پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ضیا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی در اجلاسیه اساتید حوزه خراسان گفت: امروز تبلیغات دشمنان داخلی و خارجی همه حیثیت روحانیت را هدف گرفته و می خواهند مردم از روحانیت جدا شوند که در این زمینه رسالت شماست با عملتان این توطئه را خنثی کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسن ضیاء توحیدی، استاد حوزه علمیه قم، در اجلاسیه سراسری اساتید اعزامی حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد گفت: اگر در حوزه ها کار قوی مبتنی بر تقویت و ایجاد باور واقعی عمیق نسبت به خداوند و دین صورت نگیرد، ضرر فراوانی بر دین مترتب خواهد بود که بدین سبب فرد باید دین باور تربیت شود که اگر این گونه باشد عملش مبین دین باوری اوست.

وی با بیان این که باید باور عمیقی نسبت به دین در میان طلاب ایجاد شود و آن کس که باور در او ایجاد شود، آن گاه دیگر به این رسالت خویش به عنوان شغل نگاه نمی کند، بلکه انگیزه دینی داشته و می داند که مسئولیت دارد، تصریح کرد:  زمانی که انگیزه دینی وجود دارد، روحانیون کار را با شور و شوق دنبال می کنند، لذا در مساله ایجاد باورهای دینی باید کار شود.

استاد حوزه با بیان این که اگر در مسأله ایجاد باورهای دینی سستی شود آن گاه آسیب هایی بر حوزویان مترتب است، خاطر نشان کرد: امروز تبلیغات دشمنان داخلی و خارجی همه حیثیت روحانیت را هدف گرفته و می خواهند مردم از روحانیت جدا شوند که در این زمینه رسالت شماست با عملتان این توطئه را خنثی کنید.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی با بیان این که گاهی رفتار اخلاقی روحانیون، صدها ساعت دسیسه دشمنان را خنثی می کند، ابراز کرد: امروز جو تبلیغاتی علیه روحانیون سنگین است که البته در این راستا بیش ترین مسئولیت در وضعیت اقتصادی بر عهده روحانیون قرار داشته و عظیم ترین حملات به طرف روحانیون برگردانده می شود.

وی با بیان این که پشت این جو سنگین افرادی هستند که از این جریان استفاده می کنند، خاطر نشان کرد: یکی از راه های خنثی سازی این توطئه ها از طریق پایبندی به اصول دینی است؛ در برخی از شهرها روحانیونی هستند که با صداقت ویژه به نظام خدمت می کنند، بنابراین باید در حوزه ها چنین افرادی تربیت کنید تا تبلیغات شکسته شود.

استاد حوزه با بیان این که درس اخلاق تنها یک درس مبتنی بر مسائل اخلاقی نیست، بلکه درس اخلاق باید چیزی باشد که در همان درس افراد ساخته و دگرگون شوند، گفت: در حوزه های علمیه برخی نقاط قوت رو به ضعف گذاشته شده، اما در حوزه کهن خراسان زمینه قوی تر است، چراکه یکی از دلائلی که سبب شده تا طلاب ما در بحث ها قوی تر بوده و در مقایسه با فارغ التحصیلان دانشگاه ها جایگاه برتری داشته باشند، یک ویژگی آن  اساسا همین سنت مباحثه است.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی با بیان این که این بحث ها و گفتگو ها دقت فکری و قدرت بیان ایجاد می کند، ابراز کرد: این را باید جدی تر فرا بگیرید و ساعت مباحثه ویژه قرار داده اند که این ویژگی در حوزه های علمیه اهل تسنن نیست و نباید گذاشت این سنن که در حوزه های علمیه شیعی ریشه دوانده، با توطئه و دسیسه رو به ضعف برود.

وی با بیان این که علم محوری در گذشته آنطور بود که سبب می شد طلاب مطالب را بفهمند اما عشق به علم امروز ضعیف شده و فضای دانشگاه ها نیز به تبع آن تغییر یافته، خاطر نشان کرد: البته در این زمینه استعدادها همه یکسان نیست و گاهی درس به آخر نرسیده رها می شود و یا اینکه طلبه از آن خسته می شود؛ بنابراین باید در زمینه این آسیب ها راه حل اندیشید چراکه به سبب همین آسیب گاهی طلاب در مقاطع خارج پایه ادبیاتی ضعیف و سستی دارند.

استاد حوزه ضمن تاکید بر اهتمام به ترجمه و تفسیر قرآن در حوزه های شیعی بیان کرد: عمده مطالب حوزه های علمیه در فقه و کلام برگرفته از کلام اهل بیت(ع) بوده و بسیاری از مسائل مبتنی بر فقه جواهری است و در حوزه های علمیه تسنن آنچه خوانده شده در قالب تفسیری برای مردم ارائه شده، اما در حوزه های علمیه شیعی نیز باید اهتمام به قرآن و حدیث خوانی بیش تر بشود.

حجت الاسلام والمسلمین ضیاء توحیدی با بیان این یکی دیگر از مهمترین جاذبه حوزه های علمیه شیعی این است که فضای باز داشته و زمینه آزادی در حوزه برای طرح سوال و اشکال بخصوص در مسائل کلامی وجود دارد، بیان کرد: حوزه ها بدین جهت برگرفته از فرمایشات معصومین با پشتوانه عقلی و علمی و به دنبال آن حریت و آزاد اندیشی ویژه ای بوده و هستند.

وی با بیان این که در حقیقت اهل تسنن در سال اول طلبه، پیش از قرآن و ترجمه قرآن بر اساس بیان یکی از مولوی ها در قالب کتابی به نام آیات منتخبات، چند آیه قران را که مورد استناد آنان برای تحکیم عقاید تسنن در بحث خلفا و صحابه هست آورده و ارائه داده و  در همان سال اول اعتقاداتی منتسب به قرآن را در مغز افراد جای می دهند، اظهار کرد: در حقیقت آنان همان سال اول می خواهند اعتقادات تسنن در مغز افراد جای گیرد که همه شما رسالت دارید تا در مناطق تلفیقی، عقاید تشیع را متنسب به آیات و روایات قرآنی تبلیغ کنید و اینطور نباشد که در برابر تسنن منفعل باشید.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha