شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نقش مطبوعات در ترویج فرهنگ دینی در جامعه

حوزه/دکتر محمد حکیمی گفت: مطبوعات باید حقایق را به صورت مستند برای مردم آشکار کرده و از طرف دیگر در تقلیل مرارت های مردم و حل مشکلات جامعه نقش داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، دکتر محمد حکیمی در حاشیه نمایشگاه مطبوعات استان گلستان در جمع طلاب و مسئولین حوزه در غرفه "کوثرنیوز"، پیرامون مسئولیت مطبوعات در ترویج فرهنگ دینی سخن گفت.

حکیمی با بیان این که یکی از نقش های مطبوعات،  آگاهی بخشی به جامعه است ابراز کرد: مطبوعات در رشد فرهنگ جامعه نقش مهمی دارد به این معنا که عقل مردم رشد کرده و بر آگاهی آنان بیفزاید. یکی از ابعاد مهم فرهنگ، رشد فرهنگ دینی و اجتماعی است.

وی ضمن اشاره به آیه ای از سوره اسراء مبنی بر ضرورت آگاهی یافتن و آگاهی دادن به افراد، به دو وظیفه مطبوعات در این زمینه پرداخت و گفت: از یک طرف مطبوعات باید حقایق را به صورت مستند برای مردم آشکار نموده و از طرف دیگر در تقلیل مرارت های مردم و حل مشکلات جامعه نقش داشته باشند تا مسئولین با شناختی که به این وسیله به دست می آورند، در رفع آن قدم بردارند.

این استاد دانشگاه، بیان حقایق دینی و رفع مشکلات مربوط به تعلیم و تربیت دینی را از دیگر نقش های تاثیرگذار مطبوعات دانست و افزود: مطبوعات می توانند متناسب با مناسبت های تاریخی و اجتماعی و فرهنگی از جمله واقعه عاشورا مقالاتی بنویسند که در مقام توصیف حقایق را بیان بکند و در مقام تحلیل نیز تجزیه و بررسی شود.

 حکیمی بر متخصص بودن نویسنده در نوشته های خود تاکید کرد و گفت: امروز نمی شود یک نفر هم مورخ اسلام و هم فیلسوف و فقیه و...باشد، مطبوعات باید با مراجعه به متخصصین هر فن، حقایق را دقیق و مستند بیان نمایند.

وی در راستای نقش مطبوعات در مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات جامعه و خانواده ها، فضای مجازی و استفاده بی رویه از آن است؛ فضای مجازی باعث دوری اعضاء خانواده از یکدیگر شده است. پیشگیری و فرهنگ سازی در نحوه استفاده صحیح از جمله وظایف مطبوعات است که باید در راه حل مشکلات و سوالات دینی افراد کمک نمایند.

استاد دانشگاه، توصیف، تحلیل و نقد را از وظایف مطبوعات دانست و بر مبارزه با خرافات تاکید کرد و افزود: محتوای مطالبی که مطبوعات در مسائل دینی به کار می برند باید با قرآن، عقل سلیم و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) مطابقت داشته باشد.

حکیمی تاکید کرد: مطبوعات باید مطالب مفید، ساده و روان و مورد نیاز جامعه را بنویسند نه مطالبی که باعث اختلاف آفرینی شود، محتوای مطبوعات زمینه وحدت آفرینی را فراهم کند چرا که ما یک دشمن مشترک داریم.

وی با بیان این که مطبوعات باید اندیشه و میزان درک عموم افراد جامعه را رشد دهند، اضافه کرد: مطبوعات باید رشد معرفت دینی و ترویج اخلاق دینی در جامعه را در رأس کارهای خود قرار داده و مردم را با معارف و منابع دینی آشنا نماید.

این استاد دانشگاه در پایان ضمن اشاره به ویژگی های یک نویسنده موفق؛ هوشمندی، علم و آگاهی، انصاف و قلم روان را از جمله آن ویژگی ها دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha