پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 طلاب خواهر

حوزه/ بین ۶۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌ها مستقیماً بر اثر استرس، ایجاد یا تشدید می‌شوند. استرس با بسیاری از بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت، مستقیماً در ارتباط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، به همت مرکز خدمات حوزه علمیه استان کردستان، کارگاه آموزشی بهداشت و سلامت ویژه طلاب خواهر، امروز در مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان قروه برگزار شد.

در این کارگاه، خانم کریمی، کارشناس ارشد شبکه بهداشت شهرستان قروه گفت: دنیای امروز، دنیای سخت کار کردن و تلاش مداوم است. در محیط‌های کاری مختلف، ما با انواع مشکلات و دغدغه‌ها روبه‌رو هستیم. همه‌ این مشکلات دست به دست هم می‌دهند تا استرس‌های گوناگون را در زندگی تجربه کنیم؛ استرسی که عامل بسیاری از بیماری‌هاست. اما برای مقابله با استرس که در دنیای امروز اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، چه باید کرد؟

وی افزود: بین ۶۰ تا ۹۰ درصد بیماری‌ها مستقیماً بر اثر استرس، ایجاد یا تشدید می‌شوند. استرس با بسیاری از بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و دیابت، مستقیماً در ارتباط است؛ علاوه بر این، می‌تواند موجب بیماری‌های دیگری نظیر کمردرد، سردرد، دندان‌قروچه، ناراحتی معده و مشکلات گوارشی، خستگی و بی‌خوابی، مشکلات پوستی، افزایش یا کاهش وزن شود و میل جنسی را کم کند. البته اینها فقط علائم فیزیکی استرس هستند. مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب، نوسانات خلق و خو، گیجی، بی‌قراری، فراموشی، تحریک‌پذیری، احساس نا امنی و سایر علائم رفتاری و روانی منفی و مخرب، بر اثر استرس ایجاد می‌شوند. با این اوصاف بهتر است به فکر روش‌هایی برای مقابله با استرس باشیم.

کارشناس شبکه بهداشت شهرستان قروه در خصوص چگونگی مقابله با استرس گفت: تنها راه برای کاهش اثرات زیان‌بار استرس، کم کردن خود استرس و عوامل ایجادکننده‌ی آن است. البته عوامل متعددی استرس را ایجاد می‌کنند که برخی از آنها، اتفاقات ناخوشایند و ناخواسته و برخی از آنها رویدادهای طبیعی و بعضاً خوشحال‌کننده‌‌ زندگی هستند، بنابراین نمی‌توانیم در جهت حذف همیشگی آنها قدم برداریم.

وی ادامه داد: ازدواج کردن، بچه‌دار شدن، ارتقای شغلی، ترتیب دادن یک جشن تولد برای فرزندان یا حتی برنامه‌ریزی برای یک سفر چند روزه، همه‌ی اینها به اندازه‌ی سر و کله زدن با یک رئیس بداخلاق یا انجام یک پروژه‌ی فوری، می‌تواند عامل ایجاد استرس باشند. از آنجایی که تغییرات مثبت در زندگی می‌توانند به اندازه‌ی تغییرات منفی، عامل ایجاد استرس باشند، کنار آمدن با استرس به معنای خلاصی از تمام عوامل ایجاد استرس نیست. در مقابل، شما باید طرز فکر و رویه‌ی زندگی خود را طوری تغییر دهید که بتوانید استرس‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی را مدیریت کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha