پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کودتای ۲۸ مرداد

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: استراتژی ایران دفاع از مظلوم است و تفاوت ایران با آمریکا نیز همین است و به همین دلیل اهداف ما و آمریکا هیچ زمانی یکی نمی شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، کودتای ۲۸ مرداد، کودتایی است که با طرح و حمایت مالی و اجرایی سازمان اطلاعات آمریکا و بریتانیا و با همراهی ارتش ایران، بر ضد دولت دکتر مصدق در سال 1332 تحت عنوان عملیات آژاکس به وقوع پیوست .

این کودتا یکی از حوادث سرنوشت‌ ساز در تاریخ معاصر ایران بود که در دوازدهمین سال حکومت پهلوی دوم به وقوع پیوست و سبب تثبیت حاکمیت او تا ربع قرن دیگر شد.

سیاست نفی و سودی آمریکا

حجت الاسلام مجتبی شیدایی، معاون پژوهش حوزه های علمیه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، اظهار داشت: همان گونه که تجار عاشق سود هستند، آمریکا نیز به دنبال نفع و سود خودش است، لذا کاری انجام نمی دهد که دچار ضرر و زیان شود.

 وی با بیان اینکه در زمان محمدرضا شاه تسلط آمریکا برکشور زیاد بود، افزود: درست است که دولت آمریکا در زمان محمدرضا شاه بر کشورهای دیگر تسلط داشت ولی با آمدن دکتر مصدق ورق برگشت، چون هدف دکتر مصدق بعد از نخست وزیری، ملی شدن صنعت نفت بود و می خواست با این کار خود دست کشورهای استعمار گر را از نفت و اقتصاد ایران کم کند و از بین ببرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حقوق بشر و کرامت انسانی ابزاری است که منافع کشور های مستکبر را تأمین می کند، عنوان کرد: کشورهایی که به اسم دموکراسی و حقوق بشر بر علیه کشوری کودتا می کنند غیر از این است که می خواهند منافع خودشان را در آن کشور افزایش دهند ، کما اینکه در کودتای 28 مرداد نیز به هدف خود رسیدند و با بازگشت محمد رضا شاه به قدرت امتیازات جدیدی را برای خود گرفتند .

حجت الاسلام شیدایی افزود: آمریکا به اسم حقوق بشر کارهایی انجام می دهد که جای شرمندگی دارد، به کشورهای عراق، افغانستان و... حمله می کند و چندین هزار نفر را می کشد، و سپس از حقوق بشر دم می زند.

وی با بیان اینکه مسئولین کشور ما غیر از رهبر انقلاب اعلام کردند مذاکره با آمریکا به معنی دوستی با آمریکا نیست، افزود: دولت می خواهد با مذاکره یک سری محدودیت ها را قبول کند و در قبال این محدودیت ها منافعی را بدست بیاورد اتفاق خوبی است کما اینکه رهبر انقلاب نیز فرمودند اگر بدانیم منافع ما با مذاکره حل می شود خودم جلوتر از همه پیش قدم می شوم ولی این منافع تضمین شدنی نیست .

استراتژی ایران با آمریکا 180 درجه فرق دارد

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: استراتژی ایران دفاع از مظلوم است و تفاوت ایران با آمریکا نیز همین است و به همین دلیل اهداف ما و آمریکا هیچ زمانی یکی نمی شود.

حجت الاسلام شیدایی خاطر نشان کرد: در زمانی مذاکره برای ما ارزشمند و هدفمند است که خودمان یک ابرقدرت اقتصادی باشیم و اقتصاد ما وابسته به هیچ چیزی نباشد، که اگر از جانب آمریکا تهدیدی صورت گرفت به اقتصاد ما لطمه ای وارد نشود و دیگران نتوانند حرفی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بزنند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha