پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عکس آرشیوی/ خواهران طلبه

مدیر گروه تبلیغی نوین پژوهانه دفتر تبلیغات اصفهان گفت: نخستین دوره روش تحقیق کیفی برای اساتید راهنما، مشاور و داور حوزه علمیه خواهران اصفهان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، خانم آبیار با تأکید بر لزوم برگزاری این نوع دوره‌ها برای اساتید پایان‌نامه‌های سطح 3 حوزه خواهران و تأثیرگذاری آن بر دانش‌افزایی آنها، گفت: تغییرات سریع اجتماعی، تنوع زیست جهان‌ها و رشد دانش میان رشته‌ای موجب شده است که روش‌های سنتی پژوهشی در عرصه مطالعات دینی کمتر پاسخگوی طلاب در عرصه‌ها و موضوعات جدید باشد.

وی ضمن اشاره به دلیل برگزاری روش‌های تحقیق کیفی تأکید کرد: توصیف دقیق اوضاع و احوال یا مطالعه معانی ذهنی، تجربه‌های اجتماعی، فرهنگی، روایت‌ها و گفتمان‌ها باعث شده این دست از روش‌ها نسبت به روش‌های کمی سازگاری بیشتری با حوزه‌ها و پژوهش‌های دینی داشته و زمینه‌ساز تحولی جدید در پژوهش‌های مرتبط با دین در آینده نزدیک شود.

آبیار با اشاره به فرایند برگزاری این دوره گفت: در مرحله اول 70 نفر از اساتید دعوت به مصاحبه شدند که در نهایت با توجه به برخی از شاخص‌ها و احتساب نمرات کسب‌شده از 25 نفر آنها برای شرکت در این دوره دعوت شد.

مدیر برگزاری این طرح تأکید کرد: آشنایی با مبانی نظری و فلسفی پارادایم‌ها در علوم انسانی، تکنیک‌های جمع‌آوری اطلاعات، روش‌های تحلیل مضمون، گرداندد تئوری، پدیدارشناسی، تحلیل محتوا، تحلیل گفتمان و از مجموع نرم‌افزارهای کیفی، نرم‌افزار اطلس. تی( ATLAS.ti ) از مهمترین سرفصل‌های آموزشی این دوره است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha