جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عمامع گزاری طلاب تهرانی

حوزه/ طلبه ای که می خواهد وارث علمی و معنوی انبیاء باشد باید ضمن پرهیز از فساد و دوری از روحیه برتری خواهی در ظاهر و باطن، به لحاظ علمی قوی، دارای اخلاق محمدی و آگاه به معرفت الله باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسین ردائی از اساتید حوزه علمیه امام رضا(علیه السلام) در مراسم آئین سنتی عمامه‌گذاری طلاب این مدرسه، با اشاره به اهمیت حضور طلاب ملبس به لباس روحانیت در جامعه، اظهار داشت: در روایتی آمده است «عمامه تاج فرشتگان است» گرچه سند این حدیث هنوز معلوم نیست و لکن دلالتاً بسیار گویاست و سنتاً نیز تثبیت شده است. امیدوارم همه ما ارزش این عمامه گزاری را بفهمیم و قدر بدانیم.

وی در ادامه به بیان ویژگی های وارثان انبیاء در جامعه پرداخت و گفت: در قرآن کریم برخی ویژگی ها برای مومنین و علما ذکر شده است که لازم است طلاب گرامی به این نکات توجه نمایند. مثلاً در ابتدای سوره قصص سخن از اراده تکوینی و تشریعی خداوند متعال بر بندگاه صالح است.

استاد حوزه علمیه افزود: یعنی اراده خداوند بر این قرار گرفته است تا کسانی که مورد استضعاف قرار گرفته اند، خداوند به آن ها برتری داده تا بتوانند حکومت دینی و اسلامی تشکیل دهند و زمینه ساز ظهور و قیام حضرت حجت عج باشند. «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِين» این آیه در معنای عام شامل بندگان صالح خداوند متعال می شود.

وی تصریح کرد: در کنار این آیه خداوند در آیه 83 سوره قصص بندگان خاص و ویژه را مخاطب داده و مراد از آن ها قطعا عالمان دینی هستند. در این آیه خداوند می فرماید «تلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِين» با توجه به این آیه افرادی از عالمان دینی مسئولیت امامت و رهبری امت اسلامی را بر عهده دارند که وارث انبیاء هستند و افرادی که در این جایگاه قرار دارند یکی از مهمترین ویژگی آنان این است که برتری خواهی ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین ردائی اظهار داشت: وقتی طلبه ای هنوز معمم نشده است با مردم خیلی عادی رفتار می کند و نگاه علوخواهی نسبت به مردم ندارد، اما وقتی معمم شد باید مراقب باشد همان رفتار عادی و متواضعانه را با مردم حفظ کند و العیاذبالله این طور نباشد که بعد از معمم شدن یک حس برتری خواهی به او دست بدهد زیرا این رفتار برخلاف سیره انبیاء است.

وی گفت: طلبه ای که می خواهد وارث علمی و معنوی انبیاء باشد باید ضمن پرهیز از فساد و دوری از روحیه برتری خواهی در ظاهر و باطن، به لحاظ علمی قوی، دارای اخلاق محمدی و آگاه به معرفت الله باشد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: دومین ویژگی علمایی که وارث انبیاء هستند این است که در آنها هیچ فسادی مشاهده نمی شود. ممکن است طلبه ای نسبت به مردم متواضع باشد ولی احیاناً برخی مواقع دچار غفلت شده و گرفتار شهوت و مطامع دنیوی شود که در این صورت نیز نمی تواند وارث علمی و معنوی انبیاء الهی باشد.

وی افزود: طلاب و روحانیون بزرگواری که بعد از معمم شدن به عنوان وارث انبیاء در جامعه شناخته می شوند باید از هر گونه علو و فساد پرهیز کنند؛ زیرا گرفتاری آنان به این رذایل باعث تاخیر در جاری شدن اراده خداوند در جامعه می شوند که گناهی نابخشودنی است.

حجت الاسلام والمسلمین ردائی در پایان با اظهار تاسف از رواج برخی آرزوهای دنیوی در بین برخی طلاب، گفت: به طلاب عزیز توصیه می کنم از آرزوهای قارونی به شدت پرهیز کنند، زیرا این آرزوها هم مانع تحصیل علمی آنان خواهد شد و هم مانع از پرهیزگاری و تقوای عملی می شود.

وی افزود: حال اگر ایمان در دل آدمی تثبیت شد یعنی اهتمام به عمل صالح داشت و در برابر سختی ها و گرفتاری به گناهان مراقبت و صبوری کرد، دیگر حسرتی بر آرزوهای قارونی نخواهد داشت، بلکه احیاء کننده سیره علمی و عملی انبیاء بوده و إن شاءالله از زمینه سازان ظهور خواهد بود. 313/42

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha