سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
روابط ایران و عراق

حوزه/ روحانیون عراقی با اشاره به شرایط فعلی و سیاسی عراق گفتند: نظر بیشتر مردم عراق چه سنی و چه شیعه از قشرهای مختلف مردم و نیروهای مقاومت اسلامی عراق همگی مخالف اظهارات نخست وزیر است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با گذشت سه ماه از انتخابت پارلمانی عراق،  دولت جدید در عراق تشکیل نشده و از سوی دیگر مردم عراق در شرایط سخت معیشتی به سر می برند و نیازمند رسیدگی فوری از جانب مسئولین عراقی هستند و در چنین شرایطی که عراق نیازمند وحدت و همدلی با همسایگان و توافق داخلی برای حل مشکلات خود است، برخی از سیاسیون عراقی موضعی نا صحیح در قبال تحولات منطقه و دشمنی دیرینه آمریکا با جبهه مقاومت در ایران و عراق اتخاذ کردند. در همین راستا خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه با چند روحانی عراقی به گفت و گو پرداخته است.

شیخ کاظم اسدی روحانی و مجاهد عراقی با اشاره به وضعیت سیاسی کنونی عراق در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری حوزه  گفت: کل منطقه خاورمیانه در معرض خطر تجزیه و جنگ افروزی از سوی صهیونیسم جهانی و آمریکا و انگلیس و حامیانشان در منطقه قرار دارد و ملاحظه می شود دشمنان اسلام برای رهایی از دست مقاومت شریف که از تشیع در ایران و عراق و سوریه و لبنان و یمن آغاز شده تلاش مستمری دارند و در همین راستا تلاش می کنند جنگ اقتصادی ضد ایران به پا کنند و تمام آزادگان عالم این حقایق را می دانند.

العبادی به دنبال جلب رضایت آمریکا بود

وی با اشاره به اظهارات اخیر نخست وزیر عراق گفت: العبادی تلاش می کند ایران در جایگاه خودش همچون هم پیمانی قوی و فعال در شکست دادن تروریسم خسارتی نبیند، اما همچنین تلاش می کند آمریکا را نیز راضی نگه دارد تا آنها به خودش و حزبش ضرری نزنند و مشکلاتی را برای آنها ایجاد نکنند. بنابراین در اظهار نظر اولیه اش در میانه این معادله سخت بود که شاهد آن بودیم، بلافاصله در عصر دوشنبه از موضع خود بازگشت و بر عدم موافقتش با محاصره ایران و تحریم اقتصادی  ایران تاکید کرد.

شیخ اسدی افزود: احزاب سیاسی عراق نقش ایران در پیروزی عراق و برقراری امنیت در منطقه  را می دانند و نمی توانند در باره ایران غفلت کنند و بی توجه باشند؛ چراکه  ایران جایگاه بسیار مهمی در منطقه دارد، اما احزاب همچنین سعی می کنند برخی از دولت های عربی و غربی منطقه را راضی کنند؛ چرا که تعدادی از احزاب برای رسیدن به حکومت بایستی آمریکا و دیگران را شاد کنند، اما دیدگاه عمومی احزاب  در خصوص نقش جمهوری اسلامی ایران خوب است و عاری از غفلت و بی توجهی است.

 ملت عراق نظرش درباره ایران این است که ایران بهترین یاور است

وی با اشاره به اعتراضات اخیر در عراق گفت: ملت درد آشنا و مظلوم عراق از کمترین حد خدمات محرومند و از احزاب و حکومت خشمگین هستند و با وجود شایعات بسیار ضد ایران از سوی دشمن برای برهم زدن و تشویش افکار عمومی، ملت عراق نظرش درباره ایران این است که ایران بهترین یاور و یاری دهنده است و همچنان در تمام سطوح، عراق را یاری می کند و ملت ما علاقمند به ایران  است و به ملت ایران احترام می گذارند.

 

حجت الاسلام باسم انصاری از دیگر روحانیون عراقی با اشاره به تاخیر در تشکیل دولت در عراق در گفت و گو با سرویس بین الملل حوزه گفت: زمان دیدارها و نشست های بررسی و همفکری به اتمام رسیده و احزاب در این مرحله از دیدارها و بحث ها که بینشان بر قرار است به دنبال تشکیل  ائتلاف بزرگ هستند که اهمیت این دیدارها را بر ملا می کند تا از این مرحله بحث ها و گفت و گو ها به مرحله نهایی که سرنوشت ساز است و جایگاه پارلمان و تشکیل حکومت را مشخص می کند پیش بروند و اینکه مشخص شود چه کسانی به عنوان معارض و مخالف در پارلمان وارد می شوند.

وی با اشاره به تظاهرات مردمی در عراق گفت: شعله تظاهرات مردمی هشتم تموز از استان بصره آغاز شد ، زمانی که گروهی از شهروندان در اعتراضاتشان برای مطالبه گری در  زمینه ضعف خدمات رسانی در مقابل مقر یکی از شرکای عامل نفتی در شهر بصره مشارکت کردند که با دخالت نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن تجمع، درگیری رخ داد که منجر به کشته شدن یکی از اعتراض کنندگان و مجروح شدن 4 نفر دیگر شد و بعد از آن موجی از خشم مردم را در استان های دیگر در پی داشت و شاهد بودیم که صدها نفر به فرودگاه نجف اشرف وارد شدند و حرکت برخی از پروازهای هوایی برای مدتی متوقف شد و همچنان تظاهرات ادامه دارد و سقف درخواست از طرف تظاهرات کنندگان با لا می رود، اما حکومت راه حل اصلاحی نمی دهد و رضایت تظاهر کنندگان را به دست نمی آورد.

مراجع تقلید بر حق بودن مطالبات مردمی را تایید می کنند

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: نظر مرجعیت بزرگوار دینی در نجف اشرف جناب آیت الله سیستانی توسط نماینده ایشان در نماز جمعه کربلای مقدس اعلام شد و بارها بر تایید مطالبات مردمی و ضرورت حل مشکلاتی که کشور و مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند تاکید شده مشکلاتی از قبیل برق و کمبود های زیاد در خدمات و کمبود آب و انتشار و گسترش بیکاری و کمی فرصت های کاری و گسترش زیاد بیماری ها .

مرجعیت نجف اشرف همچنین توصیه و هشدارهایی به منحرفین دادند و تاکید کردند مواظب باشید به بعضی از غیر منضبط ها و مغرضان اجازه داده نشود به موسسات دولتی و اموال عمومی ضربه بزنند.

وی با اشاره به ضرورت هر چه سریعتر دولت در عراق گفت: همچنان گفت  و گوهای جاری برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگ زمینه ساز تشکیل حکومت در جریان است و از اجرای انتخابات پارلمانی عراق نزدیک سه ماه می گذرد، اما همچنان  نشانه های تشکیل حکومت واضح نیست است و آنچه در رسانه ها منتشر می شود از انجام دیدارها و هماهنگی ها بین رؤسای احزاب بدون آنکه تفاهم نتیجه داری با امضایی بین ایشان انجام شود، برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگ تجاوز نمی کند و به طور کلی همه منتظر اجتماع رؤسای احزاب برای تفاهم بر تشکیل فراکسیون بزرگ هستند تا دولت را تشکیل دهند.

حجت الاسلام هاشم ابوخمسین روحانی عراقی درباره اظهارات اخیر حیدر العبادی گفت: نظر بیشتر مردم عراق چه سنی و چه شیعه، قشرهای مختلف مردم و نیروهای مقاومت اسلامی عراق همگی بر خلاف اظهارات نخست وزیر است؛ چراکه این اظهار نظرها  از جهت سیاسی، اقتصادی، نظامی و اخلاقی و امنیتی به نفع کشور عراق و منطقه نیست.

ملت عراق محاصره و ظلم آمریکا را فراموش نکردند

وی ادامه داد: کشور های منطقه اعم از لبنان، سوریه، عراق و یمن زیر ظلم آمریکا بوده و هستند همچنین از محاصره و تحریم عراق زمان زیادی نگذشته و فراموش نکردیم که چقدر ضررهای سیاسی اقتصادی و فرهنگی به خاطر این تحریم ها متوجه عراق شد. بنابراین محاصره و تحریم اقتصادی مردم ایران به عنوان کشور همسایه و برادر ما مورد قبول و رضایت مردم عراق نیست و چه سیاسیون و چه قشرهای فرهنگی، دانشگاهی وی (عبادی) را محکوم کردند.

حجت الاسلام خمسین خاطر نشان کرد:  نظر العبادی یک نظر مطابق با مصالح و منافع شخصی و برای جلب رضایت ابر قدرت هایی چون آمریکا بود و برخی از  تحلیلگران  سیاسی می گویند او به دنبال جلب رضایت عربستان و آمریکا است تا موجب رسیدن او برای دومین بار به پست  نخست وزیری در کشور شود.

 احزاب سیاسی حامی ملت ایران در برابر تحریم های ظالمانه هستند

روحانی عراقی گفت: جنبش های مقاومت اسلامی عراق موافق العبادی نیستند و سخنگوی رسمی گردان های حزب الله، جریان الحکمه، جریان صدر، عدم موافقت خود را اعلام کردند و سید عمار الحیکم و سید مقتدی صدر اظهارات العبادی را رد کردند و  سخنگوی رسمی جریان صدر اعلام کرد  اگر جنگی شود از جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا حمایت می کنیم  و این مواضع  چند بار تکرار شد .

وی تصریح کرد: مرجعیت نجف اشرف در نماز جمعه از مردم مظلوم ایران حمایت کرده و تحریم های آمریکا را محکوم کردند که  این نظر شرعی و رسمی حوزه علمیه عراق است که موافق حیدر العبادی نیستند. به طور  خلاصه شعرا، فرهنگیون ،خبرنگار ها  و رسانه ای ها حوزه های علمیه و ائمه جماعات مساجد و بیشتر قشرهای مردم عراق و در مقدمه آنها حشد الشعبی اظهارات العبادی را محکوم کردند .

حجت الاسلام خمسین خاطر نشان کرد: این اظهار نظرها واقعا اخلاقی نیست، زیرا ما از آمریکا جز ترور و ظلم و ستم چیزی ندیدم و ایران جزء کشورهایی است که جلوتر از همه کشورهای دیگر در شرایط سخت و تجاوز داعش به ملت عراق نیرو و اسلحه رساند و ما را از داعش نجات داد.

وی با اشاره به نقش ایران در منطقه گفت: با وفاترین و مخلص ترین کشور که سریع تر از هرکشوری به ما کمک کرد ایران بود و نه آمریکا  و"هل جزاء الاحسان الا الاحسان".

روحانی و  مجاهد عراقی در پایان گفت: العبادی از جهت قانونی درست است که نخست وزیر فعلی است، اما قانونی نیست؛ چون مهلت این دولت به پایان رسیده و دولت جدید در حال تشکیل است و او حق انعقاد تفاهم نامه ندارد و نظر وی شخصی و موقتی و مربوط به منفعت او بوده و مردم عراق نمی توانند بدون ایران و بدون روابط اقتصادی و نظامی  با ایران زندگی کنند. ما نیز نظر او را محکوم می کنیم و از خدای عزوجل می خواهیم جمهوری اسلامی را پیروز گرداند و ملت ایران را حفظ کنند و ولی فقیه که تکیه گاه همه مسلمانان است را پیروز بگرداند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha