جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
غدیر

حوزه/ اولين آيه اى كه بر رسول خدا (ص) نسبت به حادثه عظيم غدير نازل شد، آيه ۶۷ سوره مائده است كه فرود: «يا ايهاالرسول ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، 18 ذی الحجه مصادف با عید سعید غدیر خم است که به همین مناسبت به انتشار پرسش ها و پاسخ ها پیرامون این واقعه مهم خواهیم پرداخت.

 

* اول كسى كه آشكارا مخالفت كرد چه كسى بود؟

پاسخ:

شخصى بنام حارث بن نعمان فهرى بود كه با تحريك ديگر مخالفان، جرأت كرد تا آشكارا مخالفت كند و با رسول خدا به مجادله پردازد.

 

* چند آيه به مخالفان غدير اختصاص دارد؟

پاسخ:

1-  آيه 1 و 2 سوره معارج به مخالفت و عذاب حارث بن نعمان فهرى

2- آيه 67 سوره مائده به كل مخالفان ارتباط دارد كه فرمود: و الله يعصمك من الناس ان الله لا يهدى القوم الكافرين/ خدا تو را از شر انسان هاى مخالف حفظ مى كند همانا خدا مردم كافر را هدايت نخواهد كرد».

 

* اولين آيات مربوط به روز غدير كدام است؟

پاسخ:

اولين آيه اى كه بر رسول خدا (ص) نسبت به حادثه عظيم غدير نازل شد، آيه 67 سوره مائده است كه فرود: «يا ايهاالرسول بلغ ما انزل اليك من ربك/ اى پيامبر! آنچه بر تو نازل شد ((نسبت به ولايت على (ع ) از طرف پروردگار تو امروز ابلاغ كن».

 

* چرا در روز غدير دين كامل شد؟

پاسخ:

دين به نبوت و امامت بستگى دارد؛ زيرا پيامبران دين الهى را به مردم ابلاغ مى كنند و تشكيل ملت و دولت توحيدى مى دهند و عامل «محدثه» آورنده دين مى باشند و امامان معصوم (ع) دين الهى را پس از پيامبران با همان اصالت و سلامت به عصرها و نسل هاى آينده انتقال مى دهند، حفظ مى كنند و عامل جاودانگى و حفظ دين خداوند، چون در غدير بيعت با ولايت تحقق يافت و اصل امامت در پرتو اصل نبوت سامان گرفت دين تكميل شد كه فرمود: اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دنيا/ امروز ((روز غدير)) دين را براى شما كامل كردم ، و نعمت من بر شما تمام شد و رضايت دادم كه اسلام دين شما باشد.

منبع: کتاب غدير شناسى (پاسخ به 72 سؤال پيرامون غدير)/ محمد دشتى

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نگار IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    0 0
    ممنونم