جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غدیر

حوزه/ بريده بن خضيب اسلمى مى گويد: روزى رسول خدا (ص) به جمعى و به من امر فرمود: «ما هفت نفر بوديم از جمله ابوبكر، عمر، طلحه و زبير» كه: «سَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنينَ‏/ به علي عليه‌السلام با لقب اميرالمؤمنين سلام كنيد» ما به او به لفظ يا اميرالمؤمنين ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، 18 ذی الحجه مصادف با عید سعید غدیر خم است که به همین مناسبت به انتشار پرسش ها و پاسخ ها پیرامون این واقعه مهم خواهیم پرداخت.

 

* آيا تنها در روز غدير ولايت اميرالمؤ منين (ع) اعلام شد؟

پاسخ:

اعلام ولايت امام على(ع) پيش از غدير بارها و بارها توسط پيامبر اسلام(ص) مطرح گرديد.

بريده بن خضيب اسلمى مى گويد: روزى رسول خدا(ص) به جمعى و به من امر فرمود: «ما هفت نفر بوديم از جمله ابوبكر، عمر، طلحه و زبير» كه: «سَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنينَ‏/ به علي عليه‌السلام با لقب اميرالمؤمنين سلام كنيد» ما به او به لفظ يا اميرالمؤمنين سلام كرديم ، با آنكه رسول الله زنده و در كنار ما بود. رسول خدا(ص) بارها از امامت امام على(ع) و يازده فرزند او، و امامان معصوم(ع) سخن گفت ، در روز غدير براى امامت امام على (ع) و ديگر امامان معصوم (ع) بيعت گرفته شد كه فرمود:

فامرت ان اخذ البيعه منكم و الصفقه لكم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل فى على اميرالمؤ منين ، و الاوصياء من بعده الذين هم منى و منه امامه فيهم المهدى الى يوم يلقى الله الذى يقدر و يقضى/ پس از طرف خداى عزيز و بزرگ ماءمورم كه براى على اميرالمؤ منين (ع ) از شما بيعت بگيرم ، و براى امامان پس از او نيز بيعت كنيد. امامانى كه همگان از من و تز على مى باشند، و قائم آنان مهدى(عج) است تا روز قيامت كه به حق قضاوت خواهند شد.

 

* اگر امام را خدا انتخاب مى كند، پس بيعت مردم چه نقشى دارد؟

پاسخ:

خداوند هدايت مى كند؛ همانگونه كه خوبي ها و بدي ها را معرفى كرد و راه سعادت و شقاوت را نشان داد، امام حق را نيز معرفى مى كند؛ اما انسان ها در انتخاب رهبر آزادند، مى توانند امام حق را انتخاب كنند و به سعادت برسند و يا مخالفت كنند و گمراه شوند. آنگونه كه در ديگر رهنمودهاى الهى گروهى رستگار و گروه ديگر منحرف گشتند.

پس از حادثه غدير نيز گروهى امامت امام على(ع) را انكار و غصب كردند و گروهى بر ولايت و رهبرى آن حضرت وفادار ماندند، و انواع شكنجه ها را به جان خريدند؛ پس اعلام وحى، تضادى با اختيار انسان ندارد.

* پیامبر (ص) چه كسانى را در روز غدير لعنت كرد؟

پاسخ:

پيامبر اسلام (ص) به افراد زير در روز غدير لعنت كرد:

1- كسانى كه امامت امام على (ع) را انكار كنند.

2- كسانى كه امامت امام على (ع) را غصب كنند.

«و العن من انكره ، واغضب على من جحد حقه»

 

منبع: کتاب غدير شناسى (پاسخ به 72 سؤال پيرامون غدير)/ محمد دشتى

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha