پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جشنواره تائاتر تیرنگ

حوزه/ پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی «تیرنگ» ۷ الی ۹ شهرویور ماه در ساری برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی «تیرنگ» با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سینا دلشاد رئیس حوزه هنری مازنداران و یاسر محمودی دبیر جشنواره، امروز 4 شهریور ماه در سالن امیر حسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه کوروش زارعی اظهار کرد: حوزه هنری به عنوان سازمانی انقلابی موظف است در راستای ترویج اهداف انقلاب اسلامی قدم بر دارد. یکی از مسیرهایی که می توان به این خواسته دست یافت توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب است. مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود به روی سبک زندگی ایرانی و اسلامی تاکید ویژه داشته اند و به نوعی تمامی نهادها را موظف کرده اند در این راستا حرکت کنند، برای همین حوزه هنری نیز در تمامی بخش های خود سعی می کند به بیانات حضرت آقا توجه ویژه داشته باشد.

وی افزود: جشنواره «تیرنگ» در کنار پرداختن به سبک زندگی ایرانی اسلامی سعی کرده به نوعی آیین های مذهبی را هم در هر منطقه از کشورمان مد نظر قرار دهد، چون پراکندگی قومی در ایران اسلامی سبب شد تا آیین های مختلفی را در کشورمان شاهد باشیم به همین جهت جشنواره تیرنگ سعی دارد به نوعی معرف مراسم هایی باشد که شاید همه مردم از آن مطلع نیستند. در این میان پرداختن به برخی آسیب هایی که در این دست آیین ها مد نظر قرار گرفته به عنوان بخش مهم دیگری در کارما لحاظ شده است.

زارعی تاکید کرد: اینکه ما در شعارمان سبک زندگی ایرانی – اسلامی را مد نظر قرار دهیم اصلی مهم است، اما کارمان تنها به شعار خلاصه نشده است ، چون با کارگاه هایی که در ایام برگزاری جشنواره برپا خواهد بود سعی می‌کنیم مروج فرهنگ مورد نظر در کشورمان باشیم. نکته دیگر اینکه این جشنواره در ابتدا به شکل استانی برگزار می‌شد، اما امسال  به آن ساختار ملی داده‌ایم و هفت استان نیز در این رویداد کار خواهند داشت، اما تلاشمان این است که در آینده نزدیک به آن ساختار بین المللی نیز بدهیم.

وی درباره هیئت داوران جشنواره نیز گفت: وجود داوران خبره در هر جشنواره ای می‌تواند میزان برای سنجش کیفیت آثار مورد نظر باشد. برای همین ما با دعوت از مریم معترف، اعظم بروجردی و مارال فرجاد سعی کرده‌ایم گروه داوران خبره‌ای را برای جشنواره «تیرنگ» مهیا کنیم.

در ادامه این جلسه، دلشاد، رئیس حوزه هنری مازندران هم گفت: آذربایجان شرقی،  بوشهر، گیلان، مازنداران، مرکزی، اصفهان، خوزستان و همدان استان‌هایی هستند که در این جشنواره کارهایشان به نمایش در خواهد آمد. در این رویداد ما سعی کرده‌ایم با بخش ویژه‌ای تحت عنوان بخش اجرای پژوهشی به کارمان رویکردی علمی بدهیم تا جوانان حاضر در این رویداد هنری برای خود دست آوردی خوب از جشنواره کسب کنند.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است تا در آینده نزدیک این جشنواره شکل بین المللی پیدا کند، البته فعلا هدف‌گذاری ما کشورهای حاشیه دریای خزر است، چون با توجه به میزبانی ساری ما سعی خواهیم کرد کار خود را در مقیاسی منطقه‌ای، شکلی بین‌المللی دهیم.

دلشاد ادامه داد: برای اینکه جشنواره ما کیفیت هنری بالاتری به خود گیرد یکی از راهکارهایمان این بوده که از پذیرش آثار آرشیوی تا حد مقدور جلوگیری کنیم. برای همین بسیاری از کارهای این رویداد برای اولین بار اجرا می‌شوند. نکته دیگری که ذکر آن را ضروری می‌دانم این است که جشنواره «تیرنگ» سعی می‌کند تا استعدادهای بومی استان مازندارن را شناسایی و به جامعه هنری معرفی کند.

در پایان این جلسه نیز محمودی دبیر جشنواره اعلام کرد: از میان 124 اثری که در دو بخش آیینی و بخش اجراهای خیابانی به دستمان رسید ما 19 گروه را برای حضور در جشنواره انتخاب مردیم، البته دو کارگردان نیز در ایام برگزاری این رویدادی تئاتربا حضور اساتید برجسته برپا خواهد بود.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بومی «تیرنگ» 7 الی 9 شهرویور ماه در ساری برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha