شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دولت اندونزی بخشنامه جدید «اذان گویی در مساجد» را اعلام کرد

حوزه/ وزارت امور مذهبی اندونزی با انتشار بخشنامه جدیدی، با عنوان «استفاده از بلندگو در مساجد و مصلاها» مقررات ۶ گانه ای برای مساجد هنگام پخش اذان از بلندگوی مساجد صادر کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه» به نقل از straitstimes، دولت اندونزی بخشنامه جدیدی برای «اذان گویی در مساجد» منتشر کرده است.

وزارت امور مذهبی اندونزی بخشنامه ای با دستورالعمل جدید برای چگونگی و زمان پخش اذان از بلندگوهای مساجد ارائه داد. بخشنامه مربوطه با عنوان «استفاده از بلندگو در مساجد و مصلاها» روز جمعه انتشار یافت و بر پیروی موسسات مذهبی از  دستورالعمل های جدید تاکید دارد.

طبق بخشنامه جدید این وزارتخانه، مساجد باید هنگام پخش اذان از بلندگوی مساجد 6 نکته را رعایت کنند. براین اساس بلندگوهای مساجد باید توسط پرسنل باتجربه مورد استفاده قرار بگیرند. موذن باید فردی خوش صدا بوده و کیفیت پخش اذان باید به گونه ای تنظیم  شود که برای گوش دلنشین باشد. همچنین صدای بلندگو نباید بیش از اندازه بالا باشد. ممنوعیت پخش هر گونه سخنرانی به غیر از اذان از بلندگوی مساجد دیروقت و زمان خواب مردم نیز از  دیگر مقررات این بخشنامه می باشد.

به علاوه براساس این اعلامیه اذان باید در زمان های مناسب مثلا هنگام نماز صبح و به موقع پخش شود و برای مراسم متعددی چون قرائت قرآن مجید نیز مسئولین مساجد بایستی از بلندگوهای داخل مساجد استفاده نمایند.

گفته می شود سه روز قبل یک زن 44 ساله چینی تبار متعلق به مکتب بودایی در این کشور به خاطر شکایت از صدای بلندگوهای مساجد و «توهین به مقدسات» به بیش از 1 سال و 6 ماه زندان محکوم گردید که این مسئله تنش هایی را در فضای سیاسی – مذهبی اندونزی به راه انداخته و سبب ایجاد درگیری لفظی میان گروه  های بودایی و اسلامی شده است. در حالی که وکلای این زن حکم مربوطه را محکوم کردند دو سازمان نهضت علما و محمدیه، دو گروه بزرگ اسلامی در این کشور، استفاده از قانون «توهین به مقدسات» برای محکوم کردن وی را زیر سئوال بردند.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha