جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام خمینی(ره)

حوزه/ با بیانی تند پرسید« چرا علماء و مراجع حوزه در قبال این فسادها و گرانی ها موضعگیری نمی کنند؟!» معلوم بود حسابی توپش پره و جانش به لب رسیده. به گمان اینکه می توانم آرامش کنم، گفتم: ...

خبرگزاری «حوزه»، خاطره ای از گفتگو با یک دوست قدیمی؛

 از دور که مرا دید دعوتم کرد که در کنارش بنشینم تا بار دیگر یک خلوت صمیمی و دوستانه داشته باشیم.

از خودش و زندگی و کار و بارش جویا شدم. شاید این سوالات بهانه ای بود که نگذارم سراغ اصل قضیه رود. اما اوضاع آنقدر بد هست که نمی توانی با هیچ حربه ای برای فراموشی آن استفاده کنی.

همین طور که آرام بود و گرم صحبت بودیم اما ناگهان یک سؤال مسیر گفتگویمان را عوض کرد. با بیانی تند پرسید« چرا علماء و مراجع حوزه در قبال این فسادها و گرانی ها موضعگیری نمی کنند؟!» معلوم بود حسابی توپش پره و جانش به لب رسیده.

به گمان اینکه می توانم آرامش کنم گفتم: فلانی و فلانی از مراجع معظم تقلید بیانیه صادر کردند و موضعگیری سفت و سختی هم داشته اند.

اما او نیز همانند من نمی توانست از این پاسخ قانع شود، صدایش را کمی بالا برد و تند تر از قبل گفت:« بیانیه و حرف زدن که فایده ای نداره! چرا مراجع همانند امام خمینی وارد میدان نمی شوند؟! چرا مردم را برای مطالبه گری بسیج نمی کنند؟! چرا خودشان اعتراضات مردمی را مدیریت نمی کنند؟! آیا حضرت امام برای مقابله با فساد به صرف یک بیانیه اکتفا می کردند یا مردم را برای تحقق عدالت می شوراندند؟!»

همین طور که از بصیرت این دوست قدیمی به وجد آمده بودم و در دلم تحسینش می کردم ناگهان دوست دیگری از سمت راست گفت«بله آقایان وقت راهپیمایی قدس و 22 بهمن که می شود مدام مردم را به حضور پررنگ تشویق می کنند اما اکنون که صدای مردم در آمده است در برابر فریادهایشان سکوت کرده اند!»

دلشان بیشتر از آنچه فکر می کردم پر بود، دیواری کوتاه تر از من پیدا نکرده بودند و قصد داشتند هر آنچه فریاد در گلویشان مانده است را بر سر من خالی کنند.

در پاسخ به این دوست قدیمی گفتم: برای حل مشکلات خود مردم بایستی وارد میدان شوند و از مسئولان مطالبه کنند.

اما هیچ پاسخ و توجیهی نمی توانست آتش او را فرونشاند، با بیانی صریح تر از قبل گفت:«آری مطالبه گری صحیح است اما وظیفه این بسیج همگانی بر عهده ی کیست؟ آیا غیر از این است که نخبگان جامعه باید این جریانات را رهبری کنند؟ مردم که نمی دانند چه کنند، علما و بزرگان که معتمدین مردم هستند باید وارد گود شوند!»

ناگهان از ته اتاق صدایی بلند شد و گفت: «آری علمای ما سکوت کرده اند و کاری نمی کنند! کجای این حکومت اسلامیست؟!» شخص دیگری از وسط اتاق با خنده گفت: «در حکومت اسلامی 9 میلیارد دلار گم شده است! معلوم نیست چه خبر است؟!» شخص دیگری هم دلداری می داد که هر مشکلی در کشور به وجود می آید سر شما آخوند ها خراب می کنند.

اما من به همه این انتقادات حق می دادم، ما با حضرت روح الله فاصله ها داریم، از عدالت خواهی انبیاء فرسنگها دور شده ایم! و اگر دیر بجنبیم همه چیز از دستمان خارج خواهد شد!

محسن مطلبی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha