پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانم ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران از امام جواد(ع) به عنوان مظهر جود و کرم اهل بیت(ع) یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معصومه ظهیری به مناسبت شهادت امام جواد(ع)، اظهار کرد: درباره اینکه امام جواد(ع) چندمین فرزند پدر بزرگوارش بوده‌اند، دو نظریه وجود دارد که برخی برای امام رضا(ع) چندین فرزند و برخی دیگر از دانشمندان بزرگ شیعه و سنی بر این عقیده‌اند که امام جواد(ع) تنها و یگانه فرزند امام رضا(ع) هستند.

وی افزود: امام جواد(ع) در دوره و زمان خاصی از تاریخ زندگی می‌کردند که با پیچیدگی‌ها و مسائلی روبه‌رو شد که این موارد در زندگانی سایر امامان شیعه(ع) کمتر وجود داشت.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد:  یکی از ابعاد بزرگ زندگی ائمه، بُعد فرهنگی است و این پیشوایان بزرگ هرکدام در عصر خود فعالیت فرهنگی داشتند و در مکتب خویش شاگردانی تربیت و علوم و دانش‌های خود را در جامعه منتشر می‏‌کردند

وی ادامه داد: بارزترین صفت امام محمدتقی(ع)، جواد بودن آن حضرت است و این به معنای سخاوتمندی و جود و بخشش فوق‌العاده آن حضرت است.

ظهیری عنوان کرد: بخشش در راه خدا، یکی از ویژگی‌های برجسته اهل‌بیت پیامبر است و آنان برای جلب رضایت پروردگار، کمک‌های فراوانی به نیازمندان می‌کردند، امام جواد(ع) یکی از نامداران دادرسی و ضعیف‌نوازی هستند. آن حضرت در نیکی و کمک به مردم، به‌ویژه نیازمندان و در راه ماندگان، از باسخاوت‌ترین بودند.

وی ادامه داد: چیزی که باعث می‌شود که امام نهم، جوادالائمه بشود این است که با توجه به شرایط آن روز، بخشندگی ایشان در بین سایر ویژگی‌های شخصیتی وی در میان مردم تجلی بیشتری پیدا می‌کند و موقعیت و شرایط جامعه به‌گونه‌ای بوده است که امام جواد(ع) با سخاوت خود به این صفت معروف می‌شوند.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران در پایان گفت: در شرایطی که دشمن تلاش زیادی داشت تا جایگاهی بین مردم پیدا کند و تصور می‌کرد که با تشریفات درباری و فرامین و ابلاغیه‌ها می‌تواند این جایگاه را به دست بیاورد، حضرت جواد(ع) با اخلاق اجتماعی و تعامل خوب با مردم نشان دادند مرجعیت اجتماعی از آن اهل‌بیت(ع) است و علتش این بود که تجلی قرآن را در اهل‌بیت می‌دیدند نه در سیره حکمایی که بر آن‌ها حکومت می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha