جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام طباطبایی

حوزه/ مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: امروز طب تسکینی در دنیا پیگیری می شود و فیلم هایی در فضاهای درمانی در غرب وجود دارد که در کنار کار فیزیکی، دین یار نیز در کنار تخت بیمار همراه با پزشک متخصص حضور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام سید محمود طباطبایی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سلسله نشست های پژوهشی دین و سلامت در موسسه علمی پژوهشی الهادی(ع) مشهد با بیان این که بسیاری از طلاب امروز دچار سردرگمی در زمینه آینده تحصیلی هستند، گفت: بسیاری از سؤالات و پرسش های پاسخ نایافته در حوزه مسائل دین وجود دارند که جادارد طلاب جوان  به آن ورود پیدا کنند و این جلسات می تواند سرنخ های پژوهشی را ارائه دهد.

وی با بیان این که در زمینه طب اسلامی و سلامت معنوی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندی است جلسات علمی و تخصصی در حوزه طب اسلامی برگزار می شود، بیان کرد: در ماه گذشته جلسه بررسی سندی و محتوایی رساله علی بن موسی الرضا(ع) تشکیل شد و بحث های خوبی شکل پیدا کرد و در قالب تفاهم نامه با دانشکده طب سنتی و موسسه مطالعات راهبردی جلساتی شکل گرفته و در حوزه سلامت معنوی یا طب اسلامی در مقام واقعی و عینی کارهای ارزنده ای دنبال شده است.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که در این دانشگاه مسأله مداخله معنوی در زمینه درمان بیماران از سال 95 آغاز شده که سرآغاز آن یک بیمار آسیب دیده نخاعی بود که این گونه افراد بعد 3 تا 6 ماه از دنیا می روند و ما در قالب مداخله معنوی کارهایی برای او انجام دادیم، خاطر نشان کرد: مداخلات معنوی همان چیزی است که در طب قدیم می دیدیم طبیب در کنار تجویز نسخه پزشکی توصیه های معنوی و اخلاقی را نیز به بیمار می کرد.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که بر حسب فضای جدید طب، حکمت را از طب جدا کردیم و در این قالب از یک سو پزشک نگاه فیزیکال به بیمار دارد و از سوی دیگر آموزه های دینی در قالب طب تسکینی به بیماران ارائه می شود، تصریح کرد: در جلسه چند هفته گذشته در وزارت بهداشت این موضوع مطرح شد که در قالب ارتقا فضای بهداشتی و درمانی نیاز است از نقطه ای سلامت معنوی پیگیری شود که متولی آن جامعه روحانیت است که زمینه تخصصی در فضای دینی دارد.

وی با بیان این که امروز طب تسکینی در دنیا پیگیری می شود و فیلم هایی در فضاهای درمانی در غرب وجود دارد که در کنار کار فیزیکی، دین یار نیز در کنار تخت بیمار همراه با پزشک متخصص حضور دارد، ابراز کرد: در حقیقت دین یار همزمان با کار پزشکی، معنویت درمانی را انجام می دهد. درمانگر معنوی صرفا با دعانویسی درمان را انجام نمی دهد، بلکه به عنوان کار مکمل و کمکی با بهره گیری از آموزه های دینی به کاهش آلام و دردهای بیمار و کیفیت بهبودی کمک می کند.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ما به حوزه اجرا ورود کرده و بنا داریم دوره های آموزشی را در زمینه درمانگری معنوی در فضای دانشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان کار پایلوت داشته باشیم.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که وقتی به آیات شریفه قرآن مراجعه می کنید قریب 20 آیه ناظر به بحث خوردنی ها و آشامیدنی های حلال و حرام هست، در صورتی که در زمینه حج یک آیه بیش تر نداریم، اما اینقدر مسائل تفصیل یافته است، اظهار کرد: مساله ای که شما وقتی در تاریخ ادیان و انبیا گذشته نگاه می کنید می بیند که خدای متعال حضرت آدم را با خوردن امتحان کرد؛ در سوره بقره نیز این چنین آمده که هرچه می خواهید بخورید اما از این درخت نخورید.

وی با بیان این که در حقیقت انسان در امتحان خوردن و نخوردن بود که موفق بیرون نیامد، افزود: در سوره مبارکه بقره آمده در ادامه مسأله خوردن وسوسه شیطانی نیز مطرح شد که خوشبختانه امروز در جمهوری اسلامی در غذای حلال و حرام مشکلی نیست.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان این که منشا استحصال آن غذای خانوار باید حلال باشد و مال حرام در آن حق الزحمه ای که می گیرید نباید باشد، ادامه داد: تقریبا چندین جلد از مجلدات وسائل الشیعه به حوزه خوردنی ها و آشامیدنی ها برمی گردد و چند کتاب از کتب فقهی به این حوزه مهم اختصاص دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha