پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ اعزام مبلغان جهادی به مناطق زلزله زده

حوزه/ امر ترویج دین در استان کرمان بعد از انقلاب اسلامی هم باقدرت بیشتری حرکت کرده و امروزه شاهد فعالیت‎های متعددی در این زمینه‎ها هستیم که خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان به بررسی وضعیت تبلیغ در این استان پرداخته است.

خبرگزاری «حوزه»– کرمان/ روحانیت شیعه و حوزههای علمیه همواره در حفظ اصل دین اسلام و تبلیغ و ترویج آن کوشیدهاند و این سنت تا بدین روز محفوظ مانده و به یمن و مبارکی انقلاب اسلامی، امروزه امر تبلیغ چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی در سطح بالاتری نسبت به هر زمان دیگری در تاریخ تشیع قرار دارد.

تاریخ تبلیغ در استان کرمان

استان کرمان به‌عنوان یکی از استانهای مهم و کهن ایران، در طول تاریخ همواره مورد آماج حملات فرق و مذاهب گوناگون بوده؛ اما شیعه در این استان به یمن تلاشهای بی‌دریغ علما و روحانیونش بالاترین جمعیت بوده است. امر ترویج دین در این استان بعد از انقلاب اسلامی هم باقدرت بیشتری حرکت کرده است و امروزه شاهد فعالیتهای متعددی در این زمینهها هستیم که خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان به بررسی وضعیت تبلیغ در این استان پرداخته است.

فعالیتهای معاونت تبلیغ حوزه کرمان

یکی از مراکزی که در استان کرمان همچون دیگر استانها متولی امر تبلیغ دین و هدایتگری است، معاونت تبلیغ حوزه علمیه کرمان است که به اعزام مبلغ در روستاهای سراسر استان می‌پردازد.

حجت‌الاسلام عباس رضایی معاون تبلیغ حوزه علمیه کرمان در رابطه با فعالیتهای این معاونت، گفت: امروز در استان کرمان تعداد 174 مبلغ در قالب طرح هجرت داریم که در این طرح روحانی به همراه خانواده خود در روستای محل تبلیغ استقرار داشته و به امور تبلیغی در قالب کلاس، نماز و حضور در مدارس میپردازد.

وی به دیگر طرحهای تبلیغی اشاره کرد و گفت: طرح دیگر، طرح بینات است و شامل  طلاب در حال تحصیلی میشود که در ایام تعطیل و اوقات فراقت خود به تبلیغ میپردازند.

مبلغین ساعتی مدارس، دیگر طرح در معاونت تبلیغ است که بر اساس آن مبلغین خواهر و برادر در کنار دیگر فعالیتهای تبلیغی خود در شهرهای استان، روزانه چند ساعت به مدارس مراجعه میکنند و به تبلیغ برای دانش آموزان در قالبهای مختلف میپردازند.

حجت‌الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: حمایتهای مادی و معنوی و پشتیبانی از مبلغین یکی از وظایف این معاونت است که متاسفانه این حمایتها در حد تلاش مبلغین نبوده و امروزه مبلغین ما با کمترین درآمد در حال انجام فعالیت هستند.

برنامههای سازمان تبلیغات اسلامی کرمان

از دیگر متولیان مهم در امر تبلیغ در سراسر کشور سازمان تبلیغات اسلامی است که به همین منظور با حجت‌الاسلام علی جلالی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفتگو داشتهایم. وی در این رابطه گفت: در استان کرمان از مجموع ۲۳ شهرستان، در ۱۹ شهرستان اداره تبلیغات وجود دارد.

همچنین دو نمایندگی در دو بخش راین و شهداد نیز تشکیل‌شده است. علاوه بر این، سازمان تبلیغات با پنج تشکل که شامل شورای هیئتهای مذهبی، کانون مداحان، کانونهای فرهنگی و تبلیغی، بانوان فرهیخته و موسسات و خانههای قرآنی نیز همکاری دارد.

وی ادامه داد: این سازمان برای رسیدن به اهداف خود در سه حوزه کارهای فرهنگی، قرآنی و کارهای عمرانی مرتبط با این سازمان فعالیت دارد که در بخش فرهنگی اولین فعالیت در بحث تبلیغی اعزام و استقرار است و در همین رابطه در سال قبل تعداد ۸۹۲۵ مورد اعزام در استان داشتیم.

حجت‌الاسلام جلالی افزود: بخش دیگر بحث تبلیغ، استقرار در روستاهای بالای هزار نفر است که اکنون تعداد ۲۷۵ روحانی مستقر در جنوبیترین تا شمالیترین روستاهای استان داریم که طبق بررسیهای انجام شده در هر منطقهای که روحانی حضور دارد، در بحث کاهش آسیبهای اجتماعی موفق بوده؛ البته از این تعداد حدود ۱۸۵ روحانی مستقر مورد حمایتهای مالی سازمان تبلیغات هستند، اما مابقی توسط اهالی و مردم و به‌صورت ‌خود استقراری تامین میشوند و حمایتهای معنوی از تمامی این افراد از طرف سازمان تبلیغات استان صورت میگیرد.

گروههای جهادی

در کنار فعالیتهای ارگانی و سازمانی طلاب و روحانیون، فعالیت گروههای جهادی بخش زیادی از برنامههای فرهنگی تبلیغی در این استان را شامل شده است که از آن میتوان به فعالیتهای متعدد گروههای جهادی در جنوب استان کرمان و همچنین در مناطق زلزله‌زده کوهبنان و هجدک توسط روحانیون سراسر کشور اشاره کرد. حجت‌الاسلام محسن سنجری مسئول بسیج طلاب و روحانیون کرمان از اعزام بیش از هزار روحانی به اردوهای جهادی خبر داد.

گروههای تبلیغی دانش آموزی

در این میان از نقش گروههای تبلیغی که با همکاری مبلغین استانی تشکیل شدهاند نباید غافل شد. موسسه زلال اندیشه شهیدین یکی از این گروههای تبلیغی است که بیشترین فعالیت خود را در حوزه دانش‌آموزی قرار داده است.

حجت‌الاسلام علی حسنی دبیر موسسه شهیدین در این رابطه گفت: این موسسه در سال هشتادوپنج و در جهت هدفمندی و حرکت جمعی مبلغین استان کرمان آغاز به کار کرد. این موسسه بر فعالیت در گروه کودک و نوجوان اقدام کرد که برای این امر در سال اول با آموزش پانزده نفر و اعزام آنها به مدارس استان کرمان کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسایل ما تربیت مبلغین متخصص در امر تبلیغ دانش‌آموزی بود که برای این امر اقدام به برگزاری دورههای آموزشی کردیم و امسال تعداد 150 طلبه آقا و 80 نفر مبلغ خواهر متخصص در تبلیغ دانش‌آموزی را به مدارس استان کرمان اعزام کردیم. نکته مهم و قابل توجه این است که این مبلغین این موسسه به‌صورت جهادی در حال فعالیت میباشند.

حجت‌الاسلام حسنی به دیگر طرحهای تبلیغی این موسسه اشاره کرد و گفت: از دیگر طرحهای این موسسه جذب طلاب خواهر مقیم در کرمان و اعزام آنها به مدارس به‌صورت مستمر و هفتهای یک‌بار است. جذب دانش آموزان برای شرکت در دوره‌های تربیتی به مدت شش سال، در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در مساجد کرمان توسط مبلغین آموزش‌دیده ما از دیگر طرحهای این موسسه است.

وی بیان داشت: آموزش طلاب برای جلسات اولیا و مربیان و برگزاری دورههای ضمن خدمت برای ده هزار معلم در سطح استان از دیگر فعالیتهای این موسسه است. همچنین این موسسه به مدت پنج سال در جنوب استان در جهت تقویت تشیع و جلوگیری از ترویج وهابیت فعالیت داشته است.

حجت‌الاسلام حسنی خاطرنشان کرد: امسال برای اولین بار مدرسهای با کادر و معلمین روحانی توسط این موسسه، زیر نظر آموزش‌وپرورش راه‌اندازی شده است که مورد استقبال مردم نیز قرارگرفته شد است.

گروههای تبلیغی غیر بومی

همچنین فعالیت‌های گروه‎های تبلیغی توسط طلاب غیربومی هم از دیگر مواردی است که میتوان از آنها یاد کرد؛ به‌عنوان نمونه گروه تبلیغی سفیر یکی از گروههای تبلیغی جهادی است که توسط طلاب غیر کرمانی راه‌اندازی شده است و در جنوب کرمان فعالیت میکند.

حجت‌الاسلام بابانژاد مسوول گروه تبلیغی سفیر در این رابطه، گفت: گروه تبلیغی سفیر یک گروه جهادی است که از سال 85 شروع به کار کرده است و تمرکز آن در مناطق جنوب استان کرمان میباشد. این گروه توسط افراد غیر بومی استان کرمان تشکیل شده؛ اما اکنون بیشترین همکاری را با روحانیون بومی استان کرمان دارد.

وی درباره دلیل تشکیل این گروه گفت: بعد از یک دوره تبلیغ در جنوب استان و مشاهده محرومیتهای موجود در این استان تصمیم به شکل‌دهی این گروه گرفتیم و در این امر به دو صورت تبلیغ عمومی و دانش‌آموزی و همچنین خدماتی عمرانی همچون ساخت مسجد و مدرسه اقدام کردیم. برگزاری دورههای چهارساله مخصوص دانش آموزان نخبه و خانوادههایشان از دیگر برنامههای اجرا شده این گروه است.

آبادانی در کنار تبلیغ

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ثارالله استان کرمان، تبلیغ را از حالت سنتی خود گسترده‌تر کرده است و درواقع رسالت روحانیت را از صرف کار فرهنگی بزرگ‌تر دانسته و در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم از ظرفیت رهبری روحانیون استفاده کرده است.

حجت‌الاسلام محمد افضلی مسئول کارگروه فرهنگی اجتماعی قرارگاه آبادانی و پیشرفت سپاه ثارالله استان کرمان در رابطه با این موضوع گفت: این قرارگاه یک سال و نیم پیش در استان کرمان در پنج کارگروه باهدف محرومیت‌زدایی از مناطق محروم راه‌اندازی شد که کارگروه فرهنگی اجتماعی با شناسایی مناطق محروم، اقدام به اعزام مبلغ به روستاهای محروم دارای ظرفیت داشته است.

وی بیان کرد: این طرح جدای از طرحهای دیگر ارگانها در مناطق جنوبی است و ما سه‌نقطه محروم تکاب شهداد، نرگسان عنبرآباد و ناصریه ریگان را انتخاب نمودهایم و با همکاری معاونت تبلیغ حوزه علمیه کرمان اقدام به اعزام بیست مبلغ به این شهرستانها داشتهایم.

حجت‌الاسلام افضلی خاطرنشان کرد: روحانیون در این مناطق تنها به امور تبلیغی بسنده نمیکنند و همچون امام روستا در راستای عمران و آبادانی آن روستا همت میگمارند.

فعالیتهای تبلیغی نوین

فعالیت تبلیغی در عرصههای جدید همواره یکی از دغدغههای مبلغین بوده است که متاسفانه در این زمینه ارگانهای مربوطه حمایت و برنامه خاصی نداشتهاند؛ اما در این میان سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان برای تقویت امر تبلیغ در فضای مجازی و رسانه اقدام به تشکیل قرارگاه فضای مجازی مبین کرده است.

دراین‌باره خانم ستوعی کارشناس برنامهریزی و فعالیتهای چندرسانه‌ای اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمان گفت: از سال ۹۴ و در راستای عملی کردن منویات رهبری در حوزه فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ای این کارشناسی در سازمان تبلیغات ایجاد شد که در ادامه راه، کمیته فضای مجازی با سه بخش آموزش، تولید محتوا و استعدادیابی راه‌اندازی گردید.

وی افزود: در ابتدای راه به استعدادیابی، تولید محتوا و آموزش اقشار تاثیر گذار پرداختیم و رفته‌ رفته و با تقویت کار قرارگاه فضای مجازی مبین را تشکیل دادیم. در این قرارگاه افراد متخصص و دارای مدارج علمی به‌طور جهادی در حال فعالیت هستند که در این بازه زمانی به آموزش عمومی سواد رسانهای در ایام خاص چون در ایام اعتکاف و محرم و صفر و تربیت راهنمایان سواد مجازی اقدام نمودیم.

خانم ستوعی بیان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های این قرارگاه برگزاری دورههای آموزش مربی از راه دور در سطح استان است، راه‌اندازی سامانه مربیان سواد رسانهای، همکاری با ارگانها و ادارات دولتی در برگزاری دورههای سواد رسانهای برای کارمندان، تربیت معلمین و همکاری با حوزههای علمیه در تربیت طلاب مدارس علمیه در بحث سواد رسانهای و مجازی از دیگر برنامههای این قرارگاه میباشد.

در همین رابطه حجت‌الاسلام معصومی کارشناس معاونت تبلیغ حوزه علمیه کرمان گفت: از برنامههای تبلیغی نوین معاونت تبلیغ حوزه علمیه کرمان همکاری با قرارگاه مجازی مبین در شناسایی طلاب و روحانیون فعال و علاقه‌مند در تبلیغ در فضای مجازی و همچنین تشویق روحانیون هجرت در راه‌اندازی یا ادامه فعالیت مجازی در مناطق تبلیغی میباشد.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha