جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشوری در قم

حوزه/ مسئول موسسه تفحص سیره شهدا برلزوم توسعه گفتمان ایثار و شهادت در ایام محرم امسال تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان از فعالان فرهنگی عرصه جهاد و شهادت، امروز در نهمین همایش هیات های محوری و برگزیده کشور در مجتمع یاوران مهدی(عج) در قم، با اشاره به اهمیت فرهنگ شهادت گفت: آیات الاحکام را 500 آیه ذکر کرده اند ولی آیات خاص و مرتبط به مساله جهاد و شهادت در قرآن به 600 آیه می رسد که این مساله بیانگر اهمیت این فرهنگ است.

وی با بیان اهمیت توسعه گفتمان جهاد و شهادت در محرم امسال، افزود: متاسفانه این گفتمان در این دهه نیز مظلوم است و حتی برخی اجازه نمی دهند که کسی به طرح مسائل سیاسی و گفتمانی در این مجلس بپردازد.

مسئول مؤسسه تفحص سیره شهدا بیان کرد: این فضا بهترین فضا برای طرح گفتمان انقلابی است که ریشه آن در انقلاب عاشور است؛ متاسفانه هنوز بسیاری از فعالان این عرصه توجه جدی به مطالب به روز رهبری ندارند و به همین خاطر نمی توانند مبانی مطرح شده ایشان را به خوبی تحلیل کنند و بحث هایی مثل بحث اخیر حضرت در خصوص برجام را درک کنند.

وی گفت: امسال در شب هشتم محرم که شب شهداست، می توانیم  از این مباحث بگوییم و از علی اکبرهای امام و رهبری سخن به میان بیاوریم؛ شهدای انقلابی کمتر از شهدای صدر اسلام نیستند زیرا کراماتی از آنها دیده شده است که کم نظیر است.

حجت الاسلام والمسلمین جوشقانیان تصریح کرد: در شب شهادت حضرت علی اکبر(ع) باید فضای هیات ها، فضای جهاد و شهادت باشد و خاطرات این شهدای گرانقدر بازگو شود؛ اگر سیره و نحوه شهادت بزرگانی چون شهید علی اکبر دهقان و ... برای مردم ذکر شود مردم و به خصوص جوانان و کسانی که با این عرصه آشنا نیستند متوجه می شوند که این ارتباط بین شهدای انقلاب و شهدای کربلا چگونه ایجاد می شود.

وی افزود: الگوهایی که باید از حضرت علی اکبر(ع) به جوانان امروز بدهیم، الگوی سرعت و سبقت بود؛ الگوهایی که شهیدان باکری که از شهردار شدن گذشتند و لباس رزم را برای رضای خدا به تن کردند و یا بسیجی که حاضر بود که تیر به چشمانش برخورد کند ولی به لباس غواصی بیت المال اصابت نکند تا دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

مسئول مؤسسه تفحص سیره شهدا اظهار کرد: در شب هشتم باید در خصوص قاتل اصلی حضرت علی اکبر(ع) سخن بگوییم که وی از سربازان سپاه امام علی(ع) در سه جنگ مشهور بود؛ باید علل سقوط این افراد بیان شود تا مسیر سقوط از یار تا دشمن اهل بیت(ع) مشخص شود؛ پس از آن باید رویش های انقلاب و امام حسین(ع) بیان شود.

وی گفت:  یکی دیگر از برنامه های مناسبی که برای این شب می توان انجام داد، ارائه وصیت نامه های شهداست؛ کسانی که به رهبری نامه نوشتند که چرا نیروهای انقلاب را از دست دادند اگر در زمان صدر اسلام بودند به ایشان و یا به امام علی(ع) چه می گفتند؛ این بی بصیرتی ها باید با قرائت وصیت نامه شهدا به لرزه بیافتند.

وی با ذکر این مطلب که در این شب می توانیم با شهدا عهدنامه امضا کنیم، تصریح کرد: در این شب باید مناجات نامه و زیارت نامه شهدا را قرائت کنیم تا محافل خود را به رنگ شهدا در بیاوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha