جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست اخلاقی بانوان طلبه

حوزه/ نشست اخلاقي با موضوع «کارکردهای باور درست در مورد رزق و روزی» در مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهراء(س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، خانم شکرانی پور در تعریف واژه رزق گفت: رزق به هر چیزی که باعث حیات انسان شود گفته می شود که به دو دسته مادی و معنوی تقسیم می شود.

وی گفت: اگر به آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) نگاه کنیم، کلید و معیارهای دعا کردن برای کسب رزق و روزی را خواهیم یافت، آنچه معصومین(ع) از واژه رزق در نظر داشتند بیشتر شامل رزق معنوی می شود، اما برداشت مردم از رزق، قسم مادی آن است.

شکرانی پور ادامه داد: با استناد به آیات قرآن کریم متوجه می شویم که خداوند انسان را در رنج آفریده است، بنابراین فکر این که حیات مادی و دنیوی انسان بدون درد و رنج و توام با خوشی و به دور از مشکلات باشدف محال است. مهم این است که انسان در برابر ناملایمات آن گونه که بایسته و شایسته است رفتار کند، زندگی به دریایی طوفانی می ماند که همیشه آرام نیست اگر بخواهید درّ پیدا کنید باید وارد عمق دریا شوید.

 وی خاطرنشان کرد: فرق مومنین با سایر انسانها در کسب رزق و روزی، این است که آنها افرادی هستند در ظاهر همیشه در تکاپو و جنب و جوش، ولی در باطن چون به خدا توکل دارند آرام می باشند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه خواهران فاطمه الزهراء(س) اصفهان گفت: مومن زمانی که به این نکته توجه کند که خداوند قبل ازخلقت انسان، مقدمات حیاط مادی او را فراهم نموده و رزق و روزی او را معین کرده است،‌ دعا برای کسب رزق معنوی را جایگزین دعا برای گسترش رزق مادی می کند. نوع زندگی کسانی که رزق مادی را می خواهند با کسانی که به دنبال معنویات هستند فرق می کند و معیارها و سبک زندگی مومنین  با مادیگرایان به خاطر نگرششان بسیار متفاوت است. مومنین خدا را رازق می دانند و دیگران خود را.

وی در ادامه به علت شکل گیری تعارضات اشاره کرد و افزود: عدم تبیین کافی الگوی دینی(باید مقصود از رزق و رزاقیت خدا دقیق مشخص شود تا خود شخص نتیجه گیری کند.)  و ایجاد انتظار کاذب با خواندن  دعای رزق، از علل تعارضات در زمینه رزق می باشند.

شکرانی پور با اشاره به سیره ائمه اطهار(ع) گفت: زمانی که امام موسی کاظم(ع) را به زندان بغداد بردند، امام(ع) در بدو ورودشان به زندان دست های خود را به شکرانه ی این نعمت و رزق معنوی بالا برده و به خاطر این که فرصت راز و نیاز با معبودش فراهم شده بود، خدا را شکر کردند .

وی در پایان یادآور شد: وقتی انسان از خلق خدا قطع امید کندف به خداوند متعال وصل می شود؛ اگر انسان خدا را تکیه گاه خود بداند و این را بداند که خداوند همیشه با اوست هرگز دچار افسردگی نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha