پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام امید سعادتی ، مدیر مدرسه علمیه آیت الله حکیم شیروان

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله حکیم (ره) شیروان گفت: حوزه‌های علمیه باید با موقعیت‌شناسی و زمان‌شناسی درست و مهم‌تر از آن مخاطب شناسی به دنبال گسترش و ترویج معارف الهی باشند.

حجت‌الاسلام امید سعادتی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با تأکید بر ضرورت تلاش و فعالیت تمامی سطوح حوزه علمیه برای تحقق آرمان تحول در این نهاد مقدس دینی و علمی، افزود: تحول و روزآمدی از ملزومات همه بخش‌ها و دستگاه‌ها است، ازاین‌رو تحول در حوزه علمیه هم اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: خوشبختانه چند سالی است که گفتمان تحول در حوزه‌های علمیه با موضوع حوزه تحولی و انقلابی در حوزه‌های علمیه سراسر کشور فعال شده و فعالیت‌ها در این زمینه آغاز شده است.

حجت‌الاسلام سعادتی خاطرنشان کرد: اگرچه در راستای تحول در حوزه‌های علمیه اقدامات و حرکت‌های مبارکی هم صورت گرفته، اما آنچه مهم است این است که حوزه‌های علمیه باید با موقعیت‌شناسی و زمان‌شناسی درست و مهم‌تر از آن مخاطب شناسی به دنبال گسترش و ترویج معارف الهی باشند.

وی با اشاره به وجود برخی تعارضات درزمینهٔ تحول در حوزه‌های علمیه بین جریان‌های حوزوی ازجمله جریان سنتی، نواندیش و نوگرا، اظهار کرد: در خصوص رویکرد جریان سنتی و تجددگرا در حوزه علمیه پیرامون تحول در این نهاد نمی‌توان نسخه مشخصی نوشت.

حجت‌الاسلام سعادتی ادامه داد: اما آنچه روشن است، این که حوزه‌های علمیه باید حساسیت جامعه امروز و تلاش گسترده دشمن برای کمرنگ کردن ارزش‌های دینی را به‌خوبی درک کرده و برای مقابله با دشمنان برنامه‌ریزی و اقدام مناسب داشته باشند.

وی با تأکید بر ضرورت تقویت بیش از پیش حوزه علمیه برای نقش‌آفرینی روحانیت در جامعه اسلامی، افزود: امام راحل به‌عنوان روحانی برخاسته از درون حوزه علمیه و به‌عنوان دست‌پرورده بزرگان حوزه علمیه، به‌خوبی متوجه نقاط ضعف و آسیب‌ها در حوزه و روحانیت شد و با تمام وجود تلاش کرد تا نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنند، چراکه در آن زمان به دلیل تبلیغات سوء دشمن تصور می‌شد روحانیت باید تنها به حوزه علمیه و مسجد خلاصه شود.

حجت‌الاسلام سعادتی ادامه داد: اما امام خمینی(ره) روحیه نوآوری و به‌روز بودن حوزه علمیه با تأکید بر سنت‌ها و منابع اصیل اسلامی را وارد حوزه علمیه کرد و این هنر حضرت امام (ره) بود که سبب پالایش فضای روحانیت و حوزه علمیه شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha