جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام محمد سعیدی نجفی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد سعیدی گفت: رشد و تربیت طلاب توانمند در سایه تعمیق و توازن فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی است؛ لذا شایسته است مسئولین مراکز آموزشی به یک نظام تربیتی جامع توجه کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد سعیدی نماینده جامعة المصطفی العالمیه در پاکستان به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه های وابسته به جامعة المصطفی با صدور بیانیه ای، گفت: رشد و تربیت طلاب توانمند در سایه تعمیق و توازن فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی است؛ لذا شایسته است مسئولین مراکز آموزشی به نظام تربیتی جامعی توجه کنند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء ُإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ (فاطر28)

تنها از میان بندگان او عالمان ، خداترسند خداوند توانا و آمرزنده است

بفضل الهی و عنایات خاصه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه فصلی جدید از کتاب تعلیم و تزکیه آغاز می گردد و تشنگان معارف آل محمد ص با شور و شوق و با اخلاص و پشتکار در محضر معلمان زانوی ادب می زنند تا جان خویش را از پرتوی قرآن و عترت منور سازند و در آینده ای نه چندان دور مشعل راه حق جویان و مستضعفان باشند، اینجانب سال تحصیلی جدید و بهار تربیت و تحصیل را خدمت طلاب محترم، اساتید معزز و همکاران گرامی تبریک عرض نموده و نکات پنج گانه ای را از باب  وَذَكِّرْ فَإِنَّ ٱلذِّكْرَى تَنفَعُ ٱلْمُؤْمِنِينَ یادآور می شوم:

1-علمای اعلام شیعه و حوزه های علمیه بعد از عصر غیبت تاکنون، از بغداد و حله و نجف اشرف گرفته تا ری و اصفهان و قم مقدسه همواره با درنظر داشتن نیازهای جامعه افق های جدید را کشف می کردند که همین امر راز پویایی حوزه های علمیه شیعی بوده و هست،  لذا ما نیز باید با تأسی به سلف صالح خود ضمن پایبندی به اصالت حوزوی خویش متناسب با نیازهای امروز جامعه پیش رویم تا محصول ما عالمٌ بِزمانِهِ  باشد.

2-قطعا اقتضائات جدید نیازمند متد و روش های جدید و بروز در عرصه آموزش ، پژوهش و تبلیغ می باشد که این امر با توجه  به اصالت های اسلامی و حفظ آن قابل اجراست  که این مهم، همت و خلاقیت اساتید و همکاران محترم و نیز همراهی طلاب عزیز را می طلبد.

3-اگرچه معارف والا و متون اصیل دینی ظرفیت پاسخگویی به نیازهای فکری آحاد مردم را داراست اما متاسفانه باید گفت ما در قبال وظیفه حساس و خطیر حوزوی خود عملکرد کافی در مقابل بسیاری از چالش های فکری پیش روی جامعه بویژه قشر جوان باتوجه به فضای دانشگاهها و جنگ نرم فرهنگی و رسانه ای برای لیبرالیزه و سکولاریزه کردن جامعه نداشته ایم، که حل آن در گرو شناخت صحیح این تهدیدات و تعمیق دانش طلاب در این حوزه و برنامه ریزی مناسب برای آنهاست .

4-رشد و تربیت طلاب توانمند در سایه تعمیق و توازن فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی است لذا شایسته است مسئولین مراکز آموزشی ضمن توجه به مغفول نماندن هیچ یک از عرصه ها ، نظام تربیتی جامعی را در نظر داشته باشند.

5-یکی از ارکان اصلی هویت حوزوی ، بخش تربیت و تزکیه نفس است که چیزی جز اخلاص،حفظ زیّ طلبگی، تعالی و رشد اخلاقی و معنوی ، وارستگی از تعلقات دنیوی و هوشیاری در برابر آسیب‌ها و آفت‌ها نیست ،که این رکن وزین جز با چنگ زدن به ریسمان محکم کلام الله مجید و دامن پاک اهل بیت پیامبر ص میسر نخواهد بود لذا شعار سال تحصیلی جدید را اخلاق و تربیت با الهام از قرآن و عترت قرار می دهیم.

بدون شک دستیابی به اهداف موردنظر و اجرای نکات مذکور نیازمند همت والا و برنامه ریزی دقیق همکاران گرامی ، محبت پدرانه و جدیت اساتید محترم و تلاش خستگی ناپذیر طلاب عزیز می باشد. هم چنین قناعت ، نظم و انضباط و اجتناب از اختلاف و تحزب باید سرلوحه امور ما قرار گیرد.

در پایان باردیگر فرارسیدن فصل شاگردی در مکتب اهل البیت (ع) را خدمت طلاب، اساتید، همکاران نمایندگی و تمام حوزه هاو مدارس علمیه پاکستان تبریک گفته و برای همه شما عزیزان سالی مملو از سعادت و توفیق، تحت عنایات خاصه حضرت حجت  عج را از خداوند منان خواستارم.

و آخر دعوينا ان الحمدلله رب‌العالمين

محمد سعیدی

نماینده جامعه المصطفی العالمیه در پاکستان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha