جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کنفرانس اتحاد امت در پاکستان

حوزه/ سخنرانان کنفرانس اتحاد امت در پاکستان گفتند: تنها اختلاف نظر میان شیعه و سنی مربوط به نظریه امامت و خلافت است که این هم مشترک است؛ چون اصل خلافت و امامت را هم شیعه و هم سنی قبول دارند و از این رو در میان مسلمانان اختلاف اساسی وجود ندارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» از طرف امت واحد پاکستان کنفرانس اتحاد امت در اسلام آباد پاکستان برگزار شد. سخنرانان این کنفرانس گفتند: تنها اختلاف نظر میان شیعه و سنی مربوط به نظریه امامت و خلافت است که این هم مشترک است؛ چون اصل خلافت و امامت را هم شیعه و هم سنی قبول دارند و از این رو در میان مسلمانان اختلاف اساسی وجود ندارد.

أنا مدينة العلم وعليّ بابها

مولوی حیدر علوی از علمای اهل سنت هم اظهار داشت: دین مبین اسلام از اقراء شروع شده و با فرمان «أنا مدينة العلم وعليّ بابها» به ما راه درست را نشان داده است و اگر ما امروز بخواهیم متحد شویم راه اتحاد زیاد است.

وی افزود: در اوائل، انگلیس و دشمنان دیگر ما با شعار علوم قدیم و جدید در میان ما رخنه کردند و مردم ما را از حوزه علمیه دور کردند و ما هم نتوانستیم با قدرت با این دشمنان مبارزه کنیم.

وی در ادامه گفت: ما مسلمانان باید باهم حرکت کنیم و برای اینکه با عملکرد خود وحدت و اتحاد و همدلی را به مردم نشان دهیم، چه خوب است در مدارس و مساجد و حسینیه یکدیگر حضور پیدا کنیم.

اختلافات داخلی که پیروان ادیان دارند، در میان مسلمانان نیست

حجت الاسلام والمسلمین اقبال بهشتی دبیر کل مجلس وحدت مسلمین بلوچستان در سخنرانی خود گفت: اختلافاتی داخلی که پیروان ادیان از جمله یهود و دیگر دارند در میان مسلمانان وجود ندارد، زیرا مسلمانان کلمه توحید را قبول دارند و با گفتن کلمه توحید مسلمان می شوند و در توحید فی الذات، توحید در عبادت، توحید در صفات نیز همه مسلمانان مشترک هستند.

وی افزود: مسلمانان در موارد متعدد باهم مشترک هستند و مسائل اختلافی بسیار کم است زیرا مسلمانان همه در قرآن، انبیاء و توحید و قبله متفق هستند و تنها اختلاف نظر میان شیعه و سنی مربوط به نظریه امامت و خلافت است که این هم مشترک است؛ چون اصل خلافت و امامت را هم شیعه و هم سنی قبول دارند و از این رو در میان مسلمانان اختلاف اساسی وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: من آرزو دارم که در اسلام آباد برای اتحاد امت، یک حوزه علمیه یا مسجد درست شود که مردم همه مذاهب بتوانند در آن حضور پیدا کنند.

پیر ضیاء مصطفی از بزرگان اهل سنت هم در سخنرانی خود گفت: تردیدی نیست که یهودیان و دیگر دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان پاکستان توطئه های طراحی کرده اند و چه خوب است ماهم به اندازه ای که دشمن برای تفرقه فعالیت داشته برای وحدت فعالیت کنیم.

باید ببنیم که این تفرقه از کجاست و اساس تفرقه را پیدا کنیم

حافظ نظام اسلام عسکری از علمای اهل سنت هم تاکید کرد: ما برای اتحاد و وحدت میان مسلمانان باید دو کار انجام بدیم، یکی این که این نشست ها ادامه یابد و در مناسبت های مختلف مانند شهادت امام حسین و ولادت پیامبر و مناسبت های دیگر دور هم جمع شویم و دوم این است که باید ببنیم که این تفرقه از کجاست تا اساس تفرقه را پیدا کنیم و دشمن اصلی که می‌خواهد مسلمانان تقسیم شوند را پیدا کرده و با آن مبارزه کنیم.

وی افزود: اگر مفتی ما یا روحانی ما از منبر اعلام کند که با نماز مردم اهل سنت در مسجد شیعه نماز باطل نمی شود و برعکس؛ همه تفرقه حل خواهد شد و متاسقانه در بعضی از مدارس ما برنامه های آموزشی به گونه ای است که در آن مذاهب دیگر را باطل می‌خوانند و باید این روند اشتباه برطرف شود.

مسلمانان باید بدانند که  اختلاف ریشه ای با هم ندارند

پیر محمد شبیر انجم از بزرگان اهل سنت هم در سخنرانی خود اظهار داشت: این واضح است که مسلمانان اختلاف اساسی بهم ندارند و این را همه علما نیز می‌دانند، اما باید از این موضوع همه ی مردم مطلع شوند.

وی افزود: من با یاد دارم که روزی در نجف اشرف یا منطقه بین الحرمین کربلا بودم و خیلی مردم نسبت به بنده محبت داشتند، اما وقتی به شهر مدینه رسیدم، وهابی ها می‌گفتند کلهم کافر....

وی افزود: نباید میان سخنان و عملکرد ما تضاد و تفاوت باشد، مانند همین که ما الان داریم حرف می‌زنیم در مساجد و در حسینیه ها هم از بالای منبر برای مردم همین حرف ها را بزنیم. ما باید به مردم بگوییم که اگر کسی به امامت شیعه نماز بخواند، نماز او باطل نیست و برعکس؛‌ مردم باید این واقعیت را بدانند.

مفتی ضمیر ساجد هم گفت: مسجد مرکز اسلام است و درهای مسجد باید برای همه مردم باز باشند و مساجد ما باید به گونه ای باشد که غیر مسلمانان را به اسلام جذب کند، نه اینکه باعث تفرقه مسلمانان شود. پیامبر اسلام برای ترویج اسلام اول مسجد را درست کرد.

وی افزود: ما باید در مشترکات باهم متحد شویم، امروز جنگ اصلی میان کفر و اسلام است نه میان مسلمانان و دشمنان با همه قدرت علیه اسلام و مسلمین فعالیت انجام می‌دهند و ما در خواب غفلت هستیم.

برای اتحاد امت در پاکستان خطبات نماز جمعه همه مذاهب مشترک باشد

پیر محمد تبسم در سخنرانی خود تاکید کرد: برای اتحاد امت در پاکستان لازم است خطبای نماز جمعه همه مذاهب مشترک باشند و در زمینه وحدت و اتحاد مقالاتی نوشته شود و در روزنامه ها منتشر شود تا مردم هم آگاه شوند و همین طور بیانات علمای مختلف از مذاهب مختلف در مورد وحدت و همدلی در فضای مجازی منتشر شود.

فرمان انما المومنون اخوه

ظهیر عباس قادری هم اظهار داشت: ما همه اهل توحید هستیم و ایمان داریم که خدا واحد است و مسلمان مانند اعضای یک پیکر هستند که اگر یک عضو بدن آسیبی ببیند، همه بدن مضطرب خواهد شد. ما باید به فرمان ان المومنون اخوه عمل کرده و حرکت کنیم.

عملا در میدان اتحاد و وحدت وارد شویم

حجت الاسلا والمسلمین عبد الخالق اسدی گفت: در سالهای گذشته با اینکه کارهایی برای اتحاد وحدت انجام شده؛ اما از سوی دیگر از طرف استعمار و دیگر دشمنان اسلام و مسلمین هم برای تفرقه میان مسلمانان توطئه های زیادی انجام شده است و ما باید چراغ محبت را روشن کرده عملا در میدان اتحاد و وحدت وارد شویم.

مفتی نعیم الله نعیم هم افزود: برای ما فرمان پیامبر اسلام (ص) الگو است و  همه ما باید سعه صدر و تحمل خود را افزایش دهیم.

کسانیکه در میان مسلمانان تفرقه می اندازند تشخیص بدیم.

ثاقب اکبر نائب دبیر شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: ما باید اهل حق را به خاطر حق بشناسیم و کسانی که در میان مسلمانان تفرقه می اندازند تشخیص بدهیم.

وی افزود: اسلام برای همه رحمت است، و برای همه باعث نجاد است. ما باید درمورد آزادی مردم آمریکا که در 99 درصد مردم در گرفت 1 درصد هستند فکر کنیم.

این کنفرانس ها در مساجد و حسینیه ها هم برگزار شود

پیر چراغ الدین شاه از بزرگان اهل سنت هم اظهار داشت: معتقدم که همه متفق هستند که در میان مسلمان هیچ اختلافی وجود ندارد و اگر هم اختلافی باشد، اختلاف در فروع و احکام است.

وی افزود: در واقع اختلاف میان مسلمانان به علت دوری از تعلیمات قرآن کریم و ترجیح دادن فروعات بر اصول اسلام است.

وی ادامه داد:‌ ما برای وحدت مسلمانان سه رکن مشترک داریم که عبارتند از: اصحاب رسول، اولاد رسول و قرآن کریم.

وی افزود: خوب است این کنفرانس ها در مساجد و حسینیه ها هم برگزار شود تا مردم هم عملا اتحاد و وحدت را ببینند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha