پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ چهارمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

حوزه/ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، علوم انسانی را تنگه اُحد انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد محمدیان ظهر امروز در مراسم اختتامیه چهارمین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: علوم انسانی و تحول در آن از مباحث بسیار مهم این سالها بوده است و تلاش های بسیاری نیز در این عرصه انجام شده است.

وی افزود: سخن در خصوص تحول در علوم انسانی به کرات شنیده شده است ولی اگر بخواهیم در این عرصه به یک کار شاخص دست بزنیم باید از طریق گفتمان نخبگان علوم انسانی گام های عملی در این عرصه برداریم؛ این تحول اگر بر این پایه استوار باشد موفقیت های بیشتری را ایجاد می کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدیان تصریح کرد: انقلاب اسلامی انقلابی تحول خواه فرهنگی بود وبه همین دلیل از همان ابتدا سعی کرد که در عرصه علوم انسانی دست به تحول بزند؛ این مسایل همیشه در سطوح مختلف مطرح شده است؛ در همین راستا نیز چندین مجموعه ایجاد شده اند؛ شورای دانشگاه‌ها و چندین مجموعه حوزوی و دانشگاهی سالها است که در این عرصه فعالیت می کنند.

وی گفت: شاید کسی این سوال را بپرسد که چرا هنوز به نتیجه کامل نرسیده است ولی حقیقت این است که این کار، کار با عظمتی است و لایه های بسیاری دارد؛ این عرصه ها همگی نیازمند تحول هستند ولی باید بدانیم که به رغم همه تلاش هایی که انجام می شود با اهداف خود فاصله داریم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآورشد: اگر بخواهیم علوم انسانی را در حیطه انقلاب اسلامی و ملی تعریف کنیم می توانیم علوم انسانی را تنگه اُحد انقلاب اسلامی دانست که اگر این تنگه به خوبی حفظ شود به پیروزی خواهیم رسید و اگر از این مساله غفلت کردیم شکست خواهیم خورد.

وی با ذکر این مطلب که تحول در علوم انسانی نقطه گذرگاه تبدیل انقلاب اسلامی به تمدن نوین اسلامی است یادآورشد: اگر در زمینه علوم انسانی عملکرد موفقی داشته باشیم به تمدن اسلامی دست خواهیم یافت؛ در این عرصه نیازمند همکاری شورای تحول علوم انسانی با گفتمان نخبگان علوم انسانی هستیم.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدیان یادآورشد: شورای تحول فعالیت های گسترده ای را دنبال کرده است ولی نقد بزرگی که به این شورا وارد می‌کنند عملکرد کند آن است؛ ولی باید واقع بین بود چون جمع‌کردن استادان معتقد به اسلامی سازی علوم انسانی از سراسر کشور برای این دوره کار بزرگی بود که توسط این کمیته اتفاق افتاد.

وی با ذکر این مطلب که مقاومت هایی برای بازنگری در علوم انسانی وجود داشته و دارد گفت: این درحالی است که برخی از رشته‌ها حدود 50 سال است که بدون بازنگری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند و قداست علوم انسانی وارداتی که برای برخی افراد از آیات قرآن نیز مقدس‌تر است کار را برای تحول در علوم انسانی سخت می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه تصریح کرد: نظریات دانشجویان در روند تحول علوم انسانی، نقش مهمی به عهده دارد؛ جرقه‌های نظریه‌ها و جوشش‌های فکری که برای دانشجویان پیش می‌آید قابل‌استفاده است و باید موردبررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدیان تصریح کرد: حوزه‌های علوم اسلامی در دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز و شهرهای دیگر وجود دارند که همکاری آن‌ها با شرکت‌کنندگان در این طرح می‌توان فواید زیادی داشته باشد؛ تمهیدات لازم برای برگزاری این دوره در سال‌های آینده باید سریع‌تر اجرا شود تا امکانات خوبی برای برگزاری این دوره داشته باشیم و ظرفت پذیرش را افزایش دهیم.

وی با ذکر این مطلب که کسانی می‌توانند در تحول علوم انسانی با نگاه وحیانی مفید و موفق باشند که معتقد به شعار «کلمةالله هی العلیا» باشند، یادآور شد: این شخص است که می تواند در یان مسیر تحول آفرین باشد و گرنه بدون اعتقاد هیچ توفیقی حاصل نخواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha