جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میرزامحمدی

حوزه/ حجت الاسلام میرزا محمدی به جریان شناسی نفاق در غدیر پرداخت و گفت: وصایت موضوع تازه ای نبود که فقط در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) مطرح شود بلکه وصایت پا به پای نبوت و رسالت از اولین خلیفه الله به عنوان امر الهی مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام میرزا محمدی، کارشناس مسائل دینی در همایش آموزشی معارفی ایام غدیریه، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد به جریان شناسی نفاق در غدیر پرداخت و گفت: وصایت موضوع تازه ای نبود که فقط در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) مطرح شود، بلکه وصایت پا به پای نبوت و رسالت از اولین خلیفه الله یعنی حضرت آدم تا وجود نورانی آخرین پیامبر، موعود آخر الزمان، خاتم الانبیا به عنوان امر الهی مطرح بوده است.

وی با بیان این که تعبیر روایات پیامبر(ص) به امیر مومنان(ع) نشان می دهد که هر پیامبر موظف بوده وصی و جانشین تعیین کند و هر پیامبری از ناحیه پرودگار عالم موظف بود روز 18 ذی الحجه را به عنوان روز بیعت علنی و عمومی امتش با وصی و جانشین خود عید و جشن بگیرد، بیان کرد: واقعه غدیر خم که به تعبیر روایات عید الله الاکبر معرفی شد پیشینه ای به فراخور عمر نبوت انبیا دارد که این پیشینه در کتب ادیان دیگر به چشم می خورد.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این که عبدالله بن سلام همراه با هم کیشان خود خدمت پیامبر(ص)رسیده و به ایشان این چنین گفتند که ای پیامبر گرامی اسلام(ص)، حال که به شریعت تو ایمان آورده ایم، یهودیان ارتباط خود را قطع کرده و معامله تجاری نمی کنند و ارتباطات خویشاوندی نیز از بین رفته است، چراکه آنان خود را نژاد برتر می دانند و دست از معامله تجاری با ما نیز برداشته اند؛ حال می خواهیم بدانیم چه کسی وصی شماست که پیامبر در اینجا برای معرفی امیر مومنان بستر می چیند.

حجت الاسلام میرزا محمدی با بیان این که همیشه اراده این بوده که بستری را برای معرفی بچینند و پیامبر فرمود برخیزید با من به مسجد بیایید، ابراز کرد: در مسجد دیدند سائلی خارج می شود و خوشحال است؛ پرسیدند از کجا می آیی؟ سائل گفت در مسجد تنها کسی که جوابم را داد آقایی بود که در حال نماز بود. سائل نزدیک امیر مومنان رفت و فرمود این مرد در رکوع انگشترش را به من دادند و اینجا گفتند وصی من کسی است که (انَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسولُهُ وَ الَّذينَ امَنُوا الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعونَ) و در این موعد یهودیان تازه مسلمان شده را وارد سفره نورانی قرآن کردند که این قرآن سفره نعمت های الهی است.

وی با بیان این که البته امروز نسبت به آیات امامت و ولایت همچنان غفلت وجود دارد و نسبت به این امر مهم بیگانه هستیم، خاطر نشان کرد: در اصول کافی سلسله سند بررسی شده و بالغ بر 500 آیه در مورد امامت و ولایت در قرآن وجود دارد و عمده این آیات مورد اتفاق فریقین است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این که برخی علمای ما کتاب نوشته اند همچون علامه مجلسی، اظهار کرد: اگر در جلسات موضوع امامت محور باشد می بینید هزاران آیه وجود دارد یعنی 20 سال هفتگی می توانید از امیر مومنان(ع) منبر بروید؛ ایات الولایه بر محور قران ارائه شده و امروز در فضای هیئت ها و سخنرانی ها باید این موضوعات طرح شود.  

حجت الاسلام میرزا محمدی با بیان این که امروز از امیر مومنان(ع) به عنوان «نباء عظیم» یاد شده یعنی هر خبری در خانه امیر مومنان است، بیان کرد: حتی ابلیس به وصی پیامبر اعتراف کرده و به فضیلت امیر مومنان اشاره می کند که همه این ها یعنی حتی ابلیس نیز به ولایت اعتراف کرده و سلسله انبیا همه موظف بودند که وصی داشته باشند.

وی با بیان این که در رسالت نبوی نیز پیامبر گرامی اسلام(ص) مامور به دعوت مخفیانه در طول دوره سه ساله اول شد که 40 نفر از بستگان خود را دعوت کند و متکلمین، مورخین و مفسرین همه این را ذکر کرده اند، گفت: چهل نفر پیامبر دعوت کرد و  محور سخنرانی پیامبر در این نشست 3 موضوع دعوت به توحید، دعوت به رسالت و وصایت و خلافت و وزارت امیر مومنان بود.

این کارشناس مسائل دینی با بیان این که در اینجا امیر مومنان 13 سال سن دارد و حدیث اخوت مربوط به سال اول هجری است، گفت: پیامبر پس از ورود به مدینه موضوع اخوت بین صحابه را مطرح کردند و برخی ها فکر کردند از منصب های تشریفاتی است.

حجت الاسلام میرزامحمدی با بیان این که جریان نفاق در زمان پیامبر اکرم(ص) شکل گرفته بود و می خواستند پیامبر اکرم(ص) را از بین ببرند که حلقه حلقه پیش رفتند تا اگر پیامبر را نتوانستند از بین ببرند، وصی ایشان را از بین ببرند، اظهار کرد: قرآن در سوره توبه اشاره ای به ترور های نافرجام می کند و یهودیان که پیشینه را می دانستند به خوبی نفوذ کردند و جریانی در صحابه به نام جریان نفاق درست کردند که این منافقین از مکه با پیامبر بودند و نفاق بر خلاف مشهور که می گویند از مدینه نشات گرفته از مکه نشات گرفته و قرآن نیز اشاره دارد که انان می خواهند نفاق را به مدینه بیاندازد و دامن منافقین را پاک کنند.

وی در پایان گفت: در حقیقت منافقین عملکردهای زیادی داشتند که در کتاب جریان شناسی نفاق بیان شده و اینان فتنه های زیادی را تا غدیر رساندند و در غدیر فتنه هایی نیز داشتند که ترور پیامبر، مسخره کردن ایشان، عدم بیعت، عدم پذیرش لقب امیر مومنان برای علی بن ابی طالب(ع) و تشکیک در معنای مولای  همراه با تشکیک در امر غدیر از جمله همین ها بود؛ امروز رسالت شما این است که واقعه غدیر را تبیین کنید چراکه برای غدیر خم خون ها داده شده که نباید گذاشت پاک شود و حجت تمام است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha