پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مراسم دعای عرفه

حوزه/ حجت الاسلام فرزین گفت: سِرّ فضیلت روز عرفه در اسم آن نهفته است،عرفه از عرفان و معرفت و شناخت می آید، حقیقت دعای عرفه شگفتی آفرینش و توحید در خالقیت، توحید صفاتی،توحید ذاتی و توحیدافعالی و در یک کل همه مراتب توحید در دعای عرفه نهفته شده است .

حجت الاسلام مهدی فرزین در  گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، به مناسبت روز عرفه، در تبیین فضایل این روز، اظار کرد: همان طور که از روایات مشخص است در عظمت روز عرفه همین بس که در روایت آمده « اگر کسی در شب های قدر بخشیده نشد به انتظار رو زعرفه برای بخشش باشد ».  

وی بیان این که البته بخشش خدا در روز عرفه متفاوت است و جلوه های متعددی دارد، گفت: بخشش های خداوند متناسب با نوع افراد است، عطیه ها و هدایای خداوند برای مسلمان و کافر متفاوت است.

استاد حوزه عنوان کرد: در روایت آمده است که در روز عرفه فرد مستمندی گدایی می کرد، امام سجاد (ع) به آن فرد نهیب زدند  «که وای بر تو که در روز عرفه حتی بچه هایی که  در شکم های مادرشان هستند هم از رحمت خدا بی نصیب نیستند و تو مشغول گدایی هستی».

وی تاکید کرد: در باب فضیلت روز عرفه، روایت زیاد است، ولی آنچه مهم است چرایی ارزش والای این روز است و چرا اعمال روز عرفه به این میزان مهم است، در روایت آمده که امام زمان(عج) هر ساله در روز عرفه در عرفات حضور دارند که موید این ارزش و جایگاه است.

حجت الاسلام فرزین در توضیح ارزش روز عرفه خاطرنشان کرد: باید  گفت که سِرّ فضیلت روز عرفه در اسم آن نهفته است،عرفه از عرفان و معرفت و شناخت  می آید، حاجیانی که به حج تمتع مشرف می شوند بعد از احرام، وقوف در عرفات می کنندکه سِر این وقوف  این است که خارج از حرم الهی قرار می گیرند تا کسب معرفت الهی پیدا کرده و شایسته حضور در حرم الهی شوند

به طواف کعبه رفتم     به حرم راهم ندادند

که تو در برون چه کردی    که به درون بیایی

وی بیان کرد: انسان تا زمانی که جز خدا نبیند و کسب معرفت  و شناخت الهی پیدا نکند و همه را در ذیل قدرت الهی نداندو توحید افعالی و توحید ذاتی را درک نکند و از عمق وجود خود دعای عرفه را درک نکند بخشیده نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه اصفهان افزود: حقیقت دعای عرفه شگفتی آفرینش و توحید در خالقیت، توحید صفاتی، توحید ذاتی و توحید افعالی است و در یک کلام همه مراتب توحید در دعای عرفه نهفته شده است و این خیلی مهم است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha