شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مقامی

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این که دوره معارف انقلاب اسلامی با محوریت منظومه فکری رهبر معظم انقلاب از اول مهرماه در مدارس علمیه برگزار می شود، گفت: نظام آموزشی قرآنی حوزه ابلاغ شده و برنامه به گونه ای تدوین گردیده که طلبه یک دور کل قرآن را ببیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام مهدی مقامی، معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان، در اجلاسیه اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد، خطاب به اساتید به عنوان جهادگران عرصه تعلیم و تربیت گفت: شما اساتید باید طلابی را تربیت کنید که ملا و باسواد باشند، چراکه طلبه بی سواد دردی از جامعه دوا نمی کند.

وی با بیان این که طلبه باید سیاسی و انقلابی باشد و طلبه ای که ملا نباشد، بدون شک طلبه جامعی نخواهد بود، تصریح کرد: در یک کلام طلبه باید ملا، مهذب و فعال سیاسی و انقلابی باشد که اگر هر یک را نداشته باشد در نقش آفرینی درون حوزوی و برون حوزوی خللی ایجاد شده و بر اساس فرمایش بزرگان نیز مهمترین مولفه در حوزه های علمیه تهذیب است.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر طلبه ای عالم باشد، اما مهذب نباشد ضرر زیادی به جامعه وارد می کند، خاطر نشان کرد: یک طلبه و روحانی باید مهذب و اهل اخلاق و تهذیب باشد و به واقع جایگاه یک روحانی و طلبه در نظام اسلامی، جایگاه انبیای الهی است و تصویری که خداوند از علما ارائه داده جایگاه بزرگی است.

حجت الاسلام مقامی با بیان این که علما وارثان انبیا روی زمین هستند، ابراز کرد: در عرف فرهنگی ما اینگونه شده که معلم شمع جمع بشریت است اما نگاه ما به معلم این است که معلم شمع نیست، بلکه شجر است.

وی با بیان این که نگاه ما به استاد نگاه به یک شجر است که هر روز شاخ و برگ بیشتر و ثمر و استحکام افزون تری پیدا می کند، افزود: شجر هر روز رشد بیشتری پیدا کرده  و دیگران از آن استفاده می کنند، اما مثل شمع نیست که دود شود و آلودگی ایجاد کند، بلکه مانند شجر است که هرچه شاخ و برگ پیدا می کند ریشه هایش در زمین بیش تر شده و استحکام می یابد.

معاون فرهنگی، اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این که استاد در کنار آن که طلاب از ثمر آن استفاده می کنند در زمین ریشه می دواند، گفت: استاد باید به شجره طیبه تبدیل شود که این با تعلیم و تربیت واقع می شود؛ در عین آنکه دیگران از سایه او استفاده می کنند رشد پیدا می کند و هر روز که می گذرد باید به نظر ثمر و سایه و ریشه درونی آن رشد پیدا کند.

حجت الاسلام مقامی با بیان این که بهترین ویژگی ها را باید در مسند درس در خود ایجاد کرد، تصریح کرد: به لحاظ ابعاد تربیتی، حرّیت و آزاد اندیشی از جمله ویژگی هایی یک استاد است و همیشه تاثیر ناگفته های استاد بیش از گفته های استاد می باشد که در این راستا باید گفت همه حرکات، سکنات و رفتار اساتید تاثیر و بار تربیتی دارد.

وی با بیان این که اظهار تاسف و یا خوشحالی و برخورد استاد در طول سال نقش و آثار تربیتی جدی دارد، خاطر نشان کرد: اینان را باید به عنوان کسانی که در مسند تربیتی هستید و مسئولیت بنده نیز بعد فرهنگی است، به آن توجه جدی تری داشت.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این که معاونت فرهنگی این حوزه برخوردار از 7 قرارگاه عملیاتی آموزشی می باشد و بناست در سه عرصه قرآن و عترت، سیاست و جامعه و اخلاق و تربیت کارهای ویژه ای دنبال شود، ابراز کرد: در تیم مدیریتی جدید حوزه علمیه خراسان اتفاقات خوبی در چندین عرصه تحولی صورت گرفت.

حجت الاسلام مقامی با اشاره به اینکه باید دید در سیستم آموزشی حوزه بهره قرآنی ما چه میزان بوده است، بیان کرد: الان نظام آموزشی قرآنی حوزه ابلاغ شده و برنامه به گونه ای تدوین شده که طلبه یک دور کل قرآن را ببیند؛ البته همه اینها زمانی اثربخش خواهد بود که شما استاد جهادگر تدریس همراه با استانداردهای مورد نیاز برای تدریس داشته باشید و چندین واحد آموزشی در برنامه آموزشی حوزه وجود دارد که اساسا می تواند طلبه را نسبت به حکومت اسلامی آشنا و آگاه کند.  

وی با بیان این که به لحاظ اخلاقی و تربیتی طلاب هر سال و هرترم آموزشی بر اساس تحول صورت گرفته مباحث اخلاقی و تربیتی را بر محوریت صحیفه سجادیه دنبال می کنند که البته در این زمینه زحمت اصلی بر دوش شما اساتید و جهادگران عرصه تعلیم و تربیت است، ابراز کرد: اگر بهترین متن نیز تهیه شود اما نقش آفرینی شما نباشد، این کار به نتیجه نمی رسد.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این که بدین جهت محوریت نظام تعلیم و تربیت در حوزه اساتید بوده و اگر استاد نقش آفرینی نداشته باشد زحماتی که کشیده می شود، تباه خواهد شد، اظهار کرد: برخی از بحث ها در موضوع قرآن و عترت در نظام آموزشی دیده نشده و در تبیین عناوین ارائه شده در نظام آموزشی حوزه برای مسائل قرآنی، نقش شما دوچندان است.

حجت الاسلام مقامی با بیان این که امروز باید موضوع قرائت قرآن و محافل قرآنی به عنوان برنامه های فوق العاده فرهنگی، تربیتی در حوزه علمیه خراسان دنبال شود، گفت: در مدت حضور در این منصب، بر اساس بررسی های صورت گرفته در موضوع قرآن و عترت و اخلاق متناسب با نیاز حوزه ظرفیت وجود نداشت و علی رغم حضور قریب 40 هزار نفر طلبه، استاد توانمند حکومت اسلامی و اخلاق و تربیت چندان زیاد نبودند که تاثیر تربیتی داشته باشند لذا با تدبیر مدیر محترم حوزه خراسان در این ارتباط و سکانداری معاونت اموزش، بستر رشته های تخصصی باز شده و باید طلبه را سوق به ورود به عرصه های تخصصی داد.

وی با بیان این که پیش رویمان آثار شهید مطهری را داریم و شما می توانید طلاب را ترغیب به سمت مطالعه این آثار و آشنایی با معارف انقلاب اسلامی کنید، بیان کرد: دوره معارف انقلاب اسلامی بناست با محوریت منظومه فکری رهبر معظم انقلاب از اول مهرماه در مدارس علمیه برگزار شود که رسالت شما اساتید آن است تا طلاب را تشویق به حضور در این دوره ها کنید.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان این که همه فعالیت های حوزه به همه ما مرتبط بوده و همه باید دست به دست یکدیگر داده تا آن نتیجه مدنظر یعنی تربیت طلبه موثر انقلابی محقق شود، خاطر نشان کرد: اگر هرکجا خلاء ایجاد شود، نتیجه متوجه استاد نیز خواهد بود، بنابراین همه آنچه به دنبال آن هستید تا طلبه نقش آفرینی مثبت و موثر  در جامعه داشته باشد به آسودگی اتفاق نمی افتد و در این راستا مسئولین فرهنگی همه باید تلاش کنند تا طلبه باری از دوش جامعه بردارد.

حجت الاسلام مقامی با بیان این که بنا داریم در این عرصه مسئولین فرهنگی ساماندهی شوند و حسب اهمیت مسائل فرهنگی و تربیتی مسئولین فرهنگی در سال پیش رو به عنوان نیروهای حوزه مورد حمایت قرار خواهند گرفت، افزود: مسائل فرهنگی تربیتی مدارس نیز به سامان می رسد که همه اتفاق نمی افتد مگر آنکه اساتید با ما همراهی کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha