پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید ابراهیم حسینی‌اراکی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بزرگترین بحران جامعه بشری، بحران انسانیت است، گفت: مسؤولان باید دغدغه مردم را داشته باشند؛ مسؤولی که حقوق بالا می‌گیرد و زندگی اشرافی دارد اما فقر را درک نمی‌کند از انسانیت به دور است حتی اگر به ظاهر متدین باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی‌اراکی در سلسله برنامه‌های تبلیغی حرم مطهر رضوی ویژه دهه ولایت، در صحن جامع رضوی بیان کرد: محبت و علاقه به حضرت علی(ع( باید ولایتی باشد نه ولادتی در واقع ولایت امیرمؤمنان علی(ع) واجب و فریضه‌ای الهی است.

وی تصریح کرد: اصرار بر ولایت امیرمؤمنان(ع) و سایر اهل بیت(ع) برای این است تا با ورود به بیت نورانی ایشان ما را تطهیر، تزکیه و تربیت کنند، اگر انسان زیر چتر ولایت قرار بگیرد در درجه اول از حیات حیوانی به حیات انسانی می رسد و همه اینها برای رسیدن به انسانیت است.

بزرگترین بحران جامعه بشری، بحران انسانیت است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نوع‌دوستی، محبت، حلم، بردباری، تواضع  از جمله نشانه‌های انسانیت دارد به شمار می‌رود، متذکر شد: بزرگترین خطر و بحرانی که جامعه بشری را تهدید می‌کند، بحران انسانیت است که روز به روز در بین انسان‌ها کمرنگ‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه انسان تنها موجودی است که می‌تواند آدم باشد اما آدمیت نداشته باشد، زیرا حیوانات از این موهبت محرومند، خاطرنشان کرد: غرب و شرق، کمونیست‌ها و گاوپرست‌ها اگر آدمیت نداشته باشند، جای تعجب نیست اما ما که اهل بیت(ع) و نسخه‌شفابخش قرآن را داریم چرا اوصاف انسانیت در بین ما کمرنگ شود؟!

حجت الاسلام حسینی‌اراکی با اشاره به اینکه از نگاه شهید آیت‌الله مطهری بزرگترین فرق انسان و حیوان این است که انسان موجودی دردمند است، تصریح کرد: کسی که انسانیت دارد نسبت به اقوام، همسایه، هم‌کیش خود محبت‌ و دغدغه دارد درواقع نوع‌دوست است (اصل مهم انسانیت) اما حیوان چیزی جز شکم و شهوت نمی‌شناسد و فقط دنبال رفع نیازهای خود است، متأسفانه امروز جامعه بشری هم رو به منفعت‌طلبی، شکم پرستی و خودخواهی می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: آدمی که خود را مسلمان، شیعه و محب اهل بیت(ع) می‌داند در هر لباس و از هر قشری؛ چه مسؤول کشوری، حوزوی، دانشگاهی، شهری یا روستایی باشد نسبت به اطرافیان خود بی‌تفاوت نیست.

مسؤولان باید دغدغه‌مند باشند

استاد حوزه علمیه قم افزود: کسی که درد فقرا، جوانان و مردم در سینه‌اش نیست آیا می‌توان گفت او مؤمن است؟، نه تنها نمی‌توان او را مؤمن نامید که بنا به گفته قرآن و اهل بیت(ع) او را نمی‌توان «انسان» گفت.

وی با اشاره به اینکه بنا به روایتی «قلب شیعه مملو از دو چیز است؛ اول محبت خدا و بندگانش و دوم بغض دشمنان خدا» متذکر شد: مؤمن دغدغه‌مند است و نسبت به فقر، بیکاری و معضلات جامعه‌اش احساس نگرانی و تکلیف می‌کند، چنانکه حضرت علی(ع) فرموده‌اند: آیا درست است منِ علی(ع) فقط به لقب امیرمؤمنین قانع و از درد مردم بی‌خبر باشم؟

حجت الاسلام حسینی‌اراکی تصریح کرد: مسؤولی که حقوق بالا می‌گیرد و زندگی اشرافی دارد اما فقر را درک نمی‌کند نمی‌توان او را انسان نامید حتی اگر به ظاهر متدین باشد.

این استاد حوزه در پایان گفت: هدایت و تربیت تعاریف گوناگونی دارد یکی از آن معانی «تنظیم» است یعنی ما باید عقاید، علایق، سخن گفتن، اعمال و اخلاق خود را باید با حجّت خدا تنظیم کنیم نه با بازیگر هالیوودی، خواننده و آوازه‌خوان غربی. آنها مدل و الگوی ما نیستند بلکه الگوی ما ائمه اطهار(ع)، شهدا و صلحا هستند.

313/28

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha