جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آل هاشم

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشروطه با پیشاهنگی علما توانست پیش رود، گفت: آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد، حضور علمای تراز اول بود اما انگلیسی ‌ها زرنگی کردند و بین علما و مردم اختلاف انداختند، همین موجب گردید شیخ فضل الله نوری را به اتهام ضدیت با مشروطه به دار بکشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت ‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌ هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، صبح امروز در همایش گرامیداشت صد و دوازدهمین سالروز مشروطیت در تالار استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، انقلاب مشروطه را بزرگ ‌ترین واقعه تاریخ ایران دانست و ابراز داشت: انقلاب مشروطه بالاترین تحول را در شئون سیاسی و فرهنگی به وجود آورد.

وی با بیان اینکه نهضت مشروطیت حکومت استبدادی را واژگون کرد، گفت: انقلاب مشروطه علیه استبداد و استعمار خارجی بود و رهبران این نهضت و پیشتازان این انقلاب اندیشمندان بزرگ، علما و فقهای شیعه بودند که طبیعت استبداد را به نیکی شناختند و برای تنبیه برخی افراد دست به قلم شدند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان ‌شرقی انقلاب مشروطه را نقطه آغاز رهایی از استبداد عنوان کرد و اظهار داشت: انقلاب بزرگی که با فتوایی تابناک آغاز شد اما با انحراف غرب ‌گرایان این شیرینی تداوم نیافت، اکنون جای این سوال است که چرا این نهضت فراگیر به انحراف کشیده شد و روزهای سخت استبداد صغیر به روزهای تاریک استبداد کبیر انجامید و ثمره آن پایمردی ‌ها کجا رفت؟

وی با اشاره به راز ظهور رضاخان در کسوت پادشاه ایران و اشغال کشور در سال۱۳۲۰ و پیامدهای بعدی نظیر کودتای سال ۱۳۲۸ تصریح کرد: ما باید این راز را از چوبه داری بپرسیم که پیکر شیخ فضل الله از آن بالا کشیده شد و فرنگی مآبان بر پای پیکر آن شهید آزادی و آزادگی کف زدند و فتح الفتوحشان را جشن گرفتند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: بیرق گردان این وقایع کنسول بریتانیا در تهران بود که این کار را کرد و دیری نکشید که کنسول روس در تبریز پیکر هشت مجاهد را در عاشورای ۱۳۳۰ به دار آویخت که دو تن از آنان در کسوت روحانیت بودند و سر به دار شدند تا ایران و ایرانی تبعه بیگانه نباشند.

وی با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان پیشتاز انقلاب مشروطه است، تاکید کرد: کیست که نام ستارخان و باقرخان را بشنود و مجاهدت تبریزی‌ ها را برای انقلاب مشروطه به یاد نیاورد، مگر می‌شود سخن از مشروطه کرد و نقش مساجد تبریز را در روشنگری علیه استبداد نادیده گرفت؟ آذربایجان نه تنها در مشروطه بلکه در تمام وقایع پرچمدار مبارزه با استبدا بوده است.

حجت ‌الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه مشروطه با پیشاهنگی علما توانست پیش رود، تصریح کرد: آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد عبارت از حضور علمای تراز اول بود اما انگلیسی ‌ها زرنگی کردند و بین علما و مردم اختلاف انداختند، همین موجب گردید شیخ فضل الله نوری را به اتهام ضدیت با مشروطه به دار بکشند، یا اینکه مردم را به سفارت کشیدند و عده‌ای مشروطه را دو دستی تقدیم انگلیس کردند و نتیجه رضا خان شد، اما شروع حرکت مشروطه با دین بود.

وی با تاکید بر پای بندی مردم آذربایجان به انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مردم تبریز مشروطه را فراموش نکرده‌اند و حامی انقلاب اسلامی، آرمان امام و اهداف رهبری هستند، تبریز و آذربایجانی دست از انقلاب خود نمی‌ کشد و پایبند اهداف انقلاب و رهبری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha