پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مهدوی

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، خطاب به اساتید با بیان این که اگر ادعای حوزه انقلابی دارید و معتقدید اساتید باید انقلابی باشند، کاری کنید که طلبه ما در تراز انقلاب باشد، گفت: طلبه در تراز انقلاب تربیت و نوع اندیشه او را انقلابی کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام مجتبی مهدوی ارفع، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، در اجلاسیه اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه سلیمانیه، خطاب به اساتید با بیان این که اگر ادعای حوزه انقلابی دارید و معتقدید اساتید باید انقلابی باشند، کاری کنید که طلبه ما طلبه در تراز انقلاب باشد، گفت: گفتمانتان باید گفتمان انقلابی باشد، طلبه در تراز انقلاب تربیت کنید و اندیشه و گفتمان و نوع نگاه و اندیشه او را نگاه انقلابی کنید.

وی با بیان این که تربیت طلبه در تراز انقلاب بر اساس بیانات مقام معظم رهبری باید در راستای زنجیره تمدن سازی اسلامی باشد، تصریح کرد: فلسفه حوزه های علمیه تربیت نیروهای انسانی در راستای ایجاد نظام و تمدن اسلامی بوده و اگر طلبه افق چشم اندازی خود را در افق تمدنی در نظر بگیرد و مجموعه مباحث علمی خود را مبتنی بر این نوع نگاه برنامه ریزی  و دنبال کند، آنگاه در برخورد با مسائل با این نگاه تربیت می شود و در مسیر نیروی فعال تمدن ساز قرار می گیرد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان ادامه داد: این نوع گفتمان باید در حوزه های علمیه حاکم شده و طلاب در خدمت نظام و انقلاب برای چشم انداز تمدن سازی اسلامی تربیت شوند و تلاش کنند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که اگر طلبه چنین احساس کرد که باید خود را جدای از انقلاب و اسلام ببیند آن گاه مسأله حوزه سکولار مطرح می شود، عنوان کرد: طلبه نباید خود را جدای از انقلاب ببیند، بلکه باید خود را به عنوان طلبه انقلابی دیده و شاخصه های طلبه انقلابی را در خود ایجاد و عنوان طلبه انقلابی را برای خود بپذیرد.

وی ادامه داد: عقبه فکری نظام اسلامی حوزه های علمیه اند که اگر طلاب و حوزویان با مسائل پشتیبانی نظام آشنا نباشند، آن گاه این امکان وجود دارد که به جهات مختلف با توجه به تهدیدهای دشمن منحرف شده و حوزویان تحت تاثیر اعوجاجات فکری قرار بگیرند که در این صورت اندیشه انقلابی رخت بر برسته و آن طلبه در تراز انقلاب محقق نمی شود.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که هدایت فکری، دینی و سیاسی باید در حوزه های علمیه به عنوان نگاه غالب مطرح باشد، اظهار کرد: تربیت در مجموعه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان تربیتی جامع بوده و طلبه باید به معنای واقعی کلمه به آن علم عمیق که در روایات در خصوص علم دین و فقه مطرح شده دست یافته و از سوی دیگر نیز اساتید انقلابی حوزه باید حتما نسبت به تربیت علمی طلاب توجه و اهتمام ویژه ای داشته باشند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که در شرائط امروز جامعه باید حتما نسبت به تربیت اقتصادی طلاب اهتمام و توجه ویژه ای صورت بگیرد، اظهار کرد: تربیت جامع باید به عنوان یک اصل مهم در همه کلاس ها مدنظر باشد و اساتید باید توجه ویژه ای به همه عرصه های تربیتی داشته باشند و طلبه جامع را در این مسیر تربیتی تحویل حوزه علمیه بدهند.

وی با اشاره به عدم اکتفا در سطح دانشی طلاب تا زمان رسیدن به سطح کاربرد آن دانش در جامعه ابراز کرد: گاهی احساس می شود سطح دانشی یک طلبه در سطح آشنایی با دروس متوقف شده و طلبه به سطح شناخت ورود نکرده در صورتی که باید حتما سطح یادگیری طلبه از شناخت عبور کرده، به سطح کاربرد برسد و طلبه بتواند عملا صرف را به صورت کاربردی اجرا کند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که در زمینه قواعد صرفی و نحوی، باید از منابع دینی و علمی که از سوی گذشتگان تدوین شده و منابع مستند و مستدلی است استفاده کرد، افزود: عملا سطح طلبه باید به سطح کاربرد دروس فراگرفته شده برسد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که در سال گذشته نیمی از ارزشیابی دروس واگذار به اساتید شد و در برنامه مدون حوزه بنا داریم همه امتحانات را واگذار به مدارس علمیه کنیم، بیان کرد: البته گاهی تجربه نشان می داد واگذاری امتحانات به اساتید می توانست با آسیب هایی نیز مواجه شود اما این سیاست کلان امروز در مجموعه مرکز مدیریت باید دنبال شود.

وی با بیان این که شما اساتید به عنوان نماینده ما هستید و بدین جهت باید از حیثیت علمی حوزه در مدارس علمیه پاسداری کنند، خاطر نشان کرد: ما بدون دغدغه همه ارزشیابی علمی طلاب را در اختیار مدارس علمیه قرار می دهیم و تلاش ها مبتنی بر آن است تا وضعیت ارزشیابی علمی حوزه ها به وضع آرمانی و مورد نظر حوزه تحولی برسند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که در این حوزه در دو سالی که شورای  عالی منصوب شدند اتفاقات خوبی افتاده از جمله آن که در زمینه مقطع عمومی نظام جامع تغییراتی در برنامه درسی حاصل شده، تصریح کرد: در روند نظام جامع آموزش حوزه علمیه خراسان، آسیب هایی که از اساتید به ما رسید، بررسی و جمع بندی شد و آنها را در کمیسیون آموزش حوزه بردیم و در جلسه کمیسیون مصوب شده و تغییرات اساتید محترم اعم از تغییرات برخی از متون و کتبی که در برنامه مقطع عمومی دیده شده بود بررسی و تایید شده و تغییرات صورت گرفته در برخی متون در ابتدای سال تحصیلی ابلاغ می شود.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که باید گام به گام حرکت کرد تا به برنامه مطلوب رسید، گفت: اگر اساتید نظر و نکته ای دارند، آن را به ما اعلام کنند تا از نظرات اساتید استفاده شود و نکات ما را نیز به طلاب منتقل کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، با اشاره به شعار این حوزه یعنی «حوزه انقلابی، اندیشه و عمل» هدف و راهبرد اساسی را پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری دانست و ابراز کرد: مجموعه حوزه به دنبال اجرایی شدن مطالبات رهبری است که اعلام تحولات در حوزه تحولی نیز سبب می شود طلاب انگیزه بیش تری برای کار و فعالیت پیدا کنند.

وی با بیان این که مجموع فعالیت معاونت آموزش حوزه امسال نسبت به سنوات اخیر هشت برابر و نسبت به سال گذشته حداقل سه برابر شده که این رشد چشمگیر در حوزه تحولی خراسان ملموس است، بیان کرد: یکی از این اقدامات تحولی برنامه اردوهای گلبهار بود که از اول تیرماه تا 20 مردادماه در خدمت طلاب فعالیت های مختلفی در حوزه ادبیات عرب دنبال شد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان این که نسبت به توانمندسازی طلاب خصوصا در مقطع ادبیات عرب برنامه های ویژه ای در معاونت آموزش حوزه دنبال شده و از سوی دیگر در سال گذشته در مرکز نخبگان امتحانات ویژه و سخت برای طلاب مبتدی با اساتید دروس خارج برگزار شد و از مجموع طلاب ممتاز حوزه علمیه خراسان 191 استعداد برتر را شناسایی کردند، بیان کرد: حوزه پیش از این چنین برنامه ریزی نداشته و انصافاً این برنامه های تحولی باید برای طلاب و اساتید مورد تبیین قرار بگیرد.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان با بیان این که امروز در حوزه تحولی خراسان در بخش هنر، رسانه و فضای مجازی بیش از صد نفر از طلابی که فعالیت گسترده داشته و حتی برخی فعالیت آنان در عرصه ملی به عنوان برترین آثار شناخته شده و برترین ها در این عرصه ها هستند، شناسایی شده اند، اظهار کرد: رویکرد تعامل حوزه و نظام و این که حوزه علمیه باید خود را پشتیبان نظام اسلامی بداند و محتوای خود را به جامعه منتقل کند، امروز به عنوان یک اصل در حوزه مطرح است.  

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha