سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ اختتامیه دوره خبرنگاری طلاب تهران

حوزه/ صدرایی عارف با بیان این که هر طلبه خود یک رسانه است، اظهار داشت: اشتیاق طلاب برای حضور در این دوره و همراهی بسیار خوب مدیریت حوزه علمیه تهران در برگزاری دوره، به خبرگزاری حوزه این امکان را خواهد داد تا چند دوره مهارت رسانه ای مقدماتی را در مدارس علمیه تهران برگزار کند.

حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری «حوزه» و یکی از اساتید حاضر در دوره مهارت رسانه ای طلاب تهرانی در مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به جایگاه رسانه در ساختار حوزه های علمیه گفت: هم اکنون حوزه علمیه دارای رسانه های مکتوب و سایبر به صورت رسمی است، اما لازم است رسانه در حوزه وضعیت قوی تری داشته باشد و بحث رسانه در حوزه بیش از این تقویت شود.

وی افزود: بر اساس سند جامع رسانه ای حوزه که به تصویب شورای عالی حوزه های علمیه هم رسیده، خبرگزاری حوزه باید مرجعیت رسانه ای در فضای داخلی و بین المللی داشته باشد و تحقق این هدف، کار و تلاش بسیاری می طلبد.

سردبیر خبرگزاری حوزه ادامه داد: اگر بخواهیم صادقانه و واقع بینانه نگاه کنیم با وجود همه ضعف ها و ظرفیت های حوزه علمیه اما بسیار جای امیدواری است که حوزه علمیه در فضای رسانه ای دارای تریبون رسمی است، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم هر طلبه ای که آگاهی رسانه ای و سواد رسانه ای داشته باشد - چه فعالیت رسانه ای انجام دهد یا ندهد – و به مهارت های رسانه ای اشراف داشته باشد؛ حتی اگر یک روز هم کار خبری و رسانه ای نکند، او قطعاً در همه شئون طلبگی و تبلیغی اش موفق تر خواهد بود.

صدرایی عارف افزود: طلبه ای که خبرنویسی بلد باشد یا طلبه ای که آداب مصاحبه مطبوعاتی بلد باشد؛ منبر، کتابت و فعالیت تبلیغی او غنی تر و قوی تر خواهد بود و کمتر فریب جوسازی های مسموم رسانه ای را خواهد خورد. بنا بر این رسانه ای شدن طلاب لزوما به این معنا نیست که کار رسانه ای انجام بدهند بلکه در اینجا بحث سواد رسانه ای مطرح است.

سردبیر خبرگزاری حوزه عنوان داشت: اگر طلبه ای علاوه بر داشتن سواد رسانه ای در عرصه خبرنویسی و مصاحبه هم ورود پیدا کرد فرصت غنیمتی است زیرا حوزه علمیه اگر کار رسانه ای خود را بدست نگیرد، دیگرانی می آیند و کار رسانه ای را انجام می دهند که ضمن احترام به همه آن بزرگواران اما ممکن است تمام مختصات مربوط به حوزه را نشناسند و یا ندانند و این مسئله می تواند تالی فاسدهای متعددی داشته باشد. همچنین یک غیر حوزوی اساساً نمی تواند مطالب برخی رویدادها و نشست های علمی حوزوی و گفتاری های علما و مراجع را مفاهمه و سپس تبدیل به یک متن خبری و رسانه ای کند.

وی با بیان این که هر طلبه خود یک رسانه است، گفت: طلبه ای که منبر می رود یا کتاب می نویسد خودش یک رسانه است زیرا منبر و کتاب ابزار رسانه ای هستند. طلبه ای که صفحه اینستاگرام یا توئیتر دارد خودش یک رسانه است. یعنی هر طلبه بر اساس ماموریت وحیانی «وَمَا عَلَيْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ » برای این که ماموریت خود را انجام دهد لازمه آن استفاده از ابزار رسانه برای رساندن پیام و ماموریت وحیانی اش به مردم است.

صدرایی عارف در پایان با تاکید بر ادامه برگزاری دوره های مهارت رسانه ای برای طلاب، گفت: با همکاری خبرگزاری رسمی حوزه و مدیریت حوزه علمیه تهران سال گذشته و امسال سلسله نشست های جریان شناسی رسانه ای در برخی مدارس علمیه برگزار شد و استقبال خوب طلاب در آن نشست ها، موجب شد تا اولین دوره آموزشی مهارت های رسانه ای را تابستان امسال(13 الی 15 مرداد 97) در مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) تهران برگزار کنیم.

وی افزود: اشتیاق طلاب برای حضور در این دوره و همراهی بسیار خوب مدیریت حوزه علمیه تهران در برگزاری دوره، به خبرگزاری حوزه این امکان را خواهد داد تا چند دوره مهارت رسانه ای مقدماتی را در مدارس علمیه تهران برگزار کند و بعد از آن یک دوره تکمیلی برای همه طلاب شرکت کننده در دوره های مقدماتی برگزار شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha