانه رفتن به میدان جهاد. «فیه سكینة من ربكم» [ب]

3- رهبر الهى، نشانه‏ ى الهى لازم دارد. چون طالوت انتخاب شده از جانب خداوند بود، لازم بود نشانه ‏اى الهى او را تأیید كند. «تحمله الملائكة»

4- اگر صندوقى كه با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى كه بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست. زیرا در همه آن صندوق ‏هایى كه در مشاهد مشرّفه است، «بقیّة ممّا ترك آل ‏محمّد صلى الله علیه و آله» قرار دارد. «بقیة ممّا ترك آل موسى و آل هارون»

5 - حفظ آثار انبیاء، ارزش داشته و مایه ‏ى آرامش خاطر و تبرّك است. «بقیة ممّا ترك»

پاورقی:

الف) در تورات، سفر خروج، فصل 37، درباره این صندوق مطالبى آمده است.

ب) كلمه «سكینة» دراین آیه با توجّه به آیات قبل كه بنى‏اسرائیل عازم میدان جهاد ودفاع بودند، نشانه‏ى اهمیّت و لزوم آرامش فكرى در جبهه است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha