شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ اختتامیه چهارمین اجلاس سراسری  مدیران مدارس علمیه خواهران

حوزه/ رؤسای کمیسیون ۱۱ گانه حوزه علمیه خواهران در اختتامیه چهاردهمین اجلاسیه مدیران سراسری حوزه های علمیه خواهران بر مدرسه محوری و رفع کاستیهای این حوزه تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، خانم محرابی امروز در اختتامیه چهاردهمین اجلاسیه مدیران سراسری حوزه های علمیه خواهران که در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهراء(س) قم برگزارشد،  با ارائه گزارشی ازکمیسیون برنامه نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران گفت: زیاد بودن حجم متون درسی، ارتقاء مهارتی اساتید، تحول در روش های تدریس، استفاده از تکنولوژی تدریس، تأکید بر روش یادگیری به طلاب، تأکید بر مباحثه، پیشنهاد دروس، بازنگری در تعیین پیشنهادی دروس و تعدیل آن، استفاده طلاب از فضای مجازی برای دروس پیشنهادی، برگزاری آزمون در دو نیم سال برای طلاب، از جمله موارد ارائه شده در این کمیسیون بود.

سخنگوی کمیسیون برنامه نظام آموزشی حوزه علمیه خواهران افزود: استفاد از فضای مجازی برای برگزاری کلاس آنلاین در مقاطع سطح دو تا چهار در واحدهای تعیین شده و اجرای برنامه فرهنگی تربیتی پژوهشی با آموزش از دیگر موارد مطرح شده بود.

خانم پرهیز کار، سخنگوی کمیسیون پذیرش حوزه علمیه خواهران نیز با ارائه گزارشی از کمیسیون پذیرش گفت: تسهیل در پذیرش دختران حافظ قرآن و خانواده شهدا و عدم شرط معدل برای پذیرش حافظان قرآن، امتیازات ویژه برای نخبگان، فرزندان روحانیون، پذیرش همه داوطلبین به صورت حضوری، طراحی درسی برای داوطلبین دانشگاهی به حوزه، پذیرش مدارس علمیه از اول بهمن ماه، و ... از جمله مباحث مطرح شده دراین کمیسیون بود.

خانم عیوضی هم به ارائه گزارشی از کمیسیون منابع مالی پایدار حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: امروز یکی از چالش های جدی حوزه های عملیه نبود منابع مالی پایدار است.

سخنگوی کمیسیون منابع مالی پایدار افزود: این امر می طلبد مسئولین با حفظ کرامت حوزه های علمیه، نیات واقفین و مردمی بودن حوزه های علمیه، مسئولین اقدام به شناسایی منابع پایدار نمایند.

وی عنوان کرد: برای منابع پایدار لازم است به مواردی چون تشکیل کمیته اقتصادی برای رفع مشکلات، هماهنگی با سازمان اوقاف و امور خیریه و سیاست مرکز مدیریت برای مدارس عملیه اشاره شد.

خانم فلاحیان نیز با اشاره به کمیسیون امور مالی، حقوقی و عمران حوزه علمیه خواهران گفت: نبود آیین نامه مصوب در بخش حقوقی مالی، عدم اطلاع دقیق مدیران از وظائف در مورد حقوق مالی، عدم توجیه نسبت به فرایند اخذ زمین و امور ساخت و ساز و تعیین نقشه از جمله موضوعات مطرح شده در این کمیسیون بوده است.

سخنگوی کمیسیون امور مالی، حقوقی و عمران افزود: توجه به اصل شفافیت و محور بودن مدرسه، طراحی نظام بخشی به مباحث مالی، افزاش شفافیت مالی و کاهش سلایق مدیران از جمله موارد پیشنهادی دراین کمیسیون بوده است.

خانم نیکپور نیز با ارائه گزارشی از کمیسیون تربیت و تهذیب اشاره کرد و گفت: آموزش رشته خاص برای مشاوران، ارتقاء مشاوران در برنامه های کارگاهی، برگزاری دوره های تخصصی مشاوره با حضور متخصصین مشاوره، ارائه کارنامه فرهنگی قرآنی همراه با تأییدیه اخلاقی برای فارغ التحصیلان، استفاده بیشتر از کتبی مانند نهج البلاغه و  تجدید نظر در برگزاری مسابقات حفظ قرآن به صورت آنلاین در فضای مجازی، اضافه شدن دورس حوزه انقلابی و روش پاسخ گویی به مباحث حوزه انقلابی، بازبینی کتب های فعلی، برگزاری دوره های ضمن خدمت برای اساتید، استفاده از اساتید مجرب غیر حوزوی  از جمله موارد پیشنهادی در این کمیسیون بوده است.

وی افزود: برگزاری گفتمان های حوزه انقلابی، استفاده از ابزارهای نوین برای تحلیل در مباحث سیاسی، برگزاری کارگاهای آموزشی سیاسی برای افزایش بینش سیاسی اساتید، استفاده از افراد خاص در شورای تربیتی مدارس، استفاده از مربیان اخلاقی، تربیت مربیان اخلاقی از دیگر موارد ارائه شده بوده است.

خانم داودی، سخنگوی کمیسیون پژوهش  نیز با ارائه گزارشی گفت: پژوهش از امور مهم در حوزه های علمیه است تا جایی که رهبر انقلاب بر اهمیت آن تأکید فرمودند و معتقدند آموزش بدون پژوهش اثری نخواهد داشت.

 سخنگوی کمیسیون پژوهش حوزه علمیه خواهران اظهارداشت: ارائه شیوه های حمایتی طلاب پژوهشگر، بهره گیری از فارغ التحصیلان سطح 4 برای مراکز علمی مورد نیاز، تسهیل و مساعدت حداکثری برای مراکز پژوهشی، تعامل با مراکز و نهادهای پژوهشی برای پاسخ به نیاز جامعه، شناسایی پژوهشگران نخبه، وحدت رویه معاونت های محتوایی مرکز در تعیین محورهای جشنواره فرهنگی و پژوهشی، از جمله مواردمطرح شده بوده است.

وی فعال شدن اداره کل امور دانش آموختگان مرکز با حمایت جدی، ایجادساز کار لازم برای نقش آفرینی طلاب پژوهشگر، ضرورت تقویت خوباوری و توانایی پژوهشگران، تجهیز کتابخانه و به روز رسانی آنها و توسعه عرصه بهره برداری ازکتابخانه علمی تخصصی را از دیگر موارد عنوان کرد.

313/40

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha