پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
سعیدی امام جمعه قم

حوزه/ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام غدیر را عامل وحدت دانست و گفت: در مراسم بازسازی واقعه غدیر هدف جذب حداکثری و دفع حداقلی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد مردمی بزرگداشت واقعه غدیر در سالن محراب حرم مطهر تعظیم شعائر الهی را وظیفه‌ای بر دوش همگان دانست و گفت: در تعظیم شعائر الهی شناخت و معرفت به شعائر و در مرحله بعدی نحوه اجرای آن اهمیت دارد.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام بابیان این‌که ما باید ابتدا خود، خانواده و رفتارمان غدیری باشد تا بتوانیم مروج فرهنگ غدیر باشیم، گفت: اگر ما خود نسبت به غدیر معرفت کافی را نداشته باشیم و آن را در زندگی خود اجرایی نکرده باشیم نمی‌توانیم مروج خوبی برای فرهنگ غدیر باشیم.
وی افزود: ما باید بدانیم واقعه غدیر چه بود، چگونه و با چه هدفی شکل گرفت و چشم‌انداز آن چیست؛ اگر نگاه‌ها به واقعه غدیر، اتفاقی برای روزهای پایانی عمر مبارک نبی مکرم اسلام(ص) در نظر گرفته شود، باید بگوییم که بعد از پیامبر این حرکت بزرگ تاریخی به نتیجه نرسید و مردم نسبت به ولایت مرتد شدند، درحالی‌که غدیر حرکتی مستمر در تاریخ بشریت است.
وی نگاه به دور را لازمه انجام کارهای دینی و فرهنگی دانست و گفت: اگر در کارهای خود نگاهمان، نگاهی کوتاه و مربوط به برهه کوتاهی از زمان و مکان باشد، نمی‌تواند تأثیرگذاری چندانی داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال نشان دادن غدیر هستیم، نباید تنها به شرح ماجرای غدیر در روز غدیر خم و اعلام ولایت امام علی علیه‌السلام توسط حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله محدود شود، بلکه باید غدیر امروز را برای مردم بازگو کنیم.
وی بابیان این‌که غدیر را باید به این زمان بکشیم، ادامه داد: غدیر زمان ما، مجسم کردن زیبایی‌ها و شکوه‌ها دفاع مقدس است، اگر در گذشته بحث جنگ خندق، بدر، احد و... بود، ما امروز دفاع مقدس راداریم.
امام جمعه قم غدیر را عامل وحدت دانست و گفت: غدیر سرمایه‌ای است که فرهنگ شیعه از آن شکل‌گرفته است، ولی این واقعه، تنها مختص شیعیان نیست، بلکه سرمایه‌ای است که در اختیار تشیع هست تا آن را به دیگران منتقل سازد.
وی استقبال اهل سنت از برنامه بازسازی واقعه غدیر را موردتوجه قرار داد و گفت: این کار در ادامه سخن امام رضا علیه‌السلام است که می‌فرمایند: «لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»؛ مردم اگر زیبایی‌های کلام معصومین را بفهمند، از آن‌ها تبعیت می‌کنند و این رسالت بر دوش ماست که این زیبایی‌ها را به همگان نشان دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه برگزاری آیین بازسازی واقعه غدیر را نیازمند برنامه‌ریزی و نظم دانست و گفت: تعظیم شعائر دارای دو بعد محتوایی و ظاهری است؛ در عرصه ظاهری باید کاری انجام شود که درخور شأن اهل‌بیت باشد، ازنظر محتوایی نیز باید نسبت به ابعاد مختلف شعائر اطلاع کامل داشت.
وی ادامه داد: هرسال که این مراسم برگزار می‌شود، باید عده‌ای اندیشه‌ورز بیاید و جوانب مختلف کار را بررسی و نقاط ضعف را برطرف کنند و بر کیفیت کار بیفزایند. البته باید دانست بازسازی واقعه غدیر موجب آشنا شدن و معرفت پیدا کردن هرچه بیشتر مردم نسبت به آن می‌شوند، از سوی دیگر موجب خشم دشمنان و منافقان می‌گردد؛ این مسئله نباید در کار درست شما خللی ایجاد کند.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام خاطرنشان کرد: در این مسیر هدف شما جذب حداکثری و دفع حداقلی باشد.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha