پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رضا خدری مدیر حوزه بوشهر

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان بوشهر کظم غیظ هنگام عصبانیت را یکی از مهمترین ویژگی های امام موسی کاظم(ع) عنوان کرد و گفت: مدیریت خشم و غضب هنگام عصبانیت از شاخص های مهم این امام همام بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام رضا خدری، امروز در آیین جشن میلاد امام کاظم(ع) در بوشهر، با تبریک این روز، کظم غیظ هنگام عصبانیت را یکی از مهمترین ویژگی های امام موسی کاظم(ع) عنوان کرد و گفت: مدیریت خشم و غضب هنگام عصبانیت از شاخص های مهم این امام همام بود.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر افزود: این مساله بسیار مهم است برای شخص مومن که در هنگام عصبانیت بتواند خود را مدیریت کند و این را باید از سبک اهل بیت(ع) به ویژه امام موسی کاظم(ع) بتوانیم درس بگیریم؛ این طور نیست که انسان هر اندازه کار کند عصبانیت به سراغ او نیاید بلکه خشم و غضب چیزی است که خداوند در وجود انسان گذاشته و در جای خود مفید و موثراست و اگر لازم نبود خداوند آن را در وجود انسان نمی گذاشت.

وی بیان داشت: بنابراین اگر بگوییم شخصی هیچ وقت عصبانی نمی شود و اصلا خشم و غضب نداشته باشد این خود یک مریضی است از لحاظ روانی خوب نیست؛ اصل خشم و غضب در مقابل دشمنان دین خدا  و کسانی که به منافع انسانیت و منافع دینی انسان لطمه میزنند لازم است اما مدیریت این خشم و غضب مهم است.

حجت الاسلام خدری با بیان اینکه انسان اگر به خوبی تفتن نداشته باشد ممکن است نتواند خود را هنگام عصبانیت مدیریت کند، ابراز داشت: اگر کسی در مواقع عادی زندگی و هنگامی که عصبانی نیست خوش اخلاق باشد این خوب است اما به تنهایی هنر نیست، هنر آن است که انسان هنگام عصبانیت بتواند خود را مدیریت کند.

وی ادامه داد: به فرموده پیامبر(ص) انسانی که عصبانی و دارای خشم است همانند یک کشتی در دریای طوفانی است؛ امام موسی کاظم(ع) در هنگام عصبانیت بهترین مدیریت و کنترل را بر وجود خود داشت و توصیه ای به ما است که هنگام خشم و غضب بتوانیم خود را مدیریت کنیم.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر عفو و بخشش را یکی از ویژگی های امام کاظم(ع) عنوان کرد و گفت: امام کاظم(ع) به فرزندان خود وصیت کرد که نسبت به مردم عفو و گذشت کنند؛ اگر انسان اهل گذشت و عفو نباشد در معرض هلاکت قرار می گیرد، انسانی که خویشتن دار نباشد این انسان در معرض هلاکت قرار می گیرد و دین خود را از دست می دهد و فضائل اخلاقی و انسانی خود را از دست می دهد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha