جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کانون کارگردانان از بالا رفتن مشکوک دستمزد بازیگران هشدار داد

شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با هشدار نسبت به ورود پول های مشکوک به سینمای ایران از بالا رفتن دستمزدهای برخی از بازیگران به شکل نجومی انتقاد کرد.شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در یادداشتی نسبت به ورود پول های کلانی از منابع نامشخص و بعضا دارای شبهه ابراز نگرانی کرد.این شورا که یکی از رسالت های خود را نظارت آگاهانه و دلسوزانه جریان های مختلف تولید و توزیع و نمایش در ایران می داند، بدین وسیله هشدار می دهد که این آفت و آسیب نابودکننده در حال گسترش بی محابا و لجام گسخته ایست که اگر به موقع و در مقطع حساس فعلی فکری به حال آن نشود، به زودی این غول تورمی تومار سینمای مردمی ایران را در هم خواهد پیچید. شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران با توجه به این شرایط حساس، به زودی و با همکاری سایر صنوف موثر و دلسوز این سینما همچون صنوف محترم تهیه کنندگان و طی برگزاری نشست های مطبوعاتی و یا در صورت لزوم برگزاری جلساتی با مسئولین محترم سینمایی به این معضل خواهد پرداخت. باشد که در شرایط حساس کنونی دست اندرکاران سینمای ایران بتوانند با همدلی و همکاری بر معضلاتی این چنین غلبه کنند.

 

پکن برای  نجات کتاب‌فروشی‌ها میلیاردی آستین بالا زد

با افزایش استفاده از کتاب‌های دیجیتال و تهدید روزافزون کتاب‌فروشی‌های شهر پکن، مقامات چینی بودجه حفظ کتاب‌فروشی‌های سطح پایتخت را از دو میلیون پوند در سال ۲۰۱۶ به ۵.۷ میلیون پوند در سال ۲۰۱۸ افزایش داده‌اند تا به هر شکل ممکن از بسته شدن این مغازه‌ها جلوگیری کنند. از جمله اقدامات حمایتی دولت‌ چین از کتاب‌فروشی‌های سطح شهر پکن پرداخت حداقل ۴۰ درصد از اجاره‌بهای آن‌ها اعلام شده است.همچنین قرار است بر اساس این طرح حمایتی ۷۰۰ کتاب‌فروشی جدید نیز در سطح پایتخت چین در سه سال پیش رو افتتاح شود و در صورتی که این امر محقق شود شمار کتاب‌فروشی‌های پکن به عدد ۱۷۰۰ مغازه برای جمعیت ۲۲ میلیونی این شهر خواهد رسید.«ژانگ سو» معاون اداره مطبوعات، انتشارات، رادیو، فیلم و تلویزیون چین در این‌باره گفت: کتاب‌فروشی‌ها بخشی مهم از زیرساخت فرهنگی شهر هستند که خاطرات و میراث شهر را در بردارند و فضای فرهنگی شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ما نمی‌توانیم برای باز نگه داشتن این مغازه‌ها به بازار فروش کتاب وابسته باشیم و سیاست‌های حمایتی دولت از این مغازه‌ها مطلقا ضروری است.طی یک دهه اخیر بسیاری از کتاب‌فروشی‌های کشور چین به سبب تمایل روزافزون کتاب‌خوان‌ها به استفاده از کتاب‌های الکترونیکی تعطیل شده‌اند.مقامات شهری پکن خواهان وجود کتاب‌فروشی‌های بزرگ و متمایز در همه ۱۶ بخش این شهر از جمله در مراکز خرید، مناطق گردشگری و مراکز حمل و نقل و ترمینال‌ها هستند و این کتاب‌فروشی‌ها اجازه فعالیت ۲۴ ساعته خواهند داشت. همچنین کتابخانه‌های عمومی می‌توانند شعبه خود را در کتاب‌فروشی‌ها دایر کنند و برعکس.کتاب‌فروشی‌هایی که می‌خواهند از امتیازهای شهری در پکن برخوردار باشند باید حداقل در سه سال گذشته فعالیت تجاری داشته باشند تا بتوانند از همه مزایا از جمله معافیت از مالیات فروش نیز بهره‌مند شوند.

 

ارشاد ترمز صادرات کاغذ را کشید

مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: تا اطلاع ثانوی که فعلا تا پایان فروردین ۹۸ در نظر گرفته شده است، هر «بند» کاغذ به قیمت ۱۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود..وی ادامه داد: در زمینه قیمت اگر وزارت ارشاد حرف بزند خیلی محلی ندارد بلکه ستاد تنظیم بازار تعیین‌کننده است و ما هم در آن ستاد حضور داریم و گزارش‌های دقیق‌تر در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد البته ستاد تنظیم بازار قیمت‌های ما را تایید و اعلام کرده است. یکی از مصوبات ستاد تنظیم بازار این بود که صادرات هرنوع کاغذ چاپ و تحریر به خارج ممنوع شده است.مدیر کل روابط عمومی وزارت ارشاد در این نشست گفت: مجموعه تشکل‌ها و بنگاه‌های مطبوعاتی و افراد مورد تایید تشکل‌های مرتبط که توان مالی لازم و صلاحیت واردات (کارت بازرگانی و سابقه واردات) داشته باشند و بتوانند نیازهای حوزه‌های خود را برطرف کنند ما استقبال می‌کنیم. ما شرایط را فراهم می‌کنیم که مجموعه‌های توانمند بتوانند توازن را در تشکل‌های خود برقرار کنند. همچنین ضمانت‌های لازم از واردکننده صورت گرفته و قیمت عرضه باید منطقی باشد و سود حداقلی برای فروش در نظر گرفته شده است.

 

دومینوی بازداشت ریاض به واعظ معروف مکه رسید

دولت سعودی در ادامه دستگیری مبلغان این کشور ، 'ناصر بن سلیمان العمر' واعظ مشهور مکه مکرمه را هم بازداشت کرد.حساب کاربری 'معتقلی الرای' ( زندانیان عقیدتی) در توئیتر با اعلام این مطلب افزود : العمر استاد سابق دانشکده اصول دین در دانشگاه اسلامی محمدبن سعود ، سه شنبه گذشته دستگیر شده است.بر اساس این گزارش ، حساب کاربری این واعظ سعودی در توئیتر هم بعد از دستگیری بسته شده است.این حساب کاربری می افزاید : نیروهای امنیتی، پیشتر العمر را احضار و از او تعهد کتبی گرفته بودند که در سیاست دخالت نکند.دستگیری العمر در چارچوب دستگیری گسترده علما، نویسندگان و اندیشمندان سعودی صورت می گیرد که از سال گذشته با هدایت 'محمد بن سلمان ' ولیعهد این کشور آغاز شده است .نیروهای امنیتی تاکنون مبلغان سعودی سرشناسی مانند 'سلمان العوده' ،' سفر الحوالی'و 'عوض القرنی' را دستگیر کرده اند.هفته گذشته و به دنبال انتقاد دولت کانادا از دستگیری مخالفین و درخواست از عربستان برای آزادی آنها، ریاض کلیه روابط خود با این کشور را قطع کرد .رفتار دولت سعودی با مخالفین و دستگیری دهها نفر از فعالین مدنی ، نویسندگان ، شعرا و روزنامه نگاران به بهانه های متفاوت ، از سوی نهادها و سازمان های حقوق بشری به چالش کشیده شده است.در تازه ترین تحول اتحادیه اروپا شنبه شب از عربستان خواست که درباره ابهامات موجود درباره بازداشت فعالان حقوق بشر و اتهام آنان توضیح دهد.

 

سازمان سینمایی دست به شفاف‌سازی مالی زد

در راستای سیاست شفاف‌سازی ارشاد و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات بودجه موسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی به تفکیک از سال 1392 تا 1396 منتشر شد. در راستای سیاست شفاف‌سازی ارشاد و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات بودجه موسسات زیرمجموعه سازمان سینمایی به تفکیک از سال 1392 تا 1396 منتشر شد. وضعیت اعتبار فصل 5 سازمان امور سینمایی در سال 92 بودجه 711000 میلیون ریال، سال 93 بودجه 727600 میلیون ریال، سال 94 بودجه 849530 میلیون ریال، سال 1395 بودجه 1 میلیارد و 182 میلیون و 630 میلیون ریال و در سال 1396 بودجه یک میلیارد و 213 میلیون و 850 هزار ریال بوده است.مجموعه بنیاد سینمایی فارابی در سال 92 بودجه 164 میلیون و 200 هزار ریالی و در سال 1396 یک میلیارد و 213 میلیون و 850 هزار ریال دریافت کرده است.مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در سال 92 صد و یک میلیون و 400 هزار ریال و در سال 1396 نیز بودجه 100 میلیون و 500 هزار ریال دریافت کرده است.موسسه رسانه های تصویری در سال 1392 بودجه 70 هزار میلیون ریال و در سال 1396 بودجه 231 میلیون و 900 هزار ریال دریافت کرده است.موزه سینما نیز در سال 1392 بودجه 3000 میلیون ریالی و در سال 1396 بودجه 9000 میلیون ریالی دریافت کرده است.موسسه هنر و تجربه نیز که بودج آن از سال 1395 که منتشر شده است در این سال بودجه 240000 میلیون ریال و در سال 1396 نیز بودجه 26650 میلیون ریالی دریافت کرده است.

 

«فروزان» به ایتالیا رفت

فیلم کوتاه «فروزان» به بخش مسابقه نهمین دوره جشنواره فیلم های روستایی ایتالیا راه یافت. فیلم کوتاه «فروزان» به کارگردانی میرعباس خسروی نژاد به بخش مسابقه نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های روستایی Corto e Fieno ایتالیا راه یافت.Corto e Fieno جشنواره ای است که به سینمای روستایی اختصاص دارد و هدف از برگزاری آن بررسی فرهنگ روستایی در جامعه معاصر از طریق سینما است و سعی می کند رابطه و چالش های بین زندگی روستایی و جنبش مدرن زندگی شهری را بازتاب دهد.فیلم کوتاه «فروزان» 23 سپتامبر برابر با اول مهرماه در شهر Ameno نمایش داده می شود.این فیلم داستان زن جوانی است که شوهرش فوت شده و با دو فرزند کوچکش در روستا زندگی می کند. او در تلاش است از خانواده اش در مقابل حمله شبانه دزدها محافظت کند.نهمین دوره جشنواره فیلم های روستایی Corto e Fieno از تاریخ 21 تا 23 سپتامبر برابر با 30 شهریور تا اول مهرماه در ایتالیا برگزار می شود.

 

رادیو سلامت به «داشتیم می رسیدیم» با پویش 6030 خط بطلان زد

مدیر شبکه رادیو گفت: 60 درصد تصادفات منجر به فوت در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می افتد، بنابراین یکی از نقاط حادثه خیز ما در این فاصله است و با تمرکز روی این نقاط ، حدود 65 درصد کشته شده های سوانح کاهش می یابد.دکتر صدیقه اعتماد سعید افزود: سوانح و حوادث یکی ازمعضلات بهداشت عمومی کشور است و با توجه به اینکه ما هم از نظر اقلیمی و هم از نظر شرایط محیطی در منطقه ای قرار گرفته ایم که احتمال حادثه برایمان زیاد است و تفکر عمومی این است که حادثه «قسمت» است، به دنبال فرهنگ سازی هستیم.وی خاطرنشان کرد: این پویش از سال گذشته با تمرکز بر تغییر این تفکر که حادثه، یک انتخاب است و قسمت نیست، آغاز شد، اگر جوانی در سن 25 سالگی تصادف کرد می گویند عمرش اینقدر بوده، زلزله که رخ داد می گویند قسمت بود، در حالیکه اگر شرایط محیطی را ایمن کنیم می توانیم از حادثه پیشگیری کنیم. مدیر شبکه رادیو سلامت ادامه داد: بنابراین یکی از محورهای پویش آموزش، اطلاع رسانی، تغییر نگرش و تغییر رفتار رانندگان در این نقطه حادثه خیز است زیرا یکی از معضلات این است که رانندگان وقتی به نزدیکی شهرهای مقصد می رسند یا حوالی شهرها فکر می کنند به مقصد رسیده اند و حتی اگر خواب آلود باشند توقف نمی کنند.مدیر رادیو سلامت افزود: دومین مخاطبان پویش «6030» مسئولان و سیاستگزاران هستند، یکی از عللی که 30 کیلومتری شهرها نقطه حادثه خیز شده این است که مبلمان جاده ای در این مناطق رعایت نمی شود، به طوریکه حتی مجوز بعضی از کارخانه ها، موسسات صنعتی و حتی کارگاه ها بدون توجه به ایمنی جاده در 30 کیلومتری شهرها صادر شده و تردد عابر پیاده و موتورسوار افزایش پیدا کرده است.به لحاظ محل وقوع نیز حدود 66.4 درصد کشته های تصادفات سال گذشته مربوط به جاده های برون شهری، 27 درصد در راه های درون شهری، 6.4 درصد در جاده‌های خاکی و روستایی و محل تصادف دو دهم درصد نیز موارد نامعلوم گزارش شده است.

 

کاشان پرونده مدارس خشتی  را بست

مهرالله رخشانی مهر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش شامگاه شنبه ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال تحصیلی 1397- 98 تمامی کلاس های درس خشتی و گلی جمع آوری شود. رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در حاشیه بازدید از چند طرح آموزشی نیمه تمام شهرستان کاشان به خبرنگاران گفت: بر اساس آخرین آمارها نزدیک به یک هزار کلاس خشتی و گلی در کشور وجود دارد که برای تخریب و نوسازی آنها یک هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. رخشانی مهر اضافه کرد: برای ساخت این واحدهای آموزشی با زیربنای یک میلیون و 100 هزار مترمربع نزدیک به 14 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار از سوی خیرین مدرسه ساز و دولت هزینه شده است. وی عنوان کرد: زیربنای هر یک از این طرح ها 10 هزار مترمربع است که دست کم برای هشت سال به حال خود رها شده بود. به گفته وی، هم اکنون نزدیک به 107 هزار باب مدرسه در کشور وجود دارد که نزدیک به 30 درصد آنها تخریبی بوده و نیازمند بازسازی است. کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار تن دارای بیش از 54 هزار و 500 دانش آموز در دوره های مختلف تحصیلی می باشد.این شهرستان بیش از 300 واحد آموزشی دارد که نزدیک به 30 درصد آنها بنا به گفته مسئولان امر تخریبی بوده و نیاز به بازسازی دارند.شهرستان کاشان در فاصله 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

 

«مه» به جشنواره های هند و مکزیک رسید

فیلم کوتاه داستانی«مه» به کارگردانی علی شورورزی و حسین محروقی، جواز حضور در جشنواره Lakecity هند و Bajacalifornia مکزیک را بدست آورد.در خلاصه داستان این فیلم آمده: «زن غسالی که پس از مرگ کودک خردسالش مدتی است هیچ بچه‌ای را نشسته است، در دوران گذر از افسردگی ناشی از مرگ فرزندش به سر می‌برد. او که تازه و پس از مدتی به محل کار خود بازگشته، حال ناچار به شستن جنازه‌ کودکی که تازه درگذشته می‌شود؛ اما تصمیم دیگری می‌گیرد...»نیلوفر خوش‌خلق، سیامک ادیب و قربان نجفی مهمترین چهره‌هایی هستند که برای ساخت «مه» مقابل دوربین رفته‌­اند. داستان این فیلم به قلم رضا شیخلانی، حسین محروقی و علی شورورزی نگاشته شده است.دیگر بازیگران این فیلم سمیرا نصرتی، دینا شاهین‌­مقدم، پریسا رحمتی، صادق زارعی، الهه فخاری، زهرا همتی، جلال برفی، مهدی امیریان و محمد مهدی طبیب‌زاده هستند.این فیلم به تهیه‌کنندگی مهدی اصلانی در انجمن سینمای جوانان ایران تهیه شده است.

 

اخبار اتلاف انرژی به بانک ها رسید

یک جامعه شناس درباره اتلاف انرژی در اماکن دولتی و یک بانک گفت: چرا یک شعبه بانک دولتی که عملاً هزینه‌هایش از جیب سپرده‌گذاران تأمین می‌شود و اغلب در شرایط مالی نامناسبی هم قرار دارند باید بتواند حدود ۱۳۰۰۰ وات وسیله سرمایشی در ساعت هفت‌ونیم صبح و روی دمای ۲۰ درجه روشن نگه دارد؟ افزود:  مشتریانی که وارد بانک می‌شدند حتماً احساس خنکی می‌کردند اما اگر به این می‌اندیشیدند که این هزینه از جیب منافع ملی و خودشان به عنوان سپرده‌گذار بانک می‌رود، شاید احساس دیگری می‌داشتند. لطفاً به لامپ‌های روشن در سقف بانک در ساعت هفت‌ونیم صبح هم دقت کنید.فاضلی اضافه کرد:  ۱۳۰۰۰وات معادل ۷۲۳ لامپ کم‌مصرف ۱۸ واتی، ۱۶۳ پنکه ۸۰ واتی، ۴۶ تلویزیون پلاسمای ۴۲ اینچ، و ۲۱ کولر آبی ۶۰۰ واتی است. آیا شما تصور می‌کنید یک بانک دولتی که از منابع عمومی و سپرده‌های مردم استفاده می‌کند حق دارد برای خنک کردن یک محوطه حداکثر ۱۰۰ متری، ۲۱ کولر آبی به‌کار بگیرد؟ این جامعه‌شناس گفت: بانک‌ها ما را خواهند بلعید. از این به بعد هر وقت وارد بانک یا سازمان عمومی‌ای شدید که کولرهایش به شدت کار می‌کرد و احساس کردید خنک شدید، به این فکر کنید که هزینه برق را از جیب شما و فرزندان نسل‌های آینده می‌پردازد، شاید احساس‌تان فرق کرد.

 

بم آثار ساسانی ها را کشف کرد

«به دنبال پیگیری‌های طرح‌های مطالعاتی مرحوم شهریار عدل در منظر فرهنگی بم؛ سرپرست و مجری طرح بررسی و شناسایی "قلاع" منظر فرهنگی بم از کشف یک آتشکده‌ی باقی مانده از دوره ساسانی در شمال غرب شهرستان ریگان در استان کرمان خبر داد.»لیلا فاضل، کارشناس پایگاه میراث جهانی بم اعلام کرد: در جریان مطالعات باستان­شناسی در ناحیه منظر فرهنگی بم و در راستای اجرای طرح مطالعه قلاع و مستندنگاری آثار تاریخی ناحیه منظر فرهنگی بم، آتشکده‌ای از دوره ساسانی در شمال غرب شهرستان ریگان کشف شد که ویژگی‌های معماری مذهبی دوره ساسانی را در خود دارد. وی این بنا را یکی از مهمترین یافته‌­های معماری مذهبی ساسانی نه تنها در ناحیه منظر فرهنگی بم بلکه در سطح  قلمرو فرهنگی ایران در دوره ساسانی می‌داند و ادامه می‌دهد:آتشکده میرآباد در مجموعه‌ای از آثار دوره ساسانی قرار دارد و در فاصله ۳۰ متری جنوب ­غرب آن بقایای قلعه ­ای وسیع از دوره ساسانی باقی مانده است.

 

«جهاد کبیر» رونمایی شد

کتاب جهاد کبیر جدیدترین اثر مرکز مطالعات حدیث ولایت دانشگاه امام حسین(ع رونمایی شد. محمدحسین رجبی دوانی گفت: رونمایی از کتاب جهاد اکبر، حاصل تحقیق دو تن از همکاران جوان و اندیشمند ما در مرکز حدیث ولایت دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام است. این مرکز به عنوان بستر کارهای علمی براساس اندیشه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب در دانشگاه امام حسین تاسیس شده است و در عرصه‌های پژوهش، آموزش و گفتمان‌سازی فعالیت دارد. از جمله کارهای ارزشمند این مرکز، مستندسازی کتاب انسان 250 ساله است. کتابی که امروز رونمایی خواهد شد، به اعتبار فرموده مقام معظم رهبری پیرامون موضوع جهاد کبیر است. موضوع جهاد کبیر در قرآن در آیه 53 سوره فرقان مطرح شده است. اگر دقت کنید، می‌بینید که این آیه در زمان حضور پیامبر در مکه نازل شده است. زمان نزول این آیه در زمانی است که هنوز دولت اسلامی تشکیل نشده و فریضه جهاد از موضوع فروع دین تشریح نشده است. همین موضوع این مساله را مهم تر می‌کند. وقتی مسلمانان زیر سلطه کفار قریش هستند، بر آنان فریضه جهاد کبیر تبیین می‌شود. در آن زمان هنوز صحبتی از جنگ مسلحانه و مقابله با دشمنان نیست بنابراین پیامبر موضوع جهاد اصغر و جهاد اکبر را در مدینه مطرح می‌کنند. در حالی که در دوران حضور پیامبر در مکه، جهاد کبیر به عنوان مسئولیتی مهم بر دوش آنان قرار گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که قبل از آنکه قدرت نظامی و سیاسی داشته باشید، باید بر عدم تبعیت از دشمن توجه داشته باشید.

 

وزارت ارشاد حریف خواننده پاپ نشد

بیش از ده سال از زمانی که محسن چاوشی قطعاتی را بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می کرد، گذشته است. حالا پس از یک دهه انتشار قطعات و آلبوم های گوناگون با مجوز وزارت ارشاد، چاوشی در اقدامی متفاوت تیزری از آلبوم پر حاشیه خود را بدون گرفتن مجوز منتشر کرد؛ کاری که شاید عواقبی برای این او داشته باشد.نزدیک به یک سال پیش این خواننده پاپ در اینستاگرام، وعده انتشار آلبومی با نام «ابراهیم» را به طرفدارانش داد. او آلبوم را برای دفتر موسیقی وزارت ارشاد ارسال کرد، اما واحد نظارت و ارزشیابی به 5 قطعه از 7 قطعه این آلبوم اصلاحیه زد. طبق گفته صادقی رئیس این واحد، پس از ارسال اصلاحیه به موسسه تولید کننده این آلبوم، اقدامی از سوی تهیه کننده و خواننده اثر صورت نگرفت و تغییری در روند انتشار آلبوم ایجاد نشد. به این ترتیب مجوزی هم برای انتشار این اثر صادر نشد.او در پایان صحبت هایش از چاوشی خواست که شرایط موسیقی کشور را درک کند و از انتشار بدون مجوز آلبوم «ابراهیم» دست بردارد. اما نصیحت های ترابی جواب نداد و چاوشی به وعده ای که داده بود عمل کرد. او تا آخرین ساعت از روز 20 مرداد صبر کرد که شاید وزارت ارشاد خبری مبنی بر ارسال مجوز این اثر به چاوشی برساند اما این اتفاق نیفتاد و خواننده آلبوم «امیر بی گزند» ساعت 12 بامداد بیست و یکمین روز از مرداد ماه، تیزر یک دقیقه ای از آلبوم «ابراهیم» را منتشر کرد. تیزری که در آن اشعاری انتقادی نسبت به شرایط جامعه و شاید بحث برانگیزترین بخش آلبوم «ابراهیم» در آن قرار داشت.حالا وزارت ارشاد در مخمصه‌ای جدید گرفتار شده است. اینبار مشکل لغو کنسرت نیست بلکه دهن کجی به تصمیم  این وزارتخانه است. تهدیدهای چاوشی و نصیحت های مسئولان وزارت ارشاد نشان می داد که انتشار آلبوم بدون مجوز به سود واحد های نظارتی نیست و شرایط لحظه به لحظه برای آنان سخت تر می شود.

 

دو هزار عنوان کتاب شعر زنان امینی را راضی نکرد

اسماعیل امینی، داور بخش شعر هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی به برگزاری یک جایزه ادبی مختص بانوان وجود دارد گفت: برگزاری جشنواره ادبی مختص بانوان ضرورتی ندارد. مسئله این است که جوایز هنری و ادبی دسته بندی های مختلف داشته باشند برای اینکه موضوع شخصی تر و جزیی تر شود. دوم اینکه توجه جامعه جلب شود. به عنوان مثال می گویند جشنواره فیلم دانشجویی و یا جشنواره شعر کارگری. مسئله این نیست که بخواهند تفکیک کنند بلکه هدف این است که جزیی تر کنند و جلب توجه شود، دیگر اینکه حوزه رقابت محدودتر شود و گرنه تفکیک جنسیتی مقصود نبوده است. جایزه ادبی پروین نیز بزرگداشتی به اسم پروین بوده و اینکه توجه خاصی به شعر و ادبیات زنان شود.داور بخش شعر هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی در مورد کیفیت آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: کتاب ضعیف و معمولی متاسفانه خیلی چاپ می شود. وقتی هزار کتاب را در دو سال بررسی می کنیم فقط 50-60 کتاب می بینیم که خوب است و به نظرم تنها باید همین ها چاپ می شده است. نباید کتاب های ضعیف چاپ شود چون کار بیهوده ای است. شاعران و نویسندگان باید کارشان به جایی برسد که اثرشان قابل عرضه باشد. این غیر طبیعی است که در یک سال دو هزار کتاب شعر دربیاید. کتاب شعر بانوان در ظرف دو سال 1500 تا 2000 کتاب شود. معلوم است که خیلی از اینها کتاب نیست.

 

ارشاد اسامی واردکنندگان کاغذ مورد تأیید را اعلام کرد

امیرزاده بیان داشت: کاغذ در کشور وابسته به واردات است با توجه به نیاز کشور ما که سالانه 400 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر و روزانه مصرف دارد ما به واردات وابسته هستیم متأسفانه کاغذ تولید داخل در سال جاری به پایین‌ترین سطح خود یعنی دو هزار و 800 تن تولید داخل رسیده که تنها نیم درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.امیر زاده با اشاره به نامه شریعتمداری خطاب به نوبخت گفت: در این نامه آمده است که 265 میلیون دلار برای ورادات کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تأمین شده که 48.5 تا 49 میلینون دلار از این میزان جذب شده و در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اولا ارز در اختیار واردکنندگان فاقد شناسنامه قرار نگیرد و دوما مطمئن باشیم که کالای خریداری شده با ارز دولتی وارد کشور شده است.بنابراین در گفتگوهای مشورتی با دوستان نشر و مطبوعات به فهرستی رسیده‌ایم که شامل 7 وارد کننده برای کاغذ چاپ و تحریر و 10 وارد کننده برای کاغذ روزنامه است. براین اساس شرکت تعاونی ناشران و کتاب فروشان قم اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران کشور(آشنا) شرکت تعاونی کارآفرینان فرهنگ و هنر، شرکت راهکار برگ بهشت، شرکت تعاونی سازندگان کلیشه و لیتوگراف و اشخاص حقیقی شامل محمد حسین متولی و علی اکبر تورانیان برای واردات 21 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر تأیید شده است.وی ادامه داد: همچنین موسسه مطبوعایت همشهری، موسسه خراسان، ارمغان گستر نوید، موسسه صمت، موسسه مطبوعاتی ایران، شرکت کاغذ پیک فراز، شرکت سهامی ایران چاپ، روزنامه خبر ورزشی و شرکت صدر ارس برای واردات 22 هزار و 258 تن کاغذ روزنامه تأیید صلاحیت شده‌اند.

 

ترامپ به کتاب روانی پاسخ داد

در حالی که کتاب کارمند سابق ترامپ وی را مبتلا به بیماری روانی خوانده‌است، ترامپ با یک کلمه در پاسخ دادن به وی جنجال به پا کرد.دونالد ترامپ برای توصیف کردن کارمند سابق خود در کاخ سفید و یکی از شرکت‌کنندگان قدیمی برنامه‌اش در تلویزیون که در کتاب جدیدش ترامپ را نژادپرست و مبتلا به بیماری روانی خوانده، فقط یک کلمه داشت که بگوید: «پَست».منیگو نیومن که بیشتر با نام اوماروسا شناخته می‌شود، تا چند ماه پیش مدیر ارتباطات بخش روابط عمومی کاخ سفید بود اما اخراج شد. او در کتابی که به زودی منتشر خواهد شد و «دچار اختلال روانی» نام دارد، ادعا می‌کند که ترامپ سر صحنه برنامه تلویزیونی واقع‌گرایش یعنی «کارآموز» مکررا از واژه‌های نژادپرستانه استفاده می‌کرده و همچنین در انتهای کتاب نتیجه می‌گیرد که ترامپ آدمی نژادپرست و متعصب است.اوماروسا یکی از شرکت‌کنندگان برنامه «کارآموز» ترامپ بود و بعدا تبدیل به یکی از مشاوران ارشد او شد. در کتاب، او ترامپ را به عنوان آدمی گیج، خودشیفته، زن‌ستیز و متزلزل توصیف می‌کند. این کتاب قرار است همین امروز منتشر شود، اما از همین حالا کاخ سفید آن را کوبیده و گفته «پر از دروغ و ادعاهای غلط» است.اوماروسا در عین حال در همین کتاب ادعا می‌کند دستیاران ترامپ سعی کردند بعد از ترک کردن کاخ سفید سکوت او را بخرند و ۱۵ هزار دلار در ماه به او پیشنهاد دادند تا در «موقعیتی ارشد» تا سال ۲۰۲۰ و کمپین انتخاب شدن دوباره او خدمت کند. وقتی او پیشنهاد آن‌ها را که شامل یک تعهد عدم افشاگری نیز می‌شد رد کرد، وکلای ترامپ نامه‌های بسیاری برای او فرستادند و خواستار سکوت او شدند.

 

ترکش‌های بحران مالی از فرانکفورت قربانی گرفت

موسسه انتشارات شمع و مه انصراف رسمی خود از حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را اعلام کرد. اما حضور برخی از ناشران همچنان پابرجاست.مشکلات ارزی و افزایش چشمگیر هزینه‌های حضور در مجامع بین‌المللی فرهنگی، برخی از ناشران ایرانی را به صرافت انصراف از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در سال جاری انداخته است.وی ادامه داد: افزایش تورم حتی در صورتی که در همین وضعیت تاسف بار حال حاضر نیز بماند برای بسیاری از فعالان خصوصی نشر بین الملل سنگین و دور از منطق خواهد بود. در شرایط حاضر برای ادامه فعالیت بخش خصوصی راهی نخواهد ماند جز استفاده از سیاست های انقباضی و کم کردن خیلی از حضورها در نمایشگاه های مهم کتاب در دنیا، این سونامی وخیم اقتصادی و تورم غیر قابل مهار در اولین لایه به بخش فرهنگی ضربه خواهد زد.از سوی دیگر حضور تقریبا پرتعداد ناشران دیگر، همچنان پابرجاست. موسسه انتشارات سوره مهر که پیش از این نخستین حضور مستقل خود در این نمایشگاه را با حضور در غرفه ملی ایران اعلام کرده است. همچنین موسسه فرهنگی شهرستان ادب نیز با حضور دو نفر از مدیران خود و نیز حمایت مالی از حضور محمدرضا شرفی خبوشان به عنوان نویسنده برگزیده جایزه جلال که آثارش به طور عمده در این موسسه منتشر می‌شود در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. همچنین سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و نیز موسسات انتشاراتی وابسته به آنها و نیز مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در فهرست حاضران در این دوره از این نمایشگاه قرار گرفته‌اند.

 

ری باز هم دوران اسلامی را کشف کرد

بقایای یک اقامتگاه اعیانی ساسانی و شواهدی از نخستین کوره ساخت سفال در اوایل دوره اسلامی در تپه بهرام مقیم آباد ری کشف شد.مهدی موسوی نیا، سرپرست تعیین حریم و مستندسازی تپه بهرام مقیم آباد گفت: کاوش در این محوطه تاریخی با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و مستندسازی آن انجام گرفته است.او اظهار داشت: در لایه های بالایی که کاوشهای باستان شناسی محوطه اغلب در این لایه ها متمرکز بود، تنوعی از مواد فرهنگی از قرون اولیه اسلامی و آل بویه یافت شد.به گفته وی، قطعات سفال ساده، لعاب های تک رنگ، لعاب پاشبده و اسگرافیاتو، در کنار قطعات ظروف شیشه ای، قطعات اشیاء مفرغی و اهنی و دکمه های تزئینی استخوانی نشان می دهد این محوطه در سده های نخست دوره اسلامی به مراتب پررونق بوده است.موسوی نیا، کشف یک کوره ساخت سفال متعلق قرون اولیه اسلامی در ری را یکی از مهمترین کشفیات باستان شناسی این فصل از کاوش اعلام کرد.موسوی نیا تصریح کرد: ساختار معماری محوطه و وجود برجهای نگهبانی نشان می دهد این محوطه بالقوه یک اقامتگاه اعیانی بوده است.

 

گورستان‌های تاریخی، اعیانی از آب درآمدند

گورستان های تاریخی، کتابخانه هایی سنگی با نمادها و نشانه های فراوان هستند و ارزش های ملموس و ناملموس زیادی را در خود دارند.کاوه منصوری، پژوهشگر، در نشست «حفاظت از گورستان های تاریخی درون شهری به مثابه مناظر فرهنگی» که به همت پژوهشکده ابنیه و بافت های فرهنگی – تاریخی پژوهشگاه برگزار شد این مطلب را اعلام کرد.این پژوهشگر گورستان ها را بدوی ترین تجلی گاه سکونت انسان در یک محیط دانست و گفت: تاریخ بسیاری از گورستان ها به اندازه تاریخ شهر است و تاریخ برخی از گورستان ها حتی از تاریخ شهرشان هم کهن تر است، در واقع شهرهایی وجود دارند که بعد از گورستان ها شکل گرفته اند و ماهیت خود را مدیون گورستان هستند مانند مشهد.وی با اشاره به دو کتاب «تاریخ مردگان مصر» و « گیلگمش» که هر دو به مرگ اشاره دارند، گفت: قدیمی ترین اسطوره ها مربوط به مرگ هستند.منصوری حفاظت از گورستان را به حفاظت از کتابخانه ای با کتاب هایی از سنگ تشبیه کرد و گفت: گورستان ها دارای ارزش های ملموس و ناملموس زیادی هستند.

 

پوشیدن برقع در افغانستان ممنوع شد

«حسینه صافی» وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان حکم ممنوع کردن پوشیدن برقع در این کشور را صادر نمود.وی افزود که تروریست ها از چنین پوششی استفاده می کنند و پلیس افغانستان حق دارد به کسانی که برقع  پوشیده، شک کند و آنها را مورد بازرسی قرار دهد.گفتنی است که برخی منابع در کاخ ریاست جمهوری افغانستان که خواستند نامشان افشا نشود، اعلام کردند که «رولا غنی» بانوی نخست افغانستان نیز با این اقدام وزیر اطلاعات و فرهنگ این کشور موافقت کرد و اعلام کرد که باید زنان افغانستان را برای انتخاب پوشش خود آزاد گذاشت.

 

عرب،جریان های کاذب کشور را کالبد شکافی کرد

حجت الاسلام حسین عرب مدیر موسسه بهداشت معنوی، پیرامون جریان های انحرافی در سراسر دنیا پرداخت و سپس به بیان جزئیات عملکرد جریان های انحرافی فعال در ایران پرداخت.وی با اشاره به این که ۳۰۰ جریان عرفان کاذب در ایران فعالیت دارند اما سه جریان عرفان حلقه (کیهانی)، یوگا و تفکر نوین گستردگی بیشتری در داخل کشور پیدا کرده اند، افزود: بنیان گذار عرفان حلقه، فردی به نام محمد علی طاهری می باشد و اصلی ترین بحث و آموزه  محوری این جریان، اتصال به شبکه شعور کیهانی است، یعنی ارتباط با موجودات غیر ارگانیک که همان جنیان و ارواح سرگردان هستند.وی در ادامه به بیان عرفان یوگا پرداخت و ادامه داد: بنیان گذار یوگا که آن را از میان آئین هندوئیسم تدوین نموده است، شخصی به نام پتنجلی است. یوگا در افکار عمومی به عنوان نوعی ورزش معرفی شده است، در حالی که در حقیقت عرفان هندوئیسم می باشد، سَشَه یا دستورات نظافتی یوگا، نوشیدن چند لیوان آب نمک و سپس برگرداندن آن و نظافت بینی و مجاری تنفسی با استفاده از نخ پلاستیکی است.حجت الاسلام عرب در ادامه به بیان جریان تفکر نوین پرداخت و گفت: در این جریان قانونی به نام قانون جذب وجود دارد، که در این قانون گفته می شود، به هرچه فکر کنی همان اتفاق می افتد و آنها می گویند بر اساس قانون جذب، مبارزه با امور منفی همچون قاچاق مواد مخدر باعث تقویت امور منفی ( تولید مواد مخدربیشتر) می شود. مروجین قانون جذب برای اثبات علمی ادعای خود به مباحثی شبه علمی همچون تغییر شکل کریستال های آب به وسیله قدرت کلمات استناد می کنند و از مشهورترین کتاب سال های اخیر در موضوع قانون جذب کتاب راز است و از مروجان داخلی تفکر نوین فردی به نام علیرضا آزمندیان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha