جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 457872
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
حجت الاسلام والمسلمین شهید سید عارف حسین الحسینی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شهید سید عارف حسین الحسینی در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی و روحانی متولد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین شهید عارف حسین الحسینی  در سال ۱۳۲۰ هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی و روحانی متولد شد.

وی تحصیلات نخست را نزد پدرش سید فضل حسین گذراند و پس از رسیدن به شرایط سنی وارد مدرسه ابتدائی و سپس راهنمائی شد.

دوره دبیرستان را در سال ۱۳۴۳ با موفقیت به پایان رسانید و پس از اخذ دیپلم بر بعلت شوق زیاد به فراگیری علوم دینی وارد حوزه علمیه معروف پاکستان مانند مدرسه علمیه جعفریه پاراچنار و المنتظر لاهور شد و در جهت فراگیری بیشتر علوم دینی در سال ۱۳۴7 راهی حوزه علمیه نجف شد.

 این ایام با تبعید حضرت امام خمینی ره به نجف مصادف بود و حزب سوسیال بعث بر عراق حاکم بود و شرایط سختی در حوزه علمیه وجود داشت. وی با وجود موانع متعدد و فقر اقتصادی، نخست در مدرسه علمیه بشریه و سپس مدتی بعد در مدرسه علمیه دارالحکمه مشغول تحصیل شد.

در نجف از اساتیدی چون آیت‌الله سیّد اسداللّه مدنی، سید مجتبی لنکرانی، آیت‌الله مرتضوی کسب فیض کرد. وی همچنین از شاگردان سید طیب جزایری نیز به شمار می‌آمد.

عارف حسینی در ایام اقامت در نجف در کنار شخصیت‌های مبارز قرار گرفت و آن زمان، آغاز اولین آشنایی وی با امام خمینی ره بود. این آشنایی آغاز تحول فکری و سیاسی در زندگی وی بود.

وی به دلیل شرکت در فعالیت‌های انقلابی و شرکت در تظاهرات، در اعتراض به ظلمی که نسبت به آیت الله حکیم اعمال می‌شد، دستگیر و حدود یک ماه زندانی و سپس توسط بعثی‌ها از عراق اخراج گردید.

پس از اخراج از عراق به پاکستان رفت و به فعالیت‌های علمی سیاسی پرداخت و در این مدت در میان مسلمانان پاکستان به عنوان یک روحانی مبارز معروف شد.

در سال ۱۳۵۳ دوباره جهت فراگیری بیشتر علوم اسلامی، راهی نجف شد و با ممانعت دولت عراق برای ورود وی به این کشور، برای تحصیل مقیم حوزه علمیه قم گردید.

حسینی در حوزه علمیه نجف و قم از محضر اساتیدی چون آیت الله سیّد اسدالله مدنی، سید مجتبی لنکرانی، شهید مرتضی مطهری، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله جعفر سبحانی و  آیت الله ناصر مکارم شیرازی کسب فیض کرد و در در درس های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی و آیت الله هاشمی نژاد هم شرکت می کرد.

 شهید حسینی در قم در کنار تحصیل به فعالیت‌های سیاسی نیز مشغول شد.

ورود عارف الحسینی به حوزه علمیه قم همزمان با گسترش نهضت روحانیت در ایران بود. وی در تظاهرات شرکت می‌کرد و دیگر طلاب پاکستانی ساکن حوزه علمیه قم را نیز ترغیب می‌نمود. بدین جهت بود که طلاب غیر ایرانی، به خصوص طلاب پاکستانی، تحت مراقبت شدید ساواک قرار گرفتند و بدین ترتیب عارف حسینی را پس از شناسایی، دستگیر و از ایران اخراج نمودند.

حسینی پس از ورود به پاکستان برای بیداری مردم پاکستان به تبلیغات علیه شاه ایران پرداخت و از نهضت امام خمینی ره در ایران حمایت کرد. وی امام خمینی ره را به عنوان ولی امر مسلمانان و رهبر جهان اسلام برای مسلمانان پاکستان معرفی می‌کرد و در حرکت‌هایی که مردم را با خود همراه می‌ساخت به همراهی با حرکت خمینی پرداخت.

وی برای شروع تحول فرهنگی سیاسی در ساختار جامعه پاکستان اقداماتی انجام داده و به تبلیغات علیه ضیاءالحق حاکم پاکستان پرداخت. حرکت‌هایی در جهت مقابله با تبعیض حکومت علیه شیعیان انجام شد که به نتیجه رسید.

عارف حسینی بود پس از دستگیری حجت الاسلام والمسلمین مفتی جعفر حسینی رهبر شیعیان آن زمان فعالیت خود را شدت بخشید. وی پس از انتخاب به رهبری، قلمرو فعالیت‌های انقلابی خود را گسترش داد.

شهید عارف الحسینی جهت گسترش معارف آل محمد(ص) مراکز آموزشی ، مسجد و درمانگاه را در شهرهای مختلف این کشور تاسیس کرد.

رابطه دوستانه حجت الاسلام والمسلمین سید عارف الحسینی با رهبران جمهوری اسلامی حکایت از وفاداری وی نسبت به انقلاب اسلامی ایران دارد. می‌توان گفت عارف حسین حسینی زبان گویای انقلاب اسلامی در شبه قاره هند بود.

عارف الحسینی برای وحدت و همدلی مسلمانان تلاش زیادی کرد و مخالف تفرقه مذهبی بود و برای حل مشکلات همه مردم پاکستان تلاش می‌کرد و مردم پاکستان هم وی را بسیار دوست داشتند.

حجت الاسلام  و المسلمین سید عارف حسین الحسینی سرانجام در سپیده دم 14 مرداد 1367 مصادف با ۵ اوت پس از اقامه نماز صبح در مدرسه علمیه دارالمعارف در زادگاهش پاراچنار، به ضرب گلوله به دست عربستان سعودی و آمریکا به شهادت رسید.

حضرت امام پس از شهادت وی در پیام تسلیت خود فرمودند: اینجانب فرزند عزیزی را از دست داده‌ام. خداوند تعالی به همه ما توفیق تحمل مصائب و توان ادامه راه بر فروغ شهیدان را بیشتر از پیش، کرامت فرماید و توطئه و مکر ستمگران را به خودشان برگرداند و ملت پر کرامت اسلام را در مسیر جهاد و شهادت ، ثابت قدم نگهدارد.

چند سخن از شهید حسینی:

٭ آن چیزی که برای ما ضروری است؛ اتحاد میان مسلمانان است، امروز دشمنان ما مانند آمریکا و اسرائیل دنبال تفرقه و سرکوبی مسلمانان هستند.

٭در مکتب اهل بیت ع ایمان، عقیده و عمل صالح لازم و ملزوم است.

٭ بنده «عارف حسینی» آمده ام که جان و مال خودم را قربان کنم، اما خود را از اسلام ناب محمدی و نظریه ولایت فقیه یک ذر عقب نکشم.

مرقد شهید حجت الاسلام والمسلمین عارف حسین الحسینی؛

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha