شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 آیت الله دین پرور

حوزه/ از نگاه امام علی(ع) ، اساساً مسئولیت در جامعه اسلامی یک امانت بزرگ است و نه حرفه و احیانا ابزاری برای فرد مسئول به منظور کسب درآمد و شهرت افزون تر.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید جمال الدین دین پرور رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه در گفت و گو با خبرگزاری حوزه بیان داشت: هفته دولت امسال با دهه ولایت و عید غدیر خم تقارن یافته و از این حیث بسیار خوب است که بازنگاهی داشته باشیم به مهم ترین ویژگی های مسئول و دولتمردان اسلامی از نگاه امیرالمومنین(ع).

در این خصوص چنانچه به نهج البلاغه مراجعه کنیم قبل از هر چیز متوجه می شویم که از نگاه امام علی(ع) ، اساساً مسئولیت در جامعه اسلامی یک امانت بزرگ است و نه حرفه و احیانا ابزاری برای فرد مسئول به منظور کسب درآمد و شهرت افزون تر.

اتفاقا چنانچه ما به فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری نیز توجه کنیم به عینه این تاکیدات را مشاهده می کنیم چه آن که در نظام و حاکمیتی که برای تشکیل آن، خون های مطهر بسیاری تقدیم شده، داشتن مسئولیت مترادف با بزرگ ترین امانتی است که باید از آن نهایت استفاده را در مسیر خدمت به مردم و کاستن رنج و محنت های آنان به خصوص طبقه مستضعف جامعه کرد.

البته مسلم است که این اصل کلیدی تنها محدود به مسئولان و متولیان نهادها و دستگاه های دولتی نمی شود بلکه همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضایی و دیگر کارگزاران نهادهای حاکمیتی نظام اسلامی می شود.

در کنار داشتن تخصص های حرفه ای لازم، شکی نیست که بهره مندی از گوهر اخلاص، تقوا و ساده زیستی، جزو اصلی ترین شرایط توفیق یک دولتمرد و مسئول در ساختار حاکمیت اسلامی است ، کما این که در منشور امام علی(ع ) خطاب به مالک اشتر نیز به همین مسایل به تصریح اشاره شده است.

توجه جدی به این مساله از آن رو مهم و مبنایی است که بدانیم شیطان و هوای نفس ،همواره در کمین افراد مسئول به خصوص کارگزاران درجه یک قرار دارند و از این حیث می بایست با تقویت عوامل معنوی و ارتقای ایمان و تقوا مانع از آن شد که خدای ناکرده یک مسئول و دولتمرد در حیطه امانتی که به او سپرده شده ، دچار تزلزل و یا خیانتی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha