جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر الکسی سوریکوف

حوزه/ دکتر الکسی سوریکوف گفت: غرب برای نابودی اسلام و فرهنگ های مستقل جهان، رواج تروریسم و خشونت های دینی و مذهبی را هدف گذاری نموده، سازمان های تندور و تروریستی متنوعی را بدین منظور ایجاد نموده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر الکسی سوریکوف  امروز در نشست علمی «تاثیر افراط گرایی مذهبی در روسیه بر امنیت کشورهای منطقه» که در پژوهشگاه المصطفی در قم برگزارشد، اظهار داشت: گسترش نظریه های غربی در مجامع شرقی مشکلات فراوانی را در عرصه های اجتماعی ایجاد خواهد کرد.

کارشناس امنیت اجتماعی روسیه، ضمن تاکید بر لزوم حفظ هویت ملی کشورهای شرقی، خاطرنشان کرد: رهبران غربی هدف توسعه حکومت فاشیستی جهانی را دنبال نموده، فرهنگ کشورهای مستقل بزرگترین تهدید برای پیش‌برد اهداف غرب به شمار می رود.

وی افزود: غرب برای نابودی اسلام و فرهنگ های مستقل جهان، رواج تروریسم و خشونت های دینی و مذهبی را هدف گذاری نموده، سازمان های تندور و تروریستی متنوعی را بدین منظور ایجاد نموده است.

دکتر الکسی سوریکوف علم و آموزش را از مهمترین سرمایه گذاری های غرب برای تاثیرگذاری بر جوامع بشری به ویزه نسل جوان دانست و یادآور شد: ریشه های فرهنگ روسی از پتانسل بالایی برای نزدیکی به واژه های قرآنی برخودرا است.

وی در ادامه به ریشه های افراط گرایی در روسیه اشاره نمود و اذعان داشت: عدم اهمیت نسل جوان به آموزه های قرانی، باعث شده تا افراط گرایی های مذهبی و دینی عموما در سطوح پائین اموزشی و نسل جوان شکل گرفته تقویت گردد.

وی تفاوت های فرهنگی و نژادی سرزمین روسیه را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: ضعف آموزش رسمی به زبان روسی منجر به ضعف فرهنگی در کشور روسیه شده، خلاء فرهنگی و آموزشی باعث می شود تا افراط گرایی مذهبی در میان اقوام مختلف شکل گیرد.

 کارشناس امنیت اجتماعی روسیه با بیان این که زمینه های داخلی نیز به افراط گرایی مذهبی دامن می زند، اظهار داشت: در برخی از مواقع حکومت های محلی و جمهوری های مختلف روسیه، برای دریافت بودجه های کلان از حکومت مرکزی به افراط گرایی ها دامن زده، به بهانه تامین امنیت، درخواست بودجه می کنند.

وی با اشاره به این که در مناطق مختلف روسیه بر سیستم های اموزشی و موسسات عمومی و مراکز مردم نهاد تمرکز روز افزونی می شود تا بتوان فضای بهتری را در این مناطق ایجاد نمود.

 کارشناس امنیت اجتماعی روسیه بر لزوم ارائه اسلام راستین در میان جوامع اسلامی کشور روسیه تاکید نمود و اذعان داشت: اگر ما بحث فرهنگ و آموزش را در مناطق مسلمان نشین ارتقاء دهیم، بسیاری از آسیب های افراط گرایی دینی و مذهبی افول خواهد کرد.

وی بیان داشت:ساختار طبقاتی دولتی رسمی به ساختارهای اجتماعی فقیر و غنی تبدیل شده، زمینه های حضور و بروز افکارهای افراطی را در مناطق حاشیه ای ایجاد نمود. ریشه افراط گرایی در مناطق محتلف روسیه عموما از ریشه های ملیتی شکل می گیرد، تصریح کرد: نیاز است تا با تمسک به ابزارهای آموزشی با مولفه های تحریکی افراط گرایی مقابله نماییم.

دکتر الکسی سوریکوف افزود: قوم گرایان کشور روسیه به اسم افراط گرایی، توسط اقمار امریکا به ویژه عربستان از نظر مالی تامین می شوند.

وی وجود تفکرات لیبرالی و حضور تکنو گرادهای بی دغدغه در حکومت مرکزی را از دیگر ریشه های افراط گرایی دانست و یادآور شد: سیستم آموزشی روسیه نیز با ارائه محتوای غربی در سرزمین های اسلامی، دوگانگی کاپیتالیسم و افراط گرایی را ایجاد نموده است.

دکتر الکسی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که ابزارهای غربی در قالب های نرم افزار و سخت افزار در دست متولیان اجتماعی کشورهای شرقی قرار داشته باشد، متکفران این سرزمین را مجبور می سازد تا با فکر غربی به مقابله با افراط گرایی حرکت کنند.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha