پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دوزدوزانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین ایمانی گفت: مرحوم دوزدوزانی در مقام آزاد اندیشی بسیار شجاع بود و نظرات مختلف را نقد می‌کرد و کلاسهایشان مجتهد پرور بود و وقتی در طلبه‌ای استعدادی می‌دید برای شکوفایی استعداد او کم نمی‌گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین ایمانی پنجشنبه شب در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله دوزدوزانی در مسجد رفعت قم با بیان اینکه آیت الله دوزدوزانی از مفاخر حوزه علمیه آذربایجان و قم هستند گفت: آیت الله دوزدوزانی بیش از 70 ساله همه سطوح عالی حوزه را تدریس کردند و داشتن حافظه قوی و خدادادی از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

وی با اشاره به مصیبت ارتحال یک عالم در جامعه از منظر قرآن و روایات تصریح کرد: خداوند در آیه 11 سوره مجادله می‌فرماید که خدا از میان شما كسانى را كه ایمان آورده و كسانى را كه صاحب علم و دانش‏اند، به درجاتى رفعت و بزرگى می‌دهد و خداوند به آنچه انجام می‌دهید به خوبى آگاه است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: علم از منظر اسلامی نوری است که در دل بنده مؤمن برای شناخت خدا و احکام خدا قرار می‌گیرد و اشرف علوم، علمی است که خدا را معرفی می‌کند.

وی بیان کرد: پیامبر رحمت در مقام معرفی انسان ارزشمند می‌فرمایند که ارجمندترین شخصیت کسی است که علم او بیشتر باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند بالاترین و فضیلت‌ها علم است و هدف غائی از کسب فضیلت‌ها میل به علم است.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در میان علوم، علم فقه را ستون معرفی می‌کنند گفت: پیامبر (ص) می‌فرمایند هر چیزی ستونی می‌خواهد و ستون دین اسلام، تحصیل علم فقیه، نشر معارف فقهی و التزام به انجام احکام فقه است.

خطیب این مراسم با اشاره به اینکه زمانی که جامعه فقیهی را از دست می بدهد مصیبت‌زده می‌شود، عنوان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند که مرگ عالم دینی مصیبتی است که جبران پذیر نیست.

وی بیان کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند برای شیطان هیچ‌چیزی محبوب‌تر از این نیست که بشنود فقیهی مرده است.

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی با بیان اینکه در مراسم چلهم ارتحال عالم و فقیهی محقق، عامل و ولایت مدار هستیم، گفت: آیت الله دوزدوزانی متولد سال 1307 شمسی در تبریز هستند و در خانواده مرجعیت به دنیا آمدند.

وی ابراز داشت: مرحوم دوزدوزانی در اوج جوانی به قم آمدند و با تلاش شبانه‌روزی و توکل، نه تنها شخصیت خانواده خود را حفظ کرد، بلکه به عنوان یک ستاره علمی در حوزه درخشید.

سخنران این مراسم گفت: آیت الله دوزدوزانی در کنار تحقیقاتشان هرگز به دنیال مرید بازی و سیاهی لشکر جمع کردن در درس نبود و با مثال و تغییر تن صدا به خوبی کلاس را اداره می کرد و نمی‌گذاشت کسی حواسش پرت شود.

وی تصریح کرد: مرحوم دوزدوزانی در مقام آزاد اندیشی بسیار شجاع بود و نظرات مختلف را نقد می‌کرد و کلاسهایشان مجتهد پرور بود و وقتی در طلبه‌ای استعدادی می‌دید برای شکوفایی استعداد او کم نمی‌گذاشت.

استاد حوزه علمیه قم گفت: مرحوم دوزدوزانی پدیده‌ای برای حوزه علمیه بود و امیدواریم که زندگیشان برای طلاب جوان الگو باشد.

 انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha