جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ چهارمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی

حوزه/ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی برگزاری طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی را یک ضرورت دانست و بر لزوم تلاش گسترده نهادهای علمی کشور در جهت افزایش توان تحلیل دانشجویان در سطوح معرفتی و علمی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،‌ حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد واعظی امروز در مراسم اختتامیه چهارمین دوره  طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی که در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی، از تابستان 1394 آغاز شده است گفت: این طرح با هدف آموزش‌های تخصصی علوم انسانی در دفتر تبلیغات اسلامی آغاز به کار کرد.

وی افزود: دانشجویان نخبه رشته‌های مختلف علوم انسانی در مقطع کارشناسی مخاطبان این طرح هستند؛ این دانشجویان پس از نام‌نویسی، مصاحبه و پذیرش می‌شوند و در صورت احراز انگیزه و توان علمی لازم، حضور در این طرح را تجربه می کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به شکل برگزاری این طرح نیز گفت: در کنار برگزاری جلسات و برنامه‌های این طرح و اردوی تابستان و اردوی آموزشی کوتاه‌مدت زمستان، کارگاه‌هایی به‌صورت دو هفته یک‌بار در طول سال تحصیلی ویژه این نخبگان برگزار می شود؛  این کارگاه‌ها در شهر تهران برگزار شده و دانشجویان غیرحضوری گفتمان می‌توانند در آن شرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی بیان داشت:  این طرح با جذب سالانه دانشجویان نخبه علوم انسانی از سراسر کشور و تکمیل و بازنگری مستمر در برنامه‌های آموزشی خود، تحت حمایت و نظارت دانشگاه باقرالعلوم(ع) به فعالیت می‌پردازد؛ جایگاه و ضرورت طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی در فضای علمی علوم انسانی کشور جایگاهی بسیار مهم و اثرگذار است.

وی گفت: آشنایی با لایه‌های عمیق علوم انسانی نیازمند اشراف بر برخی مباحث فکری و فلسفی است؛ از جمله مسایلی که باید در ساختار رسمی آموزش علوم انسانی کشور مورد توجه قرار گیرد می توان به بنیادهای علوم انسانی مدرن، تاریخ شکل‌گیری و تحولات علوم انسانی، نسبت علوم انسانی با سایر لایه‌های فرهنگی و مطالعات انتقادی علوم انسانی اشاره کرد.

وی اظهارکرد: وقتی دانشجویان ما با سطح عمیق این حوزه ها آشنا نمی شود در نتیجه تنها از لایه های سطحی آنها اطلاع پیدا می کنند و آشنا می شوند؛ به همین دلیل توان تحلیل و نقد ارزیابی را نیز نخواهند داشت؛ از دیگر سوی توان شناخت بسترهای معرفتی اسلامی و بومی خود را پیدا نمی‌کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه بیان کرد: بیان این مسایل از این جهت است که برگزاری این طرح یعنی طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی یک ضرورت است؛ لازم است بر اساس یک برنامه‌ریزی جامع، منسجم و هماهنگ با آموزش رسمی، به تکمیل و رفع خلأهای موجود در رشته‌های مختلف علوم انسانی بپردازد و چشم‌انداز این طرح با توجه به این کاستی‌ها طراحی‌شده است.

وی با اشاره به جایگاه  دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این عرصه گفت: از طریق تأسیس رشته‌های جدید، اصلاح روش‌های آموزشی، تربیت نیروی انسانی متخصص در علوم انسانی و تدوین متون تخصصی در زمینهٔ علوم انسانی فعالیت می‌کند.

وی با ذکر این مطلب که رسالت های مختلفی برای دانشگاه باقرالعلوم(ع) در نظر گرفته شده است بیان کرد: از جمله اهداف و وظایف این دانشگاه می توان به تلاش در جهت ارتقای سطح فرهنگ و دانش جامعه و رشد و گسترش علوم انسانی، پاسخ به نیازهای علوم انسانی در ایران، نوآوری دینی، علمی و عقلانی در رشته‌های علوم انسانی و بازاندیشی درباره علوم انسانی اسلامی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha