شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آقازاده

حوزه/ از مشکلاتی که نه تنها در طول چهار دهه انقلاب اسلامی بلکه از ابتدای تاریخ، حکومت ها با آن مواجه بوده اند و حتی به سرنگونی آن حکومت نیز منجر شده است، رویش تدریجی اشراف متصل به قوه حاکمه و در پی آن، رویش آقازاده های متصل به این جریان ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آقازادگی یکی از چالش های حکومت های مشروع یا غیرمشروع است که این یادداشت به بررسی این معضل پرداخته است.

* حکومت ها و چالش آقازادگی

یکی از سؤالات مهم بشری همواره در حوزه سیاست این بوده است که چرا پس از گذشت اندی از شروع حکومت ها، واپسگرایی و حتی شکست حاصل می شود؟

بررسی واپسگرایی و شکست قوه حاکمه در طول تاریخ خصوصا در انقلاب اسلامی ایران بیشتر حائز اهمیت است؛ چراکه انقلاب اسلامى ايران، چنان كه نويسندگان متخصص و مشهور گفته اند، در شمار انقلاب هاى اجتماعى يا كبير جاى دارد.

انقلابی که از يك سو، سبب تغيير در اساس و نوع حكومت گرديد و از سوى ديگر به تحول در ايدئولوژى غالب و رسمى كشور و خط مشى هاى اجتماعى، اقتصادى و سياسى در ابعاد داخلى و خارجى انجاميد و از این حیث که جزء انقلابات کبیر است، باید با جدیت بیشتر در جهت حفظ این امانت بزرگ الهی و رفع مشکلات و موانع آن قدم برداشت.

آری، از مشکلاتی که نه تنها در طول چهار دهه انقلاب اسلامی بلکه از ابتدای تاریخ، حکومت ها با آن مواجه بوده اند و حتی به سرنگونی آن حکومت نیز منجر شده است، رویش تدریجی اشراف متصل به قوه حاکمه و در پی آن، رویش آقازاده های متصل به این جریان است و تبعیض های پیدا و پنهان ناشی از آن که همواره در حکومت های با اشکال مختلف موجبات عدول از اصول اساسی آن حاکمیت مشروع و قانونی را فراهم نموده است.

به عبارتی فشارهای این جریان آقازادگی و اشراف است که آن حاکمیت ها را به تجدید نظر در اصول اساسی بر پایه عدالت وادار می‌کند، و یا اشتباه ‌های قوه حاکمه نیز آنها را به پس گرفتن برخی از اصول وا می دارد؛ و از این دست اشتباه ها می توان به سیاست های حمایتی قشری قوه حاکمه در به وجود آمدن تبعیض های گوناگون در حوزه های مختلف من جمله حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و ... اشاره نمود که غالبا در دل این تبعیض ها نقش آقازاده ها را نمی توان نادیده انگاشت؛ خصوصا این تبعیض ها در طبقه اشراف و حاکمیت که موجب سرازیری بیت المال به سمت طبقه خاص گشته و تدریجا از قدرت همه جانبه و مشروع انقلابیون و اقشار و اقوام وتشکل های مردمی کاسته و بر قدرت قشری که صلاحیت لازمه امر را هم نداشته اند افزوده است.

و از آنجا که رشد چنین پدیده ای با بی عدالتی ها و تبعیض ها و افزایش فاصله طبقات اجتماعی همراه بوده است، در نهایت امر به ناامیدی و سرخوردگی انقلابیون و عدم حمایت آنها از اصول انقلاب، منجر و این ناامیدی و سرخوردگی مردم از قوه حاکمه در نظام مشروع مردمی یا همان شایسته سالاری(دموکراسی یا تئو کراسی) به نظام نامشروع یا دیکتاتوری و موروثی (الیگارشی یا اریستوکراسی ) تبدیل می گردد.

بدین جهت می طلبد بیش از پیش به این پدیده نه چندان نوظهور پرداخت و در جهت شناساندن عوامل پیدایش پیدا و پنهان آن اقدام نمود.

از جمله عوامل بروز و ظهور آقازادگی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱- عدم توجه و جدیت در برنامه ریزی منسجم به رویش پدیده اشراف و آقازادگی و آثار و مفسده های ناشی از آن توسط انفلابیون؛ به عبارتی اگر از همان ابتدای انقلاب مذمت چنین پدیده ای و قبح آن توسط انقلابیون و اقشار مختلف جامعه مورد توجه و تبیین قرار می گرفت، شاهد رشد و گسترش آن میان طبقات اجتماعی نمی بودیم .

۲- اشراف پرستی یا آقازاده پرستی و استقبال و بزرگ نمودن آگاهانه یا ناآگاهانه آنها توسط قشر قابل توجه انقلابیون اعم از رسانه و غیر رسانه است که می تواند به عنوان دومین عامل پیدایش آقازادگی فاقد صلاحیت باشد که در انقلاب ما بلکه در غالب حکومت های مشروع و نامشروع خودنمایی می کند.

به عنوان مثال سلسله هخامنشیان یا سلسله ساسانیان و سلسله عباسیان در اسلام و حکومت یونان و خاندان قاجار و پهلوی و ... را می توان با این ویژگی اشراف گرایی یا آقازاده پرستی خواسته یا ناخواسته مشاهده نمود که در نهایت سقوط این خاندان ها و سلسله ها هم به دست بی کفایت همین آقازادها رقم خورده است و در جامعه ما و انقلاب ما نیز چنین پدیده ای در حال رشد است که می تواند در انحراف انقلاب اسلامی و حتی سرنگونی آن بسیار دخیل باشد.

بر این اساس به نظر می رسد می طلبد انقلابیون از باب امر به معروف و نهی از منکر نسبت به این پدیده اقدام نمایند و بر اساس آیه شریفه: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ/ همانا نزد خداوندگرامی ترین شما باتقواترین شماست»، معیار تقوا را در تکریم و انتخاب افراد برگزینند و از آنها بیش از پیش در سطوح مختلف، خصوصا سطح حاکمیت سیاسی جامعه استفاده نمایند.

و از طرفی می طلبد دستگاه های حاکمتی، قضایی و نظارتی انقلاب اسلامی با قاطعیت و جدیت بیشتری با رشد چنین پدیده ای مقابله نمایند تا شاهد پیشرفت روز افزون جامعه و ارزش های اصیل آن باشیم. ان شاءالله

 

 علی محمدی طلبه سطوح عالی حوزه و دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha