چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
یزدانشهر

حوزه/ عده ای به زیبایی صورت می نازند، ای رسول ما به آنها بگو: «قل لِمَن اِفتَخَرَ بالوَجه الحَسَن:تَلفحُ وُجُوهَهُم النارُ وَ هم فیها کالحون»؛ اگر عمل صالح نداشته باشید و تنها صورت زیبا داشته باشید با همین صورت تو را در آتش می اندازم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی با موضوع «مالکیت خداوند»، با سخنرانی خانم «فیروزه قادری»، مبلغ حوزه علمیه در مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس(س) یزدانشهر برگزار شد.

مبلغ حوزه علمیه گفت: از نظر شرع، عقل و از نظر قانون تصرف در مال دیگران ممنوع است خداوند در سوره آل عمران می فرماید :(لله ملک السموات والارض) همه چیز از آن خداست. پس این بدن ما هم از آن خداست، قلب نیز حرم الله است و حق نداریم حسد، کینه و تکبر و بسیاری از صفات ناپسند دیگر را وارد آن کنیم و به همین دلیل خداوند روی پوشش، روی نگاه و حتی، روی شنوایی نظردارد.

خانم قادری با بیان حدیثی از رسول خدا (ص) به عامل فخر فروشی انسانها اشاره نمود و گفت: رسول خدا(ص) فرمود «پروردگار به من وحی فرمود حبیب من، بندگان من به شش چیز تکبر می ورزند.

وی با اشاره به گروه اول ادامه داد: عده ای به زیبایی صورت می نازند، ای رسول ما به آنها بگو: «قل لِمَن اِفتَخَرَ بالوَجه الحَسَن:تَلفحُ وُجُوهَهُم النارُ وَهم فیها کالحون»؛ اگر عمل صالح نداشته باشید و تنها صورت زیبا داشته باشید با همین صورت تو را در آتش می اندازم.

مبلغ حوزه علمیه افزود: گروه دوم به بیان و فصاحت و بلاغت خود افتخار می کنند و خداوند در آیه 65 سوره یس می فرماید: «الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»، روز قیامت بر دهان ها مهر می زنیم و از دست و پا سوال می کنیم، همانطور که در سوره فصلت آمده: «وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» انسان پوست بدن خود را مورد خطاب قرار می دهد و می گوید شما چرا و چطور به ضرر من شهادت می دهید؟ پوست انسان می گوید خداوند مرا گویا کرده است.

خانم قادری ادامه داد: عده ای نسبت به مال و فرزندان خود مغرور می شوند،درحالی که خداوند در پاسخ به فخر ایشان در آیه 88 سوره شعراء می فرماید:« يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ » آن روزی است که نه مال به تو سودی می رساند و نه فرزندان.

حضرت علی(ع) در مورد مال و اولاد فرمود: مال و اولاد هر روز به انسان هشدار می دهند که من فقط به تو سه قطعه پارچه می دهم، اولاد تا سر قبر با ما هستند ولی اعمال همه جا با ما هستند.

وی با بیان اینکه اصل و نسب هیچ سودی به حال انسان ندارد گفت: گروه چهارم به اصل و نسب خود افتخار می کنند، خداوند در آیه 101سوره مومنون می فرماید: «فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ» در آن روز به به اصل و نسب توجهی نمی شود فقط به اعمال انسان نگاه می کنند، همانگونه که خداوند به حضرت نوح(ع) فرمود: پسرتو خطا کار است و او را نجات نداد و به هلاکت رساند.

وی در ادامه گفت: گروه پنجم قدرت خود را عامل  افتخار می دانند و خداوند ایشان را از آتش دوزخ بیم داده و می فرماید: «عَلَيْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ» روز قیامت وقتی آن نگهبا ن های دوزخ گنهکار را می گیرند به طرف آتش می برند، در آن روز اگر زور و بازو داری فرار کن.

مبلغ حوزه علمیه به بیان آخرین عامل کبر و غرور انسان پرداخت و گفت: گروه ششم افرادی هستند که به  ملک و فرمانروایی خود کبر می ورزند و افتخار می کنند، اینجاست که خداوند در آیه 189 سوره آل عمران می فرماید: «وَ لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» مالکیت آسمانها و زمین برای خداوند است.

خانم قادری با تصریح حقیقی نبودن مالکیت انسان افزود: حضرت سلیمان(ع)، که خداوند در دنیا حیوانات و زمین و زمان و حتی ملائکه را مسخر او کرده بود و حتی چندین بار با عزرائیل(ع) ملاقات داشت، وقتی عزرائیل(ع) برای قبض روح آمد، ایشان ایستاده بودند و از عزرائیل(ع) درخواست کردند تا اجازه دهند، بنشیند و درحالت نشسته جانش را بگیرد ولی عزرائیل(ع) به او اجازه نشستن نداد و این بدان معنی است که انسان ها شاید در دنیا توانائی های زیادی داشته باشند و به گمان خود دارای مالکیت های زیادی باشند ولی هیچ یک از آن ها مالکیت واقعی نیست و بله هنگام مرگ هیچ یک به کمک او نخواهند آمد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha