پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
غدیر خم

حوزه/ امامان معصوم (ع) پس از رسول خدا (ص) همواره در بحث و مناظرات سياسى و عقيدتى خود، مردم را به ياد غدير مى انداختند و مى فرمودند: اگر اعتراف داريد كه روز غديرى وجود دارد و بيعت با ولايت ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، 18 ذی الحجه مصادف با عید سعید غدیر خم است که به همین مناسبت به انتشار پرسش ها و پاسخ ها پیرامون این واقعه مهم خواهیم پرداخت.

 

* حضرت زهرا(س) چگونه حادثه غدير را مطرح مى فرمايد؟

پاسخ:

حضرت زهرا (س) فرمود: و اعجباه انسيتم يوم غدير خم؟ سعمت رسول الله يقول: على خير من اخلفه فيكم ، و هو الامام و الخليفه بعدى ، و سبطاى و تسعه من صلب الحسين (ع) ائمه ابرار لئن اتبعتوهم وجدتموهم هادين مهديين و لئن خالفتموهم ليكون الاختلاف فيكم الى يوم القيامه .

حضرت زهرا (س) فرمود: شگفتا! آيا حادثه عظيم غدير خم را فراموش كرده ايد؟ شنيدم كه پيامبر گرامى اسلام فرمود: و على بهترين كسى است كه او را جانشين خود در ميان شما قرار مى دهم على (ع) امام و خليفه بعد از من است و دو فرزندم حسن و حسين (ع) و نه نفر از فرزندان حسين (ع) پيشوايان و امامانى پاك و نيك اند. اگر از آنها اطاعت كنيد شما را هدايت خواهند نمود و اگر مخالفت ورزيد، تا روز قيامت بلاى تفرقه و اختلاف در ميان شما حاكم خواهد شد.

 

* امامان معصوم (ع) چگونه غدير را تبليغ مى كردند؟

پاسخ:

امامان معصوم (ع) پس از رسول خدا (ص) همواره در بحث و مناظرات سياسى و عقيدتى خود، مردم را به ياد غدير مى انداختند و مى فرمودند: اگر اعتراف داريد كه روز غديرى وجود دارد و بيعت با ولايت در آن روز تحقق يافت، پس چرا حكومت غير ما را پذيرفته ايد؟ پس از حضرت زهرا (س) كسى كه روش مناظره با حديث غدير را از نظر كاربردى مطرح فرمود، على (ع) است . در بسيارى از مواقع حساس ، و در روز شورا و تا «سال 23 هجرى» كه امام فرمود:

فانشد كم باالله هل فيكم احد قال رسول الله (ص) من كنت مولاه فعلى مولاه ، الهم وال من والاه ، و عاد من عاداه وانصر من نصره ، ليبلغ الشاهد الغايب غيرى؟

ميان شما غير از من كسى هست كه پيامبر (ص) درباره او فرمود باشد؟ «هر كس را كه من مولى او هستم ، على مولى اوست ، خدايا دوست دار دوستان او را، دشمن دار دشمنان او را، يارى كن يارى كنندگان او را، پس بايد حاضران به غائبان خبر دهند» همه گفتند: نه غير از تو كسى نيست «قالو اللهم لا».

و پس از حضرت اميرالمؤمنين (ع)، حضرت امام مجتبى (ع) و عمار ياسر و عبدالله بن جعفر و قيس بن سعد با ياد حماسه غدير با دشمنان ولايت على (ع ) بحث و مناظره كردند.

از حديث غدير را ديگران از حضرت زهرا (س) ياد گرفتند، كه آغازگر اين راه بود و با دشمنان ولايت بر اساس حماسه غدير بحث و مناظره مى كرد كه يكى از آنها اصبغ نباته است. اصبغ يكى از رجال بنام و از ياران حضرت على (ع) است كه براى مذاكره با معاويه به شام فرستاده شد. بر معاويه وارد شدم ديدم عمروبن عاص و جمعى از سران بنى اميه در اطراف معاويه حلقه زدند، و ابوالدرداء در پيش روى او قرار دارند. تا چشم او به من افتاد، گفت: عثمان، مظلوم كشته شد و چرا على (ع) قاتلان عثمان را به من تحويل نمى دهد؟ در جواب معاويه گفتم: اى معاويه ، ما و تو هم مى دانى كه دروغ مى گويى ، تو عثمان را بهانه قرار دادى كه به حكومت دست يابى . بعد به ابوهريره گفتم: تو را به خدائى كه مى پرستى سوگند مى دهم در روز غدير خم كجا بودى؟ ابوهريره گفت: در ميان جمعيت بودم. پرسيدم، رسول خدا در آن روز درباره على (ع) چه فرمود؟ ابوهريره گفت شنيدم كه رسول خدا فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم و ال من والاه و عادمن عاداه و انصر من نصره و خذله .

گفتم اى ابوهريره! تو كه اين سخنان را با گوش خود از پيامبر شنيدى، پس چرا على (ع) را دشمن مى دارى؟ ابوهريره فقط گفت: انالله و انا اليه راجعون .

چون معاويه ديد كه روش مناظره من در حاضران مجلس تأثیر كرد، فرياد زد و با سخنان بى مورد مرا ساكت كرد.

حماسه غدير آنقدر والاست كه دشمنان امام نيز در بحث و مناظره خود از حديث غدير ياد مى كردند.

 

منبع: کتاب غدير شناسى (پاسخ به 72 سؤال پيرامون غدير)/ محمد دشتى

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha