شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
۱

حوزه/ نماینده ولی فقیه درکاشان با بیان اینکه خبرنگاری که تیتر جنجال آفرینی می زند،فقه رسانه ای را رعایت نکرده است،گفت: مشکلات خبرنگاران کاشانی توسط مسئولان رسیدگی شود .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، در دیدار با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان کاشان به مناسبت روز خبرنگار، ضمن گرامیداشت سالروز شهادت محمود صارمی و تبریک روز خبرنگار به بررسی مشکلات و آسیب‌های خبرنگاران و رسانه‌های حوزه استحفاظی کاشان پرداخت و گفت: مشکلات خبرنگاران و اصحاب رسانه کاشان باید در شورای اداری این شهرستان تذکر و رسیدگی مسئولین قرار گیرد.

وی، به رسالت سنگینی که رسانه‌ها به عهده‌دارند اشاره کرد و با بیان اینکه خبرنگاران و رسانه‌ها نیز همانند دیگر حرفه‌ها باید فقه، اخلاق و قوانین مقررات رسانه‌ای را رعایت کنند، گفت: خبرنگاری که با زدن تیتر موج در جامعه ایجاد کند فقه رسانه را رعایت نکرده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه خبرنگاران در فقه رسانه باید حلال و حرام را رعایت کنند، گفت: اگر شرایطی به وجود آمد که فرد یا گروهی در حال ترک کردن واجبی هستند باید به آن‌ها گوشزد شود تا مرتکب گناه نشوند.

آیت‌الله نمازی، با بیان اینکه رسانه‌ها در انعکاس اخبار باید ضمن رعایت واجبات از محرمات پرهیز کند، حفظ مصالح ملی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری را خط قرمز رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مبنای منافع ملی کشور حفظ منافع ملی است، لذا رسانه‌ها و خبرنگارانی که گزارش می‌دهند و قلم‌به‌دست هستند باید خبری را که منعکس می‌کند در راستای حفظ منافع ملی باشد.

وی، با بیان اینکه خلأ در فقه رسانه‌ای وجود دارد و باید نسبت به آن کارشناسی شود، تصریح کرد : خبری که منشأ اختلاف مشاجره، تضعیف یک گروه، شخص، سازمان و نهاد باشد بر اساس فقه اسلامی حرام است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه اگر رسانه‌ها به‌درستی به وظایفش عمل کند باعث آرامش جامعه خواهد شد و رسانه‌های هم که خبری را به‌صورت غیر فنی تهیه و انعکاس دهد آرامش جامعه را به هم می‌زند، گفت: رسانه‌ها در اخلاق رسانه‌ای می‌توانند موجب رعایت عدالت اجتماعی و انصاف در جامعه شوند.

آیت‌الله نمازی، با بیان اینکه رسانه‌ها نباید با همدیگر حالت رویارویی و تقابل داشته باشند، بلکه باید حرمت همدیگر را حفظ کنند گفت: رسانه‌ها باید ضمن اینکه حریم همدیگر را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و... نگه‌دارند نسبت به هم تعرض و تحلیل سیاسی نیز نداشته باشند.

وی، با تأکید بر مهم خواندن نحوه تهیه گزارش و انعکاس خبر گفت: خبری را که یک خبرنگار منعکس می‌کند نباید به احساسات و عواطف جامعه ضربه وارد کند و تهدید و بدآموزی داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در کاشان، به نقش بسیار مهمی که رسانه‌ها در شرایط حساس فعلی کشورمان دارند اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مراکز مهم خبری دنیا در دست صهیونیست‌ها است خبرنگاران متعهد و دلسوز کشورمان باید با تقویت منافع ملی جواب دشمن را با قاطعیت بدهند.

وی، خبرنگاران را خط مقدم جنگ رسانه‌ای دانست و گفت: رسانه‌های کشورمان در مقطع فعلی با رعایت جوانب و به‌صورت تخصصی، روحیه اخلاقی و اجتماعی خودشان را در برابر تهدیدها و توطئه‌های دشمنان مسلح کنند.

آیت‌الله نمازی در پایان اظهار داشت: خبرنگاران کشورمان ضمن اینکه در برابر دشمنان گاهی باید تهاجمی وارد شوند مسئولین را هم از ضعف‌ها و مشکلات جامعه آگاه نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha