شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد سلطانی

حوزه/ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تعداد خبرگزاری های دارای مجوز کشور حتی از مجموع خبرگزاری های اتحادیه اروپا نیز بیشتر است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، محمد سلطانی فر ظهر امروز طی سخنانی در اولین جشنواره مطبوعات استان قم که در تالار شهر برگزار شد، با بیان این که در گذشته منابع خبری کشور بسیار محدودتر از حال حاضر بود، ابراز داشت: زمانی در داخل کشور، واحد مرکزی خبر و نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی جزو منابع رسمی به شمار می رفتند و منابع غیررسمی و روزنامه ها نیز تعدادشان کم بود که همین مساله موجب می شد جایگاه روزنامه نگارها محبوب و خاص باشد ،اما امروزه به خصوص با وجود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، منابع خبری نامحدود و پرشمار است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به بیش از چهل خبرگزاری مجوز داده که این تعداد از کل خبرگزاری های اتحادیه اروپا نیز بیشتر است، ضمن آن که حدود 2هزار و 300 پایگاه خبری نیز مجوز دریافت کرده اند و بیش از دو برابر این میزان نیز البته پایگاه خبری غیر مجاز در کل کشور به فعالیت می پردازد.

سلطانی فر همچنین بیان داشت: طبعاً با وجود این تعداد فعال رسانه ای و رسانه های گوناگون در ابعاد و ظرفیت های مختلف ، کار خبر بسیار سخت تر از قبل است، ضمن آن که در حال حاضر شاهد پدیده مدرن و نوظهوری به نام روزنامه نگار شهروندی، خبرنگار مدیرمسئول و خبرنگار خانه دار هستیم که این مساله باعث شده امروزه فعالیت خبری سخت بوده و همچون گذشته، محبوب و برند نباشد.

وی یادآور شد: در گذشته به صرف آشنایی اولیه با اصول خبرنویسی می توانستیم روزنامه نگار باشیم و حال آن که در حال حاضر به دلیل تفاوت شرایط زمانی و اقتضائات، جایگاه خبرنگاران سخت تر شده و خبرنگار باید با آخرین تکنولوژی های روز و آخرین متدهای حرفه ای به خوبی آشنا باشد و گرنه در کار خود موفق نخواهد بود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ابراز داشت: از سوی دیگر یک خبرنگار در شرایط کنونی به هیچ وجه نباید خودش را محدود به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی کند بلکه باید به ابزارهای گوناگون هنری و رسانه ای دیگر نیز آشنایی داشته باشد تا بتواند در شرایط رقابت با دیگر رسانه ها باقی بماند.

وی افزود: در واقع امروزه دیگر صرف گرفتن یک ضبط و میکروفن به معنای کار خبرنگاری نیست، بلکه باید پا را مقداری از فضای های کنونی فراتر بگذاریم و مرتب خود را به روز کنیم.

سلطانی فر همچنین تاکید کرد: در چنین فضای پرمنبع و پر از آلودگی و شایعات و اخبار راست و دروغ، خبرنگار باید بتواند خبر بد و خوب و خبر شایعه و غیرشایعه را از هم تشخیص دهد و برای اعتبار بخشیدن به خبر و رسانه از اخبار درست بهره گیری کند.

وی در خاتمه با اشاره به جایگاه بسیار مهم استان قم در تولید خبر و فعالیت رسانه ای گفت: آمار نسبتاً بالای خبرگزاری ها و سایت ها در قم نشان دهنده آن است که با وجود شرایط خاص قم از جمله نداشتن تعداد فرمانداری های متعدد که عامل افزایش آمار مطبوعات است، فعالیت رسانه ای چشمگیر و تاثیرگذاری در این استان در جریان است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha