پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
غدیر

حوزه/ پس از ابلاغ وحى و فراخوان امام على (ع) به جايگاه سخنرانى، اول كسى كه دست على (ع) را گرفت و با آن حضرت بيعت كرد، شخص ...

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، 18 ذی الحجه مصادف با عید سعید غدیر خم است که به همین مناسبت به انتشار پرسش ها و پاسخ ها پیرامون این واقعه مهم خواهیم پرداخت.

 

* اول كسى كه با امام على (ع) بيعت كرد چه كسى بود؟

پاسخ:

پس از ابلاغ وحى و فراخوان امام على (ع) به جايگاه سخنرانى، اول كسى كه دست على (ع) را گرفت و با آن حضرت بيعت كرد، شخص رسول خدا (ص) بود و سپس ديگران با امام بيعت كردند.

 

* آيا زنان هم در غدیرخم بيعت كردند؟

پاسخ:

يكى از جلوه هاى زيباى غدير، عمومى بودن همگانى بودن آن است كه همه اقشار جامعه از سفيد و سياه ، از سرمايه دار و تهيدست، از مهاجر و انصار، و از زن مرد، همه و همه در آن روز بزرگ نقش داشتند و با اميرالمؤمنين (ع) بيعت كردند.

آرى زنان هم بيعت كردند كه زنان هم از ديدگاه اسلام حق انتخاب دارند. حق شركت در سرنوشت خويش را دارند و آزادند.

 

* به هنگام بيعت، زنان و مردان خطاب به امام على (ع) چه مى گفتند؟

پاسخ:

زنان و مردان با نام اميرالمؤمنين (ع) سلام مى دادند و مى گفتند: «السلام عليك يا اميرالمؤمنين (ع) و برخى مانند ابابكر و عمر و عثمان جلو آمده خطاب به امام على (ع) گفتند: بخ بخ لك يا اباالحسن لقد اصبحت مولاى و مولى كل مومن و مومنه/ درود بر تو، درود بر تو اى پدر حسن ! از هم اكنون امام من و امام هر مرد و زن مسلمانان مى باشد.

 

* پيامبر (ص) در روز غدير به چه كسانى هشدار داد؟

پاسخ:

رسول خدا (ص) به همه مسلمانان حاضر در روز غدير هشدار داد كه مبادا تسليم قدرت طلبان شوند و حماسه غدير را فراموش كنند و فرمود: معاشرالناس ! انه سيكون من بعدى ائمه يدعون الى النار و يوم القيمة لا ينصرون.

معاشرالناس ! ان الله تعالى و انا بريئان منهم

معاشرالناس ! انهم و انصارهم و اشياعهم ، و اتباعهم ، فى الدرك الاسفل من النار، و لبس مثوى المتكبرين ، الاانهم اصحاب الصحيفه ، فلينظر احدكم فى الصحيفه !! فذهب على الناس الاشر ذمه منهم امر الصحيفة .

پس از من رهبران فاسدى خواهند آمد كه مردم را به سوى آتش جهنم مى كشانند و در روز قيامت ياورى نخواهند داشت ، اى مردم ! همانا خدا، و من از آنان بيزاريم اى جمعيت انسانها! همانا آن رهبران فاسد و اطرافيان و پيروان و يارانشان در پائين ترين جايگاه آتش قرار دارند، و چه بد جايگاهى براى متكبران است .

آگاه باشيد: آنان پديد آورندگان طومارى (صحيفه و نامه اى در مخالفان امامت على (ع) مى باشند. پس بر همه شما لازم است كه در آن طومار ننگين بنگريد، اكثر مردم جز اندكى از صحيفه غفلت كردند و همه را از مخالفت كردن و سرپيچى از فرمان امام على (ع) هشدار داد.

 

منبع: کتاب غدير شناسى (پاسخ به 72 سؤال پيرامون غدير)/ محمد دشتى

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • 00 IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    خیلی اسون بود
  • 00 IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    خیلی اسون بود