پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سید ضیاءالدین دری

حوزه/ سید ضیاء سینما و تلویزیون ایران در فیلم ها و سریال هایش علاوه بر دغدغه های ملی و فرهنگی، حساسیت بسیاری نسبت به مساله بیگانگان به خصوص نقش خائنانه انگلیسی ها و آمریکایی ها داشت، چه آن که در دو سریال "کیف انگلیسی" و "کلاه پهلوی" این مساله کاملاً مشهود و بارز بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، جمعه ای که گذشت، روز تلخی برای اهالی سینما و تلویزیون ایران بود چه آن که در این روز دو تن از برجسته ترین هنرمندان این مرز و بوم به رحمت ایزدی پیوستند.

در این بین هر چند که خبر درگذشت عزت الله انتظامی ، هنرمند بزرگ و برجسته سینمای کشورمان بسیار بازتاب وسیعی در سایت ها و شبکه های اجتماعی و به خصوص روزنامه ها داشت، اما متاسفانه برخی از رسانه ها از جمله روزنامه های سراسری آن هم غالباً از یک طیف سیاسی خاص، چندان به خبر فوت سید ضیاء الدین دری ، کارگردان نام آشنا و کاربلد سینما و تلویزیون کشورمان اهمیتی ندادند که شاید بخشی از چرایی این موضوع به محتوای آثار ساخته شده از وی و یا موضع گیری هایش بازگردد.

به هر صورت سید ضیاءالدین دری که متولد تیرماه سال 1332 در تهران است، در آستانه سالروز کودتای معروف 28 مرداد همین سال با دنیای فانی وداع کرد و در پهنه فرهنگ و هنر این کشور در کنار بزرگان دیگر مرحوم شده جاودانه شد.

دری که دارای تحصیلات ناتمام در رشته ی علوم ارتباطات است، فعالیت هنری خود را با تلویزیون آغاز کرد و البته چند فیلم سینمایی نیز ساخت که در میان آن ها فیلم‌های "عشق ممنوع" و "من و دبورا" امکان  اکران عمومی پیدا نکردند.

از جمله آثار سینمایی وی در مقام نویسندگی و کارگردانی می توان به آثاری چون" لژیون"، "باد و شقایق"، "سینما سینماست" ، "در سرزمینی دیگر" و "صاعقه" اشاره کرد که البته در ساخت فیلم سینمایی "گرداب" نیزبه عنوان مشاور کارگردان و نویسنده مشارکت داشت.

سید ضیاء الدین دری گرچه در تلویزیون به عنوان کارگردان تنها سه سریال تولید کرد اما قطعاً دو سریال از این جمع برای همیشه در قاب خاطرات ایرانی باقی می ماند.

دری ، یکی از کارگردانان سریال "کمند خاطرات" بود که در سال 69 ساخته شد. سال 78 نیز بهترین و ماندگارترین سریال او یعنی "کیف انگلیسی" ساخته شد و در ادامه بین سال های 85 تا 90 سریال " کلاه پهلوی" با شماری از بهترین بازیگران سینما ، تلویزیون و تئاتر ایران ساخته شد که دو سریال اخیر ، بارها و بارها از رسانه ملی به روی آنتن رفته و به جهت کیفیت بالای کار، همچنان جذاب و تماشایی هستند.

البته قرار بود که سریال سردار "سنجر خان" به کارگردانی این کارگردان فقید، ساخته شود که با مرگ وی، جریان تولید آن سرنوشت نامعلومی پیدا کرده و مشخص نیست که پرونده آن بعد از فوت دری، مختومه خواهد شد یا این که سرنوشت دیگری پیدا می کند.

سید ضیاء سینما و تلویزیون ایران در فیلم ها و سریال هایش علاوه بر دغدغه های ملی و فرهنگی، حساسیت بسیاری نسبت به مساله بیگانگان به خصوص نقش خائنانه انگلیسی ها و آمریکایی ها در تحولات تاریخ معاصر ایران داشت، چه آن که در دو سریال "کیف انگلیسی" و "کلاه پهلوی" مخاطبان به وضوح این دغدغه متعهدانه و مخلصانه را مشاهده و رصد می کردند.

دری همچنین نسبت به مسایل فرهنگی از جمله وضعیت سینمای ایران یک نگاه دغدغه مندانه و منتقدانه داشت و به هیچ وجه در شمار آنانی قرار نمی گرفت که به خاطر مصلحت اندیشی ها و یا حفظ منافع خود، در برابر برخی جریان های مغایر با فرهنگ دینی و انقلابی سکوت اختیار کرده و یا حتی به رنگ آن جماعت خاص درآید.

مواضع وی خود موید این ادعاست چه آن که در گفتگویی با گلایه از این که متاسفانه نوع آرایش و پوشش برخی بازیگران، فرهنگمان را زیر سئوال برده است، اظهار داشت: " هنرمندان و بازیگران ما به خصوص وقتی که در جشنواره های خارجی حضور پیدا می کنند به عنوان نماد فرهنگ غنی ایرانی باید پوشش ظاهری مناسبی داشته باشند و البته در این خصوص آموزش ببینند"

 وی همچنین افزود:" برخی هنرمندان بر این باورند که در خارج از کشور می توانند هر نوع پوشش ظاهری داشته باشند در حالیکه این نگرش به نوع نگاه مردم کشورهای خارجی درباره ایران تاثیر منفی می گذارد."

یا در جایی دیگر با انتقاد از سطح کمدی های مبتذل سال های اخیر سینمای ایران به صراحت بیان داشت که متاسفانه برخی از سینماگران ایرانی، کمدی را نمی‌شناسند و صرفاً به شوخی‌های اروتیک در آثار خود برای موفقیت در گیشه روی آورده اند!"

وی همچنین در این خصوص به دور از ژست های محافظه کارانه و عافیت طلبانه تصریح کرد: "خیلی از فیلمسازان، سینمای سخیف، لوده و به اصطلاح فیلم‌های شونه‌تخمه‌مرغی را با سینمای کمدی اشتباه گرفته‌اند. این فیلمسازان عامدانه دست روی مسائلی از جمله خطوط قرمزهای عرفی و شرعی می‌گذارند و می‌خواهند با بازی با آنها مخاطبان را به سینما بکشانند."

روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

 

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha