جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی

حوزه/‌ استاد حوزه علمیه قم گفت: آمال و آرزوی طولانی باعث می‌شود انسان به داشته‌هایش توجهی نکند و نگاهش به چیزهایی باشد که ندارد و بعضا دست‌یافتنی هم نیست در این شرایط جهل غلبه پیدا کرده و نور عقل از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین مؤمنی، یکشنبه شب در سلسله برنامه‌های تبلیغی حرم مطهر رضوی با اشاره به عقل و جهل اظهار کرد: عقل، بهترین دوست و رفیق برای انسان و جهل بدترین رفیق انسان و هر آن چیزی است که ما را به سمت خروج از بندگی خدا سوق می دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عقل و جهل دارای جنود و لشکریانی هستند، تأکید کرد: باید به صورت مستمر و مستدام مراقب بود و مجال به لشکر جهل داده نشود زیرا به محض یافتن اندک روزنه‌ای برای نفوذ، لشکریان عقل را از بین می برند.

عوامل تضعیف کننده عقل

وی با اشاره به اینکه شیطان به صورت مستمر و به انواع مختلف در حال حمایت و تقویت لشکریان جهل است، عنوان کرد: سه چیز باعث می‌شود که نور عقل از بین برود؛ «آمال و آرزوی طولانی»، «زیادسخن گفتن و کمتر اندیشیدن» و « توجه به تمایلات نفسانی».

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی افزود: آمال و آرزوی طولانی باعث می‌شود انسان به داشته‌هایش توجهی نکند و نگاهش به چیزهایی باشد که ندارد و بعضا دست‌یافتنی هم نیست در این شرایط جهل غلبه پیدا کرده و نور عقل از بین می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: داشتن آرزوهای طولانی سبب می‌شود انسان فرصت حال از دست دهد و دل را متوجه امری کند که چه بسا دست یافتنی نباشد لذا به داشته‌ها باید توجه کرد و‌ از سرمایه‌هایی که در حاضر داریم استفاده کنیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان غیرعاقل قبل از اینکه بیندیشد اول سخن می‌گوید یا عملی را انجام می‌دهد چه بسا یک کلمه حرف جبران ناپذیر باشد بنابراین انسان باید تا حد ممکن کمتر حرف بزند و تا جایی که ضرورت ندارد زبان به سخن باز نکند

وی توجه به شهوات وتمایلات نفسانی را سومین عامل از بین برنده نور عقل عنوان کرد و افزود: شیطان از وادی خود ما حتی در لباس مقدسات وارد می شود و به ما لطمه می‌زند بنابراین اگر مراقب خود نباشیم شهوت به عقل غلبه پیدا می کند و انسان را به وادی می‌کشاند که خارج از عقل است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی متذکر شد: خداوند شهوت را در وجود انسان قرار داد اما باید از آن مراقبت کرد، نباید به شیطان اجازه داد به واسطه چشم، گوش، شکم و... تاخت و تاز کند و نور عقل را با شهوت‌رانی از بین ببرد.

313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha