جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
هجدهمین نشست اقتصادنا

حوزه/ عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه اصفهان در هجدهمین نشست از سلسله نشست های اقتصادنا به تبیین بحران نظام پولی و بانکی و وضعیت اقتصاد آینده ایران پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر رسول بخشی دستجردی، عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه اصفهان در هجدهمین نشست از سلسله نشست های اقتصادنا در مدرسه علمیه سلیمانیه به تبیین بحران نظام پولی و بانکی و وضعیت اقتصاد آینده ایران پرداخت و با اشاره به بحران نقدینگی، گفت: از سال 1352 تا 1397 ، یعنی درطول 45 سال، تولید ناخالص داخلی در کشور ما حدود 2.3 برابر شده اما در همین فاصله زمانی نقدینگی بیش از 30 هزار برابر شده است.

وی با اشاره به این میزان از رشد حجم نقدینگی تصریح کرد: به طور متوسط هرسال در کشور ما نقدینگی حدود 26 درصد رشد نموده در حالی که تولید حدود 2 درصد در هر سال رشد کرده است.

دکتر بخشی دستجردی ادامه ضمن مقایسه میزان تولید و رشد نقدینگی ایران با آمریکا ابراز کرد: برای درک بهتر شکاف میان تولید و رشد نقدینگی در کشور و مقایسه این داده ها با اقتصاد آمریکا به عنوان مهد بانکداران و رباخواران در همین فاصله 45 سال از 1973 تا 2018 متوجه خواهید شد که تولید ناخالص داخلی واقعی حدود 4 برابر اما نقدینگی حدود 13.6 برابر شده است.

وی با بیان این که ریشه همه مفاسد اقتصادی در نقدینگی است، بیان کرد: کوچکترین آن همین اختلاسی است که صورت می گیرد؛ امروز در سایر کشورها همچون آمریکا اختلاس نمی شنوید چراکه در 45 سال نقدینگی آنان 13 برابر اما در ایران 30 هزار برابر شده و این پول نیز همان چیزی است که در داخل کشور از آن تعبیر به پولی می کنند که به صورت راحت و آسان قابلیت خلق داشته باشد و مسئولین بانک مرکزی نیز دقیقا موافق با این خلق و توسعه پولی هستند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه اصفهان با بیان این که همین وضعیت در بقیه کشورهای صنعتی نیز وجود دارد، گفت: این اعداد نشان میدهد علم بانکداری و چگونگی هدایت سیاست پولی در ایران بومی نشده است؛ در حقیقت سخت‌افزار بانک به‌عنوان یک نهاد غربی به ایران وارد شده اما مدیریت نرم‌افزاری و درواقع دانش پولی آن وارد نشده است.

وی با بیان این که هم‌اکنون نقدینگی در ایران از رقم 1600 هزار میلیارد تومان گذشته است، خاطر نشان کرد: تا کمتر از سه سال دیگر یعنی 33 ماه آینده این عدد به 3200 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد و این بدان معناست که هر سی و سه ماه در کشور ما نقدینگی دو برابر می‌شود، اما باید حدود 40 سال بگذرد تا تولید نیز در ایران دو برابر شود.

دکتر بخشی دستجردی با بیان این که به طور متوسط هر روز بیش از 1000 میلیارد تومان به نقدینگی در کشور اضافه میشود، افزود: برای اینکه این افزایش هر روزه در میزان نقدینگی مشکل ساز نباشد، باید به همین میزان در طرف تولید و مبادله حقیقی کالاها و خدمات، یعنی 1000 میلیارد تومان، ارزش ایجاد شود، اما هرگز این اتفاق نمی‌افتد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه اصفهان با بیان این که بنابراین وقتی هر روز به نقدینگی 1000 میلیارد تومان اضافه میشود، اما طرف تولید و مبادله واقعی، این اتفاق نمیافتد، باید قیمتها متناسب با رشد روزانه نقدینگی افزایش یابند، اظهار کرد:مشکل اینجاست که این اتفاق هم نیافتاده و در طول 5 سال گذشته حدود 360 درصد نقدینگی کشور رشد نموده اما تولید تنها حدود 10 درصد رشد داشته و با این وجود تورم تنها حدود 40 درصد بوده است.

دکتر بخشی دستجردی با بیان این که در حقیقت بدون احتساب وقایع سه ماهه اخیر، باید در طول چند سال گذشته تورم ما 350 درصد می بود، اما این اتفاق نیافتاده است، بیان کرد: در طول این چند سال به‌جای اینکه تورم کنترل شود، در واقع ذخیره شده و این ذخیره درحال بزرگتر شدن است و این وضعیت همچون آن است که زودپز پرآبی شده است که روی شعله گاز قرار دارد ولی منافذ خروج بخار آن بسته شده اند که بنابراین باید خود را برای یک تورم بزرگ آماده کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha