شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گعده

حوزه/ ایده «تطبیق هوش های هشت گانه بر استعدادهای مشاغل و رشته های حوزوی» با هدایت حجت الاسلام سید هادی سیادت و همکارانش در نخستین رویداد شتابدهی به ایده های استعدادهای برتر حوزه های علمیه حائز رتبه برتر شد.

 برگزاری رویداد شتابدهی به ایده های طلاب استعداد برتر حوزه های علمیه از جمله برنامه های سومین اردو علمی تخصصی استعدادهای برتر بود که برای نخستین بار در جریان اردوی هرساله آنان برگزار شد و در این برنامه از مجموع 40 ایده ارسالی 13 ایده منتخب و مورد طرح و بحث در حضور هیات داوران قرار گرفت که از این میان ایده «تطبیق هوش های هشت گانه بر استعدادهای مشاغل و رشته های حوزوی» با هدایت حجت الاسلام سید هادی سیادت به عنوان دبیر و حجج الاسلام محسن سلیمانی، ابوالفضل عطاری، سید مسعود شریفی و سید محسن شریفی به عنوان اعضا حائز رتبه برتر شد. 

حجت الاسلام سید هادی سیادت، دبیر ایده «تطبیق هوش های هشت گانه بر استعدادهای مشاغل و رشته های حوزوی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد مقدس گفت: یکی از مشکلاتی که امروزه در حوزه های علمیه و مراکز آموزشی وجود دارد این است که سوق دادن دانش پژوهان و طلاب به سمت رشته های مختلف فرایند علمی ندارد و بر اساس استعدادهای انان صورت نمی گیرد و فرایند علمی مشخصی در سیستم های آموزشی برقرار نیست.

وی با بیان این که در حقیقت طلاب نمی دانند چطور باید بفهمند که چه استعدادهایی دارند تا متناسب با مشاغل مختلف حوزوی این ها را انتخاب کنند که البته در این زمینه یک فرصت ویژه وجود دارند و آن نیز مشورت و بهره گیری از نظرات بزرگان حوزه است، تصریح کرد: این پیگیری و دنبال کردن نظرات امروز تا حدی صورت گرفته و طلابی که در رشته های مختلف موفقند مدیون این مشورت ها هستند اما می توان این را ارتقا داد و فرایند علمی برای استعداد شناسی طلاب تعریف کرد.

دبیر ایده «تطبیق هوش های هشت گانه بر استعدادهای مشاغل و رشته های حوزوی» با بیان این که در دنیا نظریات مختلفی در زمینه استعداد و هوش وجود دارد که پیشنهاد ما این بود تا نظریات بررسی شود و مجموعه ای از نظریات محور باشد، ابراز کرد: بنا بر آن بود تا این نظریات و آنچه برگزیده می شود توسط اساتید روانشناس حوزوی در دوره هایی به طلاب اموزش داده شود و گروه هایی از طلاب انتخاب شوند و آموزش استعداد شناسی به آنان صورت بگیرد.

حجت الاسلام سیادت با بیان این که برگزاری تست هایی به منظور کشف استعداد طلاب یک ضرورت است چراکه امکان دارد شخصی استعدادهایی داشته باشد اما تا الان زمینه ای برای ظهور ان برقرار نبوده باشد، عنوان کرد: استعداد در طول دوره های زندگی قابل افزایش نیز هست یعنی اگر کسی تا الان در زمینه ای در بحث هوش درون فردی موفقیت چندانی نداشته به این معنی نیست که ان هوش را نداشته و نمی تواند در این حوزه ارتقا پیدا کند.

وی با بیان این که ضرورت دارد استعداد شناسی به خود طلاب آموزش داده شود چراکه ممکن است هوش در برهه های زمانی خاصی بروز کند و باید طلابی باشند که با کارهایی که نشان دهنده هوش می باشد اشنا شوند، بیان کرد: پس از این باید دید  بنا به نظر اساتید بزرگوار روانشناس حوزوی، رشته های مختلف حوزوی و بزرگان حوزه که نسبت به مشاغل حوزوی اشراف دارند مشخص کنند که هر شغل حوزوی و هر رشته حوزوی به چه میزان از هر هوش نیاز دارد.

حجت الاسلام سیادت با بیان این که پس از این باید الگوریتمی تعریف شود که طلبه ای که استعدادهای خود را شناخته با نگاه به مجموعه بتواند تشخیص دهد که مناسب کدام مشاغل و رشته هاست و در هر رشته چه میزان موفقیتی می تواند کسب کند، افزود: ممکن است که کسی استعداد قابل توجهی نداشته باشد اما موفق باشد که این ناشی از تلاش خودش است.

وی با بیان این که در این دور از ایده پردازی ها هیات داوران عنایت خوبی داشتند و از این طرح استقبال کردند، اظهار کرد: در این میان دکتر آذربایجانی نکاتی را مطرح کردند از جمله آنکه نظریات دیگر هوش نیز بررسی شده و از سوی دیگر نیز سخن ایشان متکی بر این بود که عنایت ویژه ای باید در تبدیل مقادیر کیفی هر هوش به مقدار عددی وجود داشته باشد یعنی به عنوان مثال گفته شود که حداق هوش کلامی فلان عدد است که هر یک از اینها باید کارشناسی شود.

دبیر ایده «تطبیق هوش های هشت گانه بر استعدادهای مشاغل و رشته های حوزوی» با بیان این که فرآیند این ایده پردازی ها فرآیند جدیدی بود و من نیز برای نخستین بار در آن شرکت کردم، گفت: طلاب در این ایده پردازی ها یاد می گیرند که چگونه با ساختار علمی و منطقی به ایده پردازی مشغول شوند که این پدیده مبارکی است.

حجت الاسلام سیادت با بیان این که باید حمایت مناسبی انجام و ساز و کار مناسبی تعریف شود، بیان کرد: طرح های نو، جدید، تازه و البته ابتکاری نیاز به حمایت ویژه دارد؛ این گونه بحث ها نیز تازه هست و حمایت های ویژه را می طلبد.

شایان ذکر است؛ حجج الاسلام والمسلمین آذربایجانی، باقریه، معلمی، رحمان ستایش، قندی و غلامعلی رسالت داوری نخستین رویداد شتابدهی به ایده های استعداد برتر را بر عهده داشتند که در نشست های ایده پردازی سومین اردوی علمی تخصصی استعدادهای برتر به داوری 13 اثر منتخب از مجموع بیش از 40 ایده رسیده پرداختند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha